Jump to content

Innstøpte "flaps", noen med erfaring?


nimbuster

Recommended Posts

Tråden burde vel heller hete "integrerte trimflaps / integrert trim, men det er vel for sent å endre den nå.

 

Jeg leste en gang at et eller annet verft støpte inn faste flaps på en båttype. Det kan være snakk om avrundet 5 mm eller så, enten over hele linja eller på deler av skrogbredden. Er det noen som kan hjelpe med der? Kanskje sto det noe om det i et av Båtmagasinets utgaver?

 

Hensikten er jo åpenbar.......og det er å få et bedre utgangspunkt for raskere og bedre å kunne trimme skroget under fart, for å få nok løft i mellomfartsområdet, bedre stabilitet og lavere planingsterskel.

 

Jeg tenkte å gjøre forsøk på dette, fremfor å satse på enda mer justerbar trim.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
men det er vel for sent å endre den nå.
Nei, trådstarter kan endre både innlegg og tittel innen 24timer.

 

Ellers er det du snakker om vel egentlig å forlenge skroget. Vil sikkert være positivet hvis båten mangler bæring bak og er vanskelig å få i plan. Forutsetter at du ikke er i nærheten av overplaning på full fart i dag.

En relativt enkel jobb også, men som det har vært nevnt mange ganger, man må ikke bruke treverk i konstruksjonen. Enten massivt eller divinycell etc.

Link to post

Jeg tenker ikke på denne innbygningen som Rivieraen har, men mer som Ingar er inne på. Men, jeg snakker ikke om å forlenge skroget, for å øke bæringen. Men, for å forklare litt nærmere: Det blir som disse QL interceptorene, bare at du monterer de litt lenger ned, slik at de alltid stikker ned 0,5 -1 cm. Det vil mener jeg gi bedre løft slik at båten blir lettere å få i plan. Bakdelen kan være opplevelsen ved overplaning.

 

Men, som du er inne på Ingar.....båten min er i nærheten av overplaning på full fart, eller også noe under det. Men, før det...faktisk helt opp til 23 knop, så får jeg for lite løft akter. M.a.o. jeg får ikke baugen nok ned. Resultatet er at jeg mister opptil 2 knop, spesielt i fartsområdet 19-22 etter at den er kommet i plan. Det resultaterer jo også i at den bruker unødig mye diesel. Jeg ser jo også problemet ved å gjøre dette, da båten vil overplane enda mer i fart over 24-25 knop, uten at jeg da har mulighet til baug opp.

 

Mener jeg har lest at en planende motorbåt hadde en slik "slisse", elller en "hoppkant" akkurat ved avslutningen av undervannsskroget.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Det må være Spirit'n til Tore på samme uteligger som meg. Trodde han hadde lagt den i Drøbak, som ifjor.

 

På min har jeg 1 x 45 cm interceptor, mens på bildet du viser er det 2 x 30 cm. Mulig at det vil være effektivt nok å bytte ut 45 med 2x30.

Men til spørsmålet ditt: Det må jo bli. på min båt der hvor interceptoren slutter...ned mot tunnellen. Interceptoren min slutter omtrent midt på den nedenrste interceptoren på bildet. Tror ikke det har noen hensikt å gjøre noe med tunnellen.

 

Noen vil kanskje påstå at det tradisjonelle trimflaps gir bedre løft, men her er det ikke plass til slike, så derfor vil jeg eksperimentere litt, foreløpig i hodet.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Slik jeg vurderer nå, så blir det å prøve ut dette 1 sesong. Dersom det ikke svarer til forventningene, så er det enkelt å reversere det.

 

Da står det mellom å bruke glassfiber for å støpe inn denne leppen, eller å montere en syrefast eller rustfri stålplate som ligger 1 cm under skrognivå.

 

Når jeg tenker meg om, kan jeg faktisk legge opp til å bruke begge løsninger...

 

Jeg er egentlig ikke redd for overplaning på toppfart, for det prøver jeg aldri likevel. Liker meg best opp til 25 knop. På den annen side så kan det jo tenkes at dersom planngsterskelen synker, så trer kanskje overplaningen inn på en noe lavere fart, f.eks. ved 23-24 knop? Skjønt det har jeg ingen tro på...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Funderer litt på ideen om å legge en stålplate under skrognivå. Jeg har tradisjonelle trimflaps. Når disse senkes maks ved fart under det jeg jeg kaller "skrogfart" (ca 8.5 knop) senkes hastigheten i alle fartsområdene fra tomgang til 8.5 knop med ca 2 - 3 tiendedelsknop. Det er ikke så mye, men merkbart. Det som kanskje vanskeliggjør forlengelse av skroget på båten din er muligvis virkningsgraden til akterthrusteren etter slik ombygging?

Link to post
  • 3 år senere...

Ble litt nysgjerrig på denne tråden jeg Nimbuster. Ble det senking av interceptorene eller valgte du å forlenge skroget slik flere med Spirit har gjort ? Hva ble resultatet eventuelt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...