Njord Startet 2.November.2008 Del på Facebook Startet 2.November.2008 Her er et bilde av Njord, med full seilføring i rolig vind i Boknafjorden nå i sommer. Vakkert, ikke sant? Jeg har med min ringe seilkunnskap (2 år med prøving og feiling) etterhvert innsett at skjøtepunktet for forseilet sikkert burde vært ganske mye lenger fremme. Har sett at seilet står mye bedre når jeg for hånd drar det ned litt. Synes også at det kommer også frem av bildet. Synes at seilet buler litt for mye ut i toppen. Hva mener dere? Er det noen som har en formening om hvordan jeg kan regne meg frem til hvor skjøtepunktet bør være? Tipper det finnes en formel eller en tommelfingerregel for dette blant de opplyste sjeler her på Båtplassen Veldig takknemmelig for kommentarer rundt dette. Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 En tommelfingerregel: Når du sikter langs skjøtet skal siktelinja treffe midt på forstaget. Og så er det forskjellige vindstyrker, forskjell i vindretning 2m over vannet og 10m over vannet. Forskjell i vindstyrke ved ditto høyder, hvordan seilet er sydd, vindvinkel (høyde mot vinden) og annet småtteri som kommer inn i bildet etterhvert. Men, for 'grovinnstilling' bruk tommelfingerregelen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sir Limmerick Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hei Er det ikke mulighet å montere en skinne,sånn at du har litt mulighet for justeringer. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 Takker for innspill. Jo, en skinne er lurt og det bør jeg absolutt montere. Har ikke skinne i dag. Får problemer med å montere en veldig lang skinne. En halvmeter, er det nok justeringsmulighet? Eller bør den være endel lenger? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hulda Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hulda har omtrent en meter, og det holder til mitt bruk. Hvis du sikter langs skjøtet, slik at det deler vinkelen mellom akterlik og underlik omtrent i to, så har du omtrent det aktre skjøtetpunktet i lett vind. Når vinden øker, må skjøtepunktet flyttes forover. Når det blåser skikkelig for Hulda, står skjøtet nesten 'rett ned'. Slik som genoan din er skjøtt på bildet, mister du mesteparten av drakraften i storseilet også. Vinden går ikke langs innersiden av genoaen, men rett opp, som røyken ut av en skorstein. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Vist du montere lus i akterkant av forliket i hele seilets høgde (4-5 stk) så finner du ut hvor skjøtepunktet skal være, ved å finne ut hvor alle lusen står korekt samtidig. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Herman Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 midt på forstaget. Strengt tatt midt på forliket. Hvis du har rulleseil, og ruller det litt inn, må skjøtepunktet flyttes forover. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Njord Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 Veldig oppklarende svar må jeg si Et spørsmål til fra novisen Jeg ser det kan bli ganske utfordrende å få montert en lang nok skinne hos meg. Hva tror dere om å montere et kontraskjøte som går fremover? Noen som har sett en slik løsning? Ser at det nok kan bli litt plundrete å slå, med mindre det er noen som sitter på en smart løsning i så henseende. Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 'Kontraskjøte' er vel det vi kaller barberhal. Burde virke helt kurant det, men krever fire ekstra blokker da. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hulda Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Det krever en ekstra blokk på hver side. Hulda brukte det før nåværende skinne ble sveiset fast. Plundrete, men ok på lange strekk. Problemet ditt vil være steppet opp til akterdekket. Det steppet krever uansett en ekstra blokk på hver side. Hulda har samme hindringen. Om enn ikke så voldsom. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Har du ring rundt skjøtet og blokk i fotlista da? Jeg tenkte en variant med blokk på skjøtet (lettvekts) og blokk i fotlista. Dette for mer 'smooth' justering på det egentlige skjøtet. Selvsagt mulig med ring på skjøtet, men litt mer 'riksete' å fintrimme. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Blanco Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Når vinden øker, må skjøtepunktet flyttes forover. Når det blåser skikkelig for Hulda, står skjøtet nesten 'rett ned'. Du mener vel motsatt. Ved å flytte skjøtepunktet fremover lukker du akterliket. Det du ønsker er å åpne gradvis med vindøkningen med litt løft i lusene på losiden mot toppen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.