Jump to content

Edit History

Kaien40

Kaien40

Hulda skrev 27 minutter siden:

Les: 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Start med begynnelsen.

Generelt: Skummet trekker ikke vann, i hvert fall ikke det jeg har brukt.

Alt stål må dekkes med skum, det er nok der feilen ligger. Hulda er skummet til minst 30 cm under vannlinjen. Der nede er det alltid beintørt. Hulda har null rust innvendig etter 20 år i sjøen. Det er ikke fritt vann inne i båten. 

Sandblåsing best. Nålpikking nest best. Ved sprøyteskumming behøves ikke maling. Jeg bruker kun 2-komp epoxyprimer av anerkjente fabrikanter: Inter, Jotun, Hempel. 1-komp er uaktuelt. Skum fester dårligere på epoxy enn ru ståloverflate, men godt nok i praksis.

Takker for svar, hvilket skum type/merke brukte du? brannhemmende? 1-komp?

Jeg tenkte å ta av det løse rundt spant som på bildet og skumme opp hele tomrommet med byggplast så det ikke klistrer seg til x-finer, skumme fast slisset terassebord som blir limt til spant med BT multibond eller sikca 11FC. Da kan x-finer skrus av for inspeksjon og en slipper å skjære i PU. Ka du synes om det?

Kaien40

Kaien40

Hulda skrev 14 minutter siden:

Les: 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Start med begynnelsen.

Generelt: Skummet trekker ikke vann, i hvert fall ikke det jeg har brukt.

Alt stål må dekkes med skum, det er nok der feilen ligger. Hulda er skummet til minst 30 cm under vannlinjen. Der nede er det alltid beintørt. Hulda har null rust innvendig etter 20 år i sjøen. Det er ikke fritt vann inne i båten. 

Sandblåsing best. Nålpikking nest best. Ved sprøyteskumming behøves ikke maling. Jeg bruker kun 2-komp epoxyprimer av anerkjente fabrikanter: Inter, Jotun, Hempel. 1-komp er uaktuelt. Skum fester dårligere på epoxy enn ru ståloverflate, men godt nok i praksis.

Takker for svar, hvilket skum type/merke brukte du? brannhemmende? 1-komp?

Jeg tenkte å ta av det løse rundt spant som på bildet og skumme opp hele tomrommet med byggplast så det ikke klistrer seg til x-finer, skumme fast slisset terassebord som blir limt til spant med BT multibond eller sikca 11FC. Da kan x-skrus av for inspeksjon og en slipper å skjære i PU. Ka du synes om det?

• Create New...