Jump to content

Innstøpte "flaps", noen med erfaring?


nimbuster

Recommended Posts

Tråden burde vel heller hete "integrerte trimflaps / integrert trim, men det er vel for sent å endre den nå.

 

Jeg leste en gang at et eller annet verft støpte inn faste flaps på en båttype. Det kan være snakk om avrundet 5 mm eller så, enten over hele linja eller på deler av skrogbredden. Er det noen som kan hjelpe med der? Kanskje sto det noe om det i et av Båtmagasinets utgaver?

 

Hensikten er jo åpenbar.......og det er å få et bedre utgangspunkt for raskere og bedre å kunne trimme skroget under fart, for å få nok løft i mellomfartsområdet, bedre stabilitet og lavere planingsterskel.

 

Jeg tenkte å gjøre forsøk på dette, fremfor å satse på enda mer justerbar trim.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et tema med mange meninger om dette ,tildels kommer det helt annpå vilken båt type, fart ,motor osv, det kommer fram her at du har en planende båt ? her er det noen ting å tenke på , hva og åssen båten oppfører seg i dag??

men hva ønsker du egentlig med trimmplan?? mere løft i rumpa ved lavere fart?

Link to post
Share on other sites

men det er vel for sent å endre den nå.
Nei, trådstarter kan endre både innlegg og tittel innen 24timer.

 

Ellers er det du snakker om vel egentlig å forlenge skroget. Vil sikkert være positivet hvis båten mangler bæring bak og er vanskelig å få i plan. Forutsetter at du ikke er i nærheten av overplaning på full fart i dag.

En relativt enkel jobb også, men som det har vært nevnt mange ganger, man må ikke bruke treverk i konstruksjonen. Enten massivt eller divinycell etc.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Er ikke 100% sikker på hva du tenker på, men mener å ha hørt at Huseklepp i Tønsberg har bygget inn "kasser" i bunnen på Riviera 925 som rommer et trimsystem. I normalstilling er det flat bunn, mens bunn i kassa som er hengslet i forkant skyves ut ved behov for "flapsing". Har ikke sett det selv, men bare fått det beskrevet.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

det der kan vel ikke være den beste løsningen.. de vil jo få enda bedre virkning helt i bakkant , og da trenger man ikke kjøre flapsen like langt ut for samme løfteeffekten som de på bildet.. men ser problemet med å ha de bakenfor plattformen også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker ikke på denne innbygningen som Rivieraen har, men mer som Ingar er inne på. Men, jeg snakker ikke om å forlenge skroget, for å øke bæringen. Men, for å forklare litt nærmere: Det blir som disse QL interceptorene, bare at du monterer de litt lenger ned, slik at de alltid stikker ned 0,5 -1 cm. Det vil mener jeg gi bedre løft slik at båten blir lettere å få i plan. Bakdelen kan være opplevelsen ved overplaning.

 

Men, som du er inne på Ingar.....båten min er i nærheten av overplaning på full fart, eller også noe under det. Men, før det...faktisk helt opp til 23 knop, så får jeg for lite løft akter. M.a.o. jeg får ikke baugen nok ned. Resultatet er at jeg mister opptil 2 knop, spesielt i fartsområdet 19-22 etter at den er kommet i plan. Det resultaterer jo også i at den bruker unødig mye diesel. Jeg ser jo også problemet ved å gjøre dette, da båten vil overplane enda mer i fart over 24-25 knop, uten at jeg da har mulighet til baug opp.

 

Mener jeg har lest at en planende motorbåt hadde en slik "slisse", elller en "hoppkant" akkurat ved avslutningen av undervannsskroget.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må være Spirit'n til Tore på samme uteligger som meg. Trodde han hadde lagt den i Drøbak, som ifjor.

 

På min har jeg 1 x 45 cm interceptor, mens på bildet du viser er det 2 x 30 cm. Mulig at det vil være effektivt nok å bytte ut 45 med 2x30.

Men til spørsmålet ditt: Det må jo bli. på min båt der hvor interceptoren slutter...ned mot tunnellen. Interceptoren min slutter omtrent midt på den nedenrste interceptoren på bildet. Tror ikke det har noen hensikt å gjøre noe med tunnellen.

 

Noen vil kanskje påstå at det tradisjonelle trimflaps gir bedre løft, men her er det ikke plass til slike, så derfor vil jeg eksperimentere litt, foreløpig i hodet.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en bekjent med en Princess 38 som har samme problem. Han har disse QL interceptorene og har nå montert en list i rustfritt på innsiden av interceptorene ca 60 cm lange. De stikker nedom skroget ca 8-9 mm. Han er fornøyd...båten går "finere" i plan og er mye bedre i lavere fartsområde.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Til Trophy:Det var interessant å høre!

 

Men, da må vel nødvendigvis interceptorene monteres tilsvarende lenger ned også, slik at en beholder gevinsten ved å kunne bruke de fullt ut? Vet du hvordan han har løst det? Ellers ville det jo være det samme som å alltid kjøre med interceptorene 8-9 mm nede.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om dette, men når han kjører ned interceptorene også så blir det jo mye mer som presser ned baugen og jeg regner med at han kjører inn disse etter hvert som farten øker. Kanskje det hadde vært lurt å bruke 2 sett interceptorer. Da ville du sluppet overplaning i toppfart.... :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Slik jeg vurderer nå, så blir det å prøve ut dette 1 sesong. Dersom det ikke svarer til forventningene, så er det enkelt å reversere det.

 

Da står det mellom å bruke glassfiber for å støpe inn denne leppen, eller å montere en syrefast eller rustfri stålplate som ligger 1 cm under skrognivå.

 

Når jeg tenker meg om, kan jeg faktisk legge opp til å bruke begge løsninger...

 

Jeg er egentlig ikke redd for overplaning på toppfart, for det prøver jeg aldri likevel. Liker meg best opp til 25 knop. På den annen side så kan det jo tenkes at dersom planngsterskelen synker, så trer kanskje overplaningen inn på en noe lavere fart, f.eks. ved 23-24 knop? Skjønt det har jeg ingen tro på...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Funderer litt på ideen om å legge en stålplate under skrognivå. Jeg har tradisjonelle trimflaps. Når disse senkes maks ved fart under det jeg jeg kaller "skrogfart" (ca 8.5 knop) senkes hastigheten i alle fartsområdene fra tomgang til 8.5 knop med ca 2 - 3 tiendedelsknop. Det er ikke så mye, men merkbart. Det som kanskje vanskeliggjør forlengelse av skroget på båten din er muligvis virkningsgraden til akterthrusteren etter slik ombygging?

Link to post
Share on other sites

img_6662.jpg

 

Denne løsningen hadde jeg sansen for. Ble det noen særlig fartsreduksjon i forhold til turtall i området under skrogfart? Du har jo en relativt tung Fairline så jeg ville tro at det må litt større "krefter" til for å senke baugen. Har du manuelle trimflaps i tillegg? En flott båt forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har manuelle flaps også , men jeg opplevde at måtte bruke full flaps opp til 25 - 27 knop som er marsjfart.

Nå har jeg litt mer regulering å gå på fra 20 til 23 knop som jeg normalt ligger på.

Det ble ikke noe fartreduksjon under skrogfart , ved økonomi kjøring i lave hastigheter har jeg 7 knop med en motor på 1200 rpm.

img_6660_cr.jpg

Link to post
Share on other sites

Oj, Oj, dette er en ganske så ny Fairline Phantom 42? Det må være en fantastisk båt. Hva er motorinstalasjonene? Det hadde vært hyggelig om du legger ut flere bilder av båten din i en egnet tråd. Kanskje det er lurt å opprette en ny tråd med tittelen 'Fairline Phantom 42' eller noe lignende? Jeg er svært nysgjerrig på brukererfaringene dine.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Ble litt nysgjerrig på denne tråden jeg Nimbuster. Ble det senking av interceptorene eller valgte du å forlenge skroget slik flere med Spirit har gjort ? Hva ble resultatet eventuelt ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...