Jump to content

Bærbar PC - mobiltlf - Internett

Allan E

Recommended Posts

Er det noen her som bruker bærbar pc og mobiltelefon for å komme seg på internett. Tenkte på dette som en nødløsning for å hente forskjellige ting.

Så kan jeg trådløst koble meg på internett?

Har en IBM 600e og en Nokia 3410, snakker disse sammen via sine IR sendere?

Åssen gjør jeg dette?

Det er vel fler som kan ha brukt for en slik løsning!

Har prøvd dette med Nokia Phone Card.  Det går, men det er til tider en tålmodighetsprøve spesielt når du går inn på nettsteder med mye bilder og reklame. Fint for å hente værmeldinger.  Noen vil vel kanskje fristes til å lese e-post på jobben også.  Har du mobiltelefon og PC som kommuniserer med IR, er dette en smal sak.  Har i grunnen ikke så mye peiling på detaljene rundt det tekniske.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hei

Du må ha: Pc -> modem -> oppkoblings enhet mot en node (mobil tlf)  :smiley:

Nokia 3410 er etter det jeg vet uten modem, dvs at din PC må ha modem. IBM 600e har/har_ikke, aner ikke, men det har den sikkert. Se etter modemkontakt i siden (tlf plugg).

Har den det setter du bare opp en ny tilkobling til internett, velger PC`ens modem samt port IR ut. Taster inn brukernavn og passord i boksene som dukker opp hvis du bruker veiviser for tilkobling til internett. Skriver inn tlf nr osv. den skal ringe opp osv..  :lol:

Ved oppkobling, vil PC`en be mobilen å ringe opp hvis de har IR kontakt.

Husk å aktivere IR på mobilen.

Mensom nevnt av andre, så går det veeeeeelgig sent........ gsm 9600kB/sek en tredel av ett 28.8 modem. Hvis du ikke får GPRS kontakt da det går mye raskere, men fortsatt tregt.....

Lykke til!

mvh Månestråle :wink:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Data tellerskritt for mobiltelefon er dyrt og man må abbonere på tjenesten (tror jeg). Men så er det kommet innebygget analogt modem i de fleste litt dyrere telefonene på markedet. Dette gjør at man kan ringe opp på samme måte som fra hjemmepc med modem. Da bruker man Ir mellom pc og mobiltelefon.

Jeg har en slik løsning når jeg er ute å reiser i jobben. Trenger man en mail er det bare til å logge seg på. Men det går sent! Min gamle nokia hadde et 9600 modem. Ikke sikker på hva jeg har i min Ericsson telefon i dag. Hvis du må på nett og har tilmodighet er det en brukbar løsning.

Du må installere software som følger med telefonen din. Installer en internettforbindelse på vanlig måte og velg mobiltelefon modemet.

Jeg skal benytte denne metoden i sommer hvor jeg må inn her å spørre om noe  :smiley:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Har Nokia 66?0 - husker faktisk ikke - med GPRS og innebygget modem. (Hvis du kjøper ny mobil så pass på dette med modem. At det står GPRS i brosjyrene alene holder ikke - det holder bare til WAP)

Det går rimelig bra, minst like bra som modemet hjemmet, men koster jo en del. Med GPRS betaler du kun mengden av data du henter ikke tiden. IMHO er det den eneste måten å gjøre dette på med mindre du har for mye penger.

Med Netcom Data Accelerator som tillegg kan du instille om browseren skal hoppe over lyd, høyoppløselige bilder og andre saker som strengt tatt ikke er nødvendig.

(P.S. Men vær sikker på at du har satt opp telefonen riktig. Første gang jeg prøvde så funket det men det viste seg da fakturaen kom at jeg likevel IKKE hadde innstillt på GPRS men  noe annet, så jeg betalte dyrt for tiden jeg var oppkoblet, ikke datamengde  :yesnod:)

Data tellerskritt for mobiltelefon er dyrt og man må abbonere på tjenesten (tror jeg). Men så er det kommet innebygget analogt modem i de fleste litt dyrere telefonene på markedet. Dette gjør at man kan ringe opp på samme måte som fra hjemmepc med modem. Da bruker man Ir mellom pc og mobiltelefon.

Alle (nesten alle, selv de billigste) mobiltelefoner i dag har modem innebygget (i hvertfall Siemens sine).

Det er dog bare de dyreste modellene som har IR funksjon, for de andre telefonene må du ha en kabel for å koble sammen telefonen og PCen. (ClasOhlson bl.a. selger slike kabler.)  Selv på telefoner med IR kan ofte kabl være å foretrekke da det ikke gjør noe om du kommer ut for å skubbe borti telefonen når du har forbindelsen oppe.

Du trenger ikke eget dataabonnement på mobiltelefonen, men då må ha et eller annet internett abonement hvor du kan ringe opp. Dataabonement til telefonen trenger du bare dersom du vil at noen skal ringe opp til deg med en dataforbindelse, dersom du f.eks. har en server el. i båten (med WEB camera) som du ønsker å ringe opp til hjemmenifra. Da trenger du dataabonement og får et eget datanummer å ringe opp. Har brukt det i noen sammenhenger i jobben til å laste ned måledata fra måleinstrumenter ute i huttiheita som står oppkoblet med mobiltelefon.

Jeg har en slik løsning når jeg er ute å reiser i jobben. Trenger man en mail er det bare til å logge seg på. Men det går sent! Min gamle nokia hadde et 9600 modem. Ikke sikker på hva jeg har i min Ericsson telefon i dag. Hvis du må på nett og har tilmodighet er det en brukbar løsning.

Du må installere software som følger med telefonen din. Installer en internettforbindelse på vanlig måte og velg mobiltelefon modemet.

Jeg skal benytte denne metoden i sommer hvor jeg må inn her å spørre om noe  :flag:

Har en IBM 600e og en Nokia 3410, snakker disse sammen via sine IR sendere?

De fleste bærbare med IR mulighet har disse påslått til en hver tid. Gå inn på menyene på din mobil for å aktivere IR muligheten på denne. Når du da legger mobilen forann den bærbare skal du forhåpentligvis få beskjed på pcèn at det er en enhet tilkoblet maskinen.

For å koble opp mot internet må du generere en ny tilkobling på maskinen. Husk da å velge tilkobling via mobilmodemet som da din telefon sansynligvis er satt opp med.

Alle opplysninger fra din nett leverandør må du ha klart før du begynner på dette.

Hvis du ikke abonnerer på dataoverføring fra din mobil leverandør, vil dette sannsynligvis gå veldig tregt !!!! Tror det er bare 19.6 kbs for de uten data abonnement. ( men kan ta feil her )

Hvis din tlf har GPRS vil du kunne surfe fortere. Men det koster en del med de datamengdene som det er snakk om på web sider i dag. Kan være lurt å slå av valget om å vise bilder på nettleseren din først. Men regn med at det kan bli dyrt hvis du henter ned mail med store vedlegg. ( du betaler for mengde data lastet ned ved bruk av GPRS )

Jeg bruker en IBM R40 og en SonyEricsson 610 sammen. Dette fungerer bra, men går som sagt tregt.

Men husk på at du har mulighet til å leste mail, gå på nettbank og lese de fleste aviser m.m. på wap leseren på din mobil.

Mvh

`MINA`

Det jeg tenkte på var vel først og fremst værvarsel men det kan sikkert også hentes med wap.

Værvarselet kan man hente ned via WAP. Fungerer meget bra. Jeg har lagt inn ferdig deffinerte søk som går på stedsnavn langs kysten der vi pleier å ferdes. Du finner diverse vær tjenester for WAP på wap.online.no tror jeg.

Telenor har også laget noen sider der de forklarer enkelt hvordan man setter opp forbindelsen med din pc med Hispeed data eller GPRS. Dette finner du her : http://telenormobil.no/elearning/index.jsp?wlnr=01022

[glow=red,2,300]GeV [/glow]

Mvh

`MINA`

Det jeg tenkte på var vel først og fremst værvarsel men det kan sikkert også hentes med wap.

Kan sterkt anbefale Statkrafts hjemmesider ( jobber ikke der ) når det gjelder værmeldinger på nettet. Deres metogrammer stemmer meget bra med virkeligheten. Og man får en detaljert grafisk fremstilling av området man ønsker info om.

Bilde

Gå til www.statkraft.no, og velg : Sjekk været.

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

`MINA`

Bruker Sony Ericsson T610  +Bluetooth oppkobling til til PC, dette fungere utmerket, kan legge fra meg telefonen hvor som helst. Har også HSCSD (høy hastig het data), vanlig mobil laster ned med max 9.6 kbits per sek, HSCSD på max 57.6 (teoretisk hastighet, normalt ca halve hastigheten, men fortsatt mye raskere en vanlig mobil oppkobling) De fleste nye mobil tlf har mulighet for HSCSD, i tillegg må en bestille tenesten av opperatør.

Hei !

Jeg bruker P900 med kabel eller "blåtann" til PC'en. Har et EuNett abonnement som jeg ringer opp. Brukte tidligere T68i og denne fungerte på samme måten.

Har Telenor mobil abonnement med data.

Når du kobler deg opp, så bruker telefonen et av båndene. Dvs 9.600bps. Ved å legge inn en initieringsstring (fås fra mobil leverandør) så brukes det totalt 3 bånd. Dvs 3 x 9600 = 28800bps. Kjenner flere som jobber med mobiltelefoni, og de sier det ikke er mulig å få høyere hastighet ved en slik løsning. WAP er raskere, men kan ikke brukes mot internett leverandører som EuNett.  De som ser et høyere tall ved oppkobling ser antagelig hastigheten mellom PC og modemet, men ikke ut på mobilnettet.

Har også opplevd at det bør være relativt gode forhold når jeg skal sette opp en datakommunikasjon i forhold til vanlig tale.

Mvh

Tom J.

Data tellerskritt for mobiltelefon er dyrt og man må abbonere på tjenesten (tror jeg).

Det går å surfe mobilt via kontantkort også. Det kreves ikke noe spesielt abonnement. Men ifølge (s)T(j)elenor skal man visstnok oppnå visse fordeler hvis man kontakter dem og tilpasser sitt kontantkort abonnement til dataoverføring. På spørsmål om hvilke fordeler man oppnår, ble konsulenten hos (s)T(j)elenor i tvil. Mumlet noe om raskere oppkobling. Forstod det dithen at selve oppkoblingen fra man ringer opp til man er på nett går raskere, uten at han klarte å komme frem med andre fordeler. Men han påstod det ikke var noe dyrere med en slik endring, så jeg sa OK. Har bare testet oppkoblingen i testøyemed, så jeg kan ikke si noe om det medfører noe merkbar forskjell å gjøre en slik endring.

Ellers er jeg enig i at det beste nok kan være å bruke kabel fremfor IR, hvis man har mulighet til det.

Har Nokia 6210 med kabel, samt at jeg kjøpte en Nokia Card Phone billig på auksjon på Ebay.  Med Nokia programvaren kan jeg også sende og motta SMS direkte på laptop'en. Redigere/ta backup av telefonliste, og mye annet. Har satt opp så jeg bruker 3x9.600bps, samt at jeg normalt slår av all grafikk, multimedia o.l. i browseren. Da går det faktisk ganske skaplig å f.eks. surfe på baatplassen.

Som mange har påpekt - surfing via mobil er en forholdsvis dyr måte å holde seg oppdatert på værvarsel eller nyheter på. Da er det billigere med Text-TV på LCD-skjermen for TV. :yesnod:

Ellers kan man tilegne seg spesielle teknikker for at tiden online skal bli kortest mulig. F.eks. at man starter på en eller annen startside, scroller seg nedover, velger interessante artikler, åpner hver artikkel i et nytt vindu, og når alle vinduene er ferdig nedlastet, stenger man ned oppkoblingen og leser inneholdet i hvert vindu. Dette reduserer oppkoblingstiden betraktelig fremfor hvis man skulle være oppkoblet hele tiden.

Alle (nesten alle, selv de billigste) mobiltelefoner i dag har modem innebygget (i hvertfall Siemens sine).

Kjenner ikke særlig til Siemens sine, men for Nokia gjelder det nok ikke.

Og en må ikke tro at det faktum at mobilen har GPRS og kan kobles til PC-en betyr at du kan gå på nettet med den.

GPRS er gjerne bare til bruk for WAP og PC-tilkobling for at du skal kunne ordne dine telefonnumrene på PC-en, evt sende en SMS fra PC-tastaturet

Kjenner ikke særlig til Siemens sine, men for Nokia gjelder det nok ikke.

Og en må ikke tro at det faktum at mobilen har GPRS og kan kobles til PC-en betyr at du kan gå på nettet med den.

GPRS er gjerne bare til bruk for WAP og PC-tilkobling for at du skal kunne ordne dine telefonnumrene på PC-en, evt sende en SMS fra PC-tastaturet

Tror du tar litt feil når du sier at GPRS gjerne er bare til bruk mellom pc og tlf. Her er beskrivelsen på GPRS på (s)t(j)elenors sider.

GPRS-alltid oppkoblet.

GPRS er en ny måte for å koble opp mobiltelefonen på Internett. I stedet for at du betaler for antall minutter du er oppkoblet, betaler du med GPRS kun for den datamengden du overfører. Det betyr at du f.eks kan sitte på en halvtimes busstur og lese nyheter på mobiltelefonen men at det kun koster deg noen få "10-ører".

Dette vil si at når man har en tlf som kommuniserer med pcèn, og man har GPRS tilkobling til nettet med telefonen, da kan man koble til nettet som man vil.

[glow=red,2,300] GeV[/glow]

Mvh

`MINA`

Sorry, har sikkert utrykkt meg dårlig.

Ja, GPRS er bare en av flere måter hvordan et mobiltelefon kan overføre data til nettverket. Synes faktisk det er f t den beste måten til privat bruk/surfing fordi tiden ikke teller og hastigheten er bra nok.

Jeg ville bare gitt uttrykk for følgende:

Selv om du kan koble PC-en din til mobiltelefonene og selv om din mobiltelefon kan overføre data vha GPRS, så er det langt fra sikkert at din mobiltelefon kan overføre de dataene som din PC-leverer/forventer kan overføres.

Min tidligere 3510 hadde både GPRS og PC-tilkoblingsmulighet (det siste har jeg selv aldri prøvd) men å få PC-en ut på internett var vist ikke mulig. WAP derimot gikk over GPRS. Og det kan jo også brukes til å lese nyheter...

• 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...