Troll 20
@Hulda Har fulgt med på tråden din siden starten og erindret noe derfra. Tok eit kjapt oppfriskningsdykk og finner at temaet er behandlet på side 4, 5 og 30 i tråden din. Om eg forstår det rett, så oppstår dette fenomenet pga. strøm på avveier. Da som krypstrøm fra det elektriske anlegget og som forskjellig spenningsforhold mellom forskjellige metaller i sjøvann. Så som Hulda, så har Merlin 1-polet anlegg på motor og 2-polet på det meste andre.
Min konklusjon av oppfriskningsdykket er at dette problemet er mest av estetisk art så lenge det er sinkanoder igjen på skroget. Det er da dei som ofrer seg og stålet i skroget klarer seg fint til tross for "pesten".
Eg tok ein tur til bort til båten i ettermiddag og tok noen fleire bilder.
Akselanoden er det mykje igjen av:
Andodene på baugpropellen er heilt borte på begge sider. På babord side er det ein god del bart stål og både bunnsmøring og grunning flasser av:
Anode på roret styrbord side. Alle anoder var 1 kg når installert i mai 2019. Anodene er boltet på med bolter som er sveist til skroget av bekvemmelighetshensyn. Kanskje vi bør gå tilbake til å sveise dei direkte fast? Går inn for å få god mekanisk forbindelse mellom bolt med mutter og anode for å sikre mulighet for at spenning kan løpe fritt:
Anode ror babordside:
Anode kjøl styrbord. På babord side av kjøl er det ingen anode:
Anoder på hhv. styrbord- og babord side av kassen propellakslingen kommer ut av:
Eg skrapet også litt i "pesten" på tidligare bilde. Det er bart og blankt stål under, kan skimtes på bildet med litt fantasi:
I andre områder finnes ikkje den svarte "pesten", men væskefylte bobler. Bart og blankt stål bakom også her:
Så på med samme mengde anoder også denne gangen og prøve å få samlet alle lause tråder med strøm ombord slik at alt er jordet til skroget og ellers leve med problemet? Når det blir for gale, sandblås som påkrevd og bruk malingssystem fra Jotun eller tilsvarende.