Jump to content

Vinterkonservering av 2 takter 115hk

joelle

Recommended Posts

Hvis det er snakk om Mercury Optimax 115 hk anbefales også følgende. Sitat fra brukermanual:

Den mest effektive klargjøringsmetoden før lagring er å fylle anbefalt mengde Mercury Precision Fuel Stabilizer

(stabiliseringsmiddel) og Mercury Precision Quickleen (rensemiddel) på drivstofftanken i henhold til anvisningene

på beholderne før båten brukes for siste gang. Ved å fylle stabiliseringsmiddel på drivstofftanken unngår du at det

dannes avleiringer og gummi i bensinen. Mercury Precision Quickleen bidrar til å rense og smøre

drivstoffinjektorene. (Sitat slutt) :yesnod:

p.s. anbefalt mengde står angitt på emballasje.

Hvorfor kan jeg ikke gi noe fullgodt svar på. Ble anbefalt det for mange år siden. Sikkert ikke nødvendig, men skader ihvertfall ikke. Frostvæske kjøper jeg inn i 20 L dunker til en ganske rimelig penge. Hvordan, jeg har rigget til et 200 liter plast tønne som jeg har skjært litt av den ene siden på toppen. Enkelt, lettvint og greit.

Redigert av Hansi (see edit history)
Sikkert ikke nødvendig, men skader ihvertfall ikke.

Jeg får si som Ingar (en annen sammenheng) "Skader sikkert ikke, men sannsynlig helt unødvendig". Vannet vil renne ut av en "påhengs" hvis du lagrer den loddrett. De vanndråper (ferskvann) som ligger igjen i kanalene utgjør ingen fare for frostsprengning eller vesentlig korrosjon.

Hei `Bjerknez`, har du en link til vinterkonserveringen?

nettutgaven av "båtliv" er litt sære på og dele informasjon sån uten videre for oss som ikke kjøper bladet, men du kan laste ned en PDF av innholdet på denne siden for 50kr.:

http://www.batliv.com/wip4/bladarkivet/?category=15930

Det er artikkel nr. 4 ovenifra du skal ha.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Det er mange som bruker påhengsen på joller og større båter hele året. Når ikke båten er i bruk, henger den på akterspeilet, kanskje gjennom hele vinteren. Hvor skadelig er dette mon tro? :confused:

Kan neppe skade i det hele tatt, men motoren bør vel helst startes med jevne mellomrom (en gang i måneden?) og kjøres varm, i likhet med innenbordsmotorer på båter som ligger ute om vinteren. Dette for å løse opp ev. avleiringer i kjølesystemet, gi smøring til sylinderne, osv. Her i mitt område (Sunnmøre) ligger jo massevis av båter med påhengere ute hele året, har aldri hørt om problemer av den grunn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...