joelle Startet 2.November.2008 Del på Facebook Startet 2.November.2008 Lurer på hvis noen har en lur liste på hva man burde ta seg av med påhengs motorn innen vintern. Har funnit mye bra stoff rundt vinter konservering av 4 takter men ikke noe på 2 takter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Skylle motoren godt utvendig og innvendig (under dekselet) med ferskvann. Kjøre i dunk til motoren er varm. Sjekke gearolje. Pumpe fett i smørenipler. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 det var dette jeg har gjort. er vant til diesel motorer der vinter konservering er mer omfattende, og var sikker på at jeg hadde glemt ett eller annet med denne motorn. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Skader absolutt ikke om du skrur ut pluggene og spruter inn litt 2-taktsolje i hver sylinder. "Turn" deretter motoren så oljen fordeler seg i sylinderen. Skru i pluggene igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Skader sikkert ikke, men er sannsynligvis helt unødvendig. Men det minner meg på noe, man må sjekke at motoren ikke tar inn vann, at alle pluggene er like, lett sotlag. Dersom den nederste er renere/blankere enn resten er det er faresignal. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Skader sikkert ikke, men er sannsynligvis helt unødvendig. Hei Ingar, i mine brukermanualer for Mercury og Tohatsu (2-taktere) blir det anbefalt olje i sylindere ved vinterlagring. Har ikke tatt sjansen på å unnlate dette på motorer som er av nyere dato. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 (redigert) I tillegg til det som nevnt over bruker jeg bestandig å ta av propell, smøre opp splinen. Etter at motor er kjørt varm med ferskvann lar jeg den gå noen få minutt på en passelig frostvæske blanding. Og til slutt sprayer jeg gjerne alle kontakter med et passende middel. Her er det mye lurium å få kjøpt. Redigert 2.November.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Er det en injectionmotor er det også en stor fordle og ha konserveringsmiddel i bensinen (omc 2+4 er fin) Regner ikke med at det er e-tec du har, for da hadde du vel vist om evinrudes geniale ide, "automatisk" vinterkonservering Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hvis det er snakk om Mercury Optimax 115 hk anbefales også følgende. Sitat fra brukermanual: Den mest effektive klargjøringsmetoden før lagring er å fylle anbefalt mengde Mercury Precision Fuel Stabilizer (stabiliseringsmiddel) og Mercury Precision Quickleen (rensemiddel) på drivstofftanken i henhold til anvisningene på beholderne før båten brukes for siste gang. Ved å fylle stabiliseringsmiddel på drivstofftanken unngår du at det dannes avleiringer og gummi i bensinen. Mercury Precision Quickleen bidrar til å rense og smøre drivstoffinjektorene. (Sitat slutt) p.s. anbefalt mengde står angitt på emballasje. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Etter at motor er kjørt varm med ferskvann lar jeg den gå noen få minutt på en passelig frostvæske blanding. På en påhenger, hvorfor det? Og også hvordan da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hansi Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 (redigert) Hvorfor kan jeg ikke gi noe fullgodt svar på. Ble anbefalt det for mange år siden. Sikkert ikke nødvendig, men skader ihvertfall ikke. Frostvæske kjøper jeg inn i 20 L dunker til en ganske rimelig penge. Hvordan, jeg har rigget til et 200 liter plast tønne som jeg har skjært litt av den ene siden på toppen. Enkelt, lettvint og greit. Redigert 2.November.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg har hørt at frostveske ikke skal være noe bra for gummidelene/impeller. Men det er kanskje en myte? Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Sikkert ikke nødvendig, men skader ihvertfall ikke. Jeg får si som Ingar (en annen sammenheng) "Skader sikkert ikke, men sannsynlig helt unødvendig". Vannet vil renne ut av en "påhengs" hvis du lagrer den loddrett. De vanndråper (ferskvann) som ligger igjen i kanalene utgjør ingen fare for frostsprengning eller vesentlig korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg kan meddele at siste nummer av bladet "Båtliv" har en guide for hvordan man skal klargjøre båten for vinteren, samt vinterkonservering. Godt forklart med bilder og det hele. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
chagall Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg kan meddele at siste nummer av bladet "Båtliv" har en guide for hvordan man skal klargjøre båten for vinteren, samt vinterkonservering. Hei `Bjerknez`, har du en link til vinterkonserveringen? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Jeg har hørt at frostveske ikke skal være noe bra for gummidelene/impeller. Men det er kanskje en myte? Innenbordsmotorer som er vinterkonservert står med frostvæskeblanding i månedsvis hvert år uten å ta skade av det. Så det er nok en myte. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Dusj hele motoren under dekselet med 6-66 for å beskytte den.. da blir det et lite "oljefilm"lag og den vil ikke ruste osv igjennom den fuktige tiden. Spesielt rundt spoler og slik elektronikk.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Figaro Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Det er mange som bruker påhengsen på joller og større båter hele året. Når ikke båten er i bruk, henger den på akterspeilet, kanskje gjennom hele vinteren. Hvor skadelig er dette mon tro? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Bjerknez Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Hei `Bjerknez`, har du en link til vinterkonserveringen? nettutgaven av "båtliv" er litt sære på og dele informasjon sån uten videre for oss som ikke kjøper bladet, men du kan laste ned en PDF av innholdet på denne siden for 50kr.: http://www.batliv.com/wip4/bladarkivet/?category=15930 Det er artikkel nr. 4 ovenifra du skal ha. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Skvulpen Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Det er mange som bruker påhengsen på joller og større båter hele året. Når ikke båten er i bruk, henger den på akterspeilet, kanskje gjennom hele vinteren. Hvor skadelig er dette mon tro? Kan neppe skade i det hele tatt, men motoren bør vel helst startes med jevne mellomrom (en gang i måneden?) og kjøres varm, i likhet med innenbordsmotorer på båter som ligger ute om vinteren. Dette for å løse opp ev. avleiringer i kjølesystemet, gi smøring til sylinderne, osv. Her i mitt område (Sunnmøre) ligger jo massevis av båter med påhengere ute hele året, har aldri hørt om problemer av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 nettutgaven av "båtliv" er litt sære på og dele informasjon sån uten videre for oss som ikke kjøper bladet, men du kan laste ned en PDF av innholdet på denne siden for 50kr.:. Takker for opplysningen `Bjerknez`. Ja, Båtliv skal vel ha noen ekstra inntekter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Er ikke det det samme som også Seilas og Seilmagasinet gjør? Ser ikke noe rart i at vi som har kjøpt og betalt for et abbonnement skal ha noen fordeler i forhold til de som ikke har det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Er ikke det det samme som også Seilas og Seilmagasinet gjør? Ser ikke noe rart i at vi som har kjøpt og betalt for et abbonnement skal ha noen fordeler i forhold til de som ikke har det! Du har rett i dette `Mouche`, men i Båtmagasinets bladarkiv kan man lese og laste ned det man vil uten å betale kr. 50,- pr. artikkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.