Jump to content

start/tomgangs problemer mercruiser 5.7 liter

Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Nei, denne kill switchen har jeg luket ut, tror på min så står den bak på selve motoren der gir kabler kommer bak.

Har prøvd å satt choke spjellet helt åpent manuelt, men fortsatt ikke noe forskjell! går like ujamt og hard som før, dette også etter at jeg har koblett inn og kjørt i fortøyningene i en 8-10 min også...

Har kjørt med luft filteret av, elller gnist fanger som d vel egentlig heter?!

Motoren er sjøvannskjølt, og det er som du sier lavt temp på motoren hvis tempmåler viser rett da.. skall sjekke dette i morgen!

Plugger er nye, så dem går jeg ut fra er i orden! har også kjøpt meg tennings lampe på biltema i dag, så jeg skall sjekk tenning i løpet av helga!

Siste problem på "stammen" er jo selvfølgelig at dynamo ikke lader, så batterier begyner å bli litt slappe!

Det kan tyde på at forrige eier har vært slapp med hensyn til service og vedlikehold.

Manifold og risere holder 5-8 år om de ikke renses. Du kan kjøre ferskvann gjennom drevet når motoren går når båten er på land, så vil du se om det kommer kjølevann ut på to sider. Er det tett noe sted vil det bare putre ut noen dråper.

Om motoren ikke har riktig temp så vil den ikke gå normalt. Se at choken åpner om motoren blir varm. Om motoren er for kald vil ikke choken åpne helt. Så det kan være grunnen til at tomgangen er høy.

Du har jo og skruen for å justere tomgang, den burde vel fungere, så du kan justere tomgangen til ca 700 rpm ved varm motor og slik at den ikke stopper når du setter den i gir.

Om dynamoen ikke lader er det som oftest regulatoren som er feil. Den kan man bytte selv. Kjøp fra USa er billigst.

I norge tar Triconor ca 1000,- for regulator og bytte.

Tenningen pleier normalt ikke bli feil, men det er en pick up modul inne i fordeleren som kan få dårlig kontakt til jord.

Den er naglet fast, og over tid vil det irre slik at det blir dårlig kontakt. Da vil motoren antagelig ikke starte i det hele tatt eller gå litt og så stoppe helt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Kan nok stemme at den har hatt litt dårlig vedlikehold!

Men er nå kommet i gode hender, og satser på å få gjort en del i vinter!

Tomgangen var bra inntil jeg bytta plugger, men etter d, har jeg måtte justere den opp til 1000 o/min for at den ikke skall dø ut..

Dynamo skall jeg vel få liv i igjen! må bare få den av og sett litt på den :)

Fikk beskjed i dag at ny gasser var på vei fra USA, så om en 10-14 dager har jeg vel den! satser på at d løser seg da!

skall også sjekke litt den pick up modulen i fordeleren.. mulig jeg har kommet bortig da jeg bytte rotor og fordeler..

Har også en 5.7L - 1996 mod. Hadde også litt problemer med at motoren gikk dårlig på tomgangnår jeg fikk båten.

I mitt tilfelle var det montert uorginal "bilcoil", byttet til orginal Tunderbolt coil, og dette eliminerte problemet

nesten helt, toppet dette med et nytt og kraftig batteri så nå maler`n som en katt på tomgang.

Tror det er viktig å ha skikkelige batterier/ nok strøm til disse motorene, har erfaring med at de kan være vanskelige å starte og få ujevn

tomgang om batteriet er noe redusert.

Ang. choke så har min 96 mod. elektrisk choke, dvs. elektrisk oppvarmet bimetall-fjær, slik at om motoren ikke skulle bli varm nok, vil

fortsatt choken åpne.

Lekasje er d ikke, tatt av og renset gasser og satt på igjen med pakknings stoff! og samme symptomer som før!

Coil er bestilt sammen med gasser, så d er en mulighet!

Det du sier med batterier er litt inntresant! var utrolig dårlige batterier, of siden dynamo er defekt, får den jo ikke noe serlig med spenning! men batteriene står på land for lading nå, så da skall dem være toppet, så jeg kan prøve igjen i morgen!

chocken min er av samme type med bimetall fjær.. denne var hoppet av da jeg sjekket gasseren, men er satt på igjen nå, uten den store forskjellen!

Tomgangen var bra inntil jeg bytta plugger, men etter d, har jeg måtte justere den opp til 1000 o/min for at den ikke skall dø ut..

Du har tidligere skrevet at du ikke får justert tomgangen. Og at den bare gikk på 1000 omdreininger. Og når du kjøpte den gikk den på 5-600. Hva av dette stemmer? Må du ha så høyt turtall for at den skal gå, tror jeg du har choke krøll. Greier du maksturtall nå da? For det var vel det som var ditt første problem? Har du ikke strøm får du også dårlig gnist. Sjekk kablene fra dynamoen før du bytter noe mer. Har vært borti flere som kun har hatt igjen noen få tråder igjen på den allerede ALT for tynne kabelen fra dynamo.

Du har tidligere skrevet at du ikke får justert tomgangen. Og at den bare gikk på 1000 omdreininger. Og når du kjøpte den gikk den på 5-600. Hva av dette stemmer? Må du ha så høyt turtall for at den skal gå, tror jeg du har choke krøll. Greier du maksturtall nå da? For det var vel det som var ditt første problem? Har du ikke strøm får du også dårlig gnist. Sjekk kablene fra dynamoen før du bytter noe mer. Har vært borti flere som kun har hatt igjen noen få tråder igjen på den allerede ALT for tynne kabelen fra dynamo.

Har ikke turt å kjørt den på havet!! gidder ikke å bli tauet til kai når den evt dør ut, så max turtall vet jeg ikke noe om. men tor en feil der er at chock spjellet hadde hengt seg, og derfor ikke fikk inn 2 trinnet på gasseren! dette forklarer også hvorfor den var så treg opp i plan.

Får justert, men den går ikke under 1000 o/min

Gleder meg til i morgen med topp ladet batteri, får kryss fingre for at d kan være feil..

Jeg synes fortsatt dette høres ut som om tomgangskretsen ikke er inne overhodet, og at du prøver å justere tomgangen med hovedkretsen. Skal du få en motor til å gå overhodet på noe som ligner tomgang med en ikke fungerende tomgangskrets må du øke spjeldåpningen. Øker du spjeldåpningen reduserer du samtidig vakuumet som tomgangskretsen er avhengig av for å funke. Typiske symtomer på en motor som har en ikke fungerende tomgangskrets er høy og ustabil tomgang, manglende moment på lave turtall, og en motor kveler seg ved den minste belastning. Motoren responderer heller ikke på om blandingsskruen justeres inn/ut.

Jeg kjenner ikke til Weber og tar forbehold om Weberen skulle bygge på andre prinsipper en andre forgassere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da er problemet løst :)

Var nok jeg som har vært litt for snar når jeg hadde satt på pluggledninger på fordeler og byttet om 2 stk :)

Og dynamo, så var d bare dårlige kabler!

Nå kommer den lett opp i plan, og motor er mye sterkere en før! dette er pga at dem siste 2 spjellene på gasseren henger med!

Når chock funksjonen ikke er inntakt kommer ikke disse 2 inn!!

så om noen trenger ny coil og gasser har jeg billig :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...