Toref Startet 2.November.2008 Del på Facebook Startet 2.November.2008 Har en sliten plastseilbåt hvor taket er kledd med plater, som igjen igjen er trukket med en fæl vinyl. Jeg orker ikke mere vinyl, så jeg lurte på å gjøre følgende: 1) Rive ned det gamle undertaket 2) Lime/plaste fast ca 2,5 cm tykke lekter i taket 3) Legge isolasjon( isopor/styropor?) i mellom lektene i samme tykkelse. 4) Så skru opp plater på lektene 5) Tilslutt dekke skjøtene mellom platene med noen fine lister/lekter. Ser i noen engelske/amerikanske blader at man til takplater bruker noe man bare kaller formica. Har en følelse av at det er et slags plastlaminat med en fin glatt overflate, som er lett å forme og arbeide med. Kan dette være det samme som vi kaller baderomsplater? Det må jo tåle fuktighet, og samtidig være ganske tynt 3-4-5- mm så det er lett å jobbe med? Har noen erfaring med dette og kan fortelle meg hva slags plater jeg bør bruke? Har noen gode tips om isolasjon? Erfaringer fra tilsvarende prosjekt? Takknemlig for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Plater med dem egenskapene du ønsker deg er eks. fjøseplater, du kan høre med dem i FK. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
index Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 (redigert) Regner med at de platene du har er skrudd fast i innstøpte lekter. I så fall trenger du ikke lekte på nytt, du kan bruke de du har! Jeg skiftet takplater i min båt, da de originale var blitt fuktige og hang ned i buler. Jeg demonterte de gamle, kjøpte et par plater bjørkekryssfiner og sagde til etter de gamle. Hull etc ble også borret likt de gamle platene. Platene ble behandlet med hvitpigmentert olje, og montert opp med nye skruer. Det hele ble riktig lekkert, om jeg må få si det selv . Redigert 3.November.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Jeg ville gjort som index og iallfall ikke gått fra vinyl til plastlaminat. Men pass på at du ikke pådrar deg et kondensproblem, spesielt hvis du isolerer. Det skal være dampsperre på innsiden av hulrommet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Min båt har 2cm isoporplater mellom lektene takplatene er festet i. Ingen dampsperre overhode. Og det har fungert i de 30 årene denne båten har eksistert i alle fall... Jeg vil tro at dampsperre ikke er særlig lurt i plastbåt, med tanke på at skroget uansett er tett på utsiden. Eventuell fuktighet må ha mulighet til å unnslippe den ene eller andre veien. Man bruker for eksempel heller ikke dampsperre på kjellervegger under bakkenivå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Toref Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 . Jeg demonterte de gamle, kjøpte et par plater bjørkekryssfiner og sagde til etter de gamle. Hull etc ble også borret likt de gamle platene. Platene ble behandlet med hvitpigmentert olje, og montert opp med nye skruer. Det hele ble riktig lekkert, om jeg må få si det selv . Husker du hvor tjukk denne fineren var? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Ganske tykk den jeg kjøpte, tror det var 9mm. Men taket er nesten helt flatt hos meg, i en seilbåt er det vel som regel mer buet. Så da kan det kanskje være lurt med tynnere plater for at de skal være lettere å forme etter underlaget. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Jeg ville først funnet ut hvordan hyttetaket er bygget opp. Seilbåter har nesten uten unntak sandwich i dekk og hyttetak. Sjansene er gode for at det er Divinycell eller tilsvarende. Da trenges ingen isolering. Er det treverk, har det noe for seg å isolere. Da kan du lime opp 10 mm. strips av Divinycell som stringere, og så laminere disse inn med 2x600 CSM. Ca. 60 cm. mellomrom. Så limer du inn 10 mm. Divinycellskiver mellom disse. Du skal IKKE bruke Isopor eller lignende. Den minste varme på disse så dør du. Modellbyggere har noe god finer som fåes som tynne flak. Skru disse opp i stringerne og dekk med list i skjøtene. Jeg malte taket blankt hvitt og brukte eikelister. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 I min gamle slitne seilbåt tok jeg ned takplatene, grunnet og malte de med en halvblank baderomsmaling. Fungerte ganske bra vil jeg si.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Njord Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Jeg vet ihvertfall at hvis jeg skal bytte innertak i Njord, så skal jeg skru opp smale malte panelbord. 6-8 cm brede. Det har jeg sett i noen båter og det er voldsomt flott. Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Servicemannen Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Men pass på at du ikke pådrar deg et kondensproblem, spesielt hvis du isolerer. Det skal være dampsperre på innsiden av hulrommet. Jeg har ingen dampsperre hos meg, kryssfiner limt direkte opp med byggskum. Brukte mange rare tinger til å holde platene på plass men resulatatet er tørr og varm båt. Utførte de på samme måte i skrogsidene. Hvis man har ikke hulromm trenger man ikke dampsperre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kjeles Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Ser i noen engelske/amerikanske blader at man til takplater bruker noe man bare kaller formica. Har en følelse av at det er et slags plastlaminat med en fin glatt overflate, som er lett å forme og arbeide med. 'Formica' på amerikansk er det samme som vi kaller respatex. Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Jeg har også noe vinyltak i båten som jeg ønsker og bytte ut. Tips til plater jeg kan bruke? Taket er ikke buet og fruen vill nokk ha hvite eller grå plater. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Båtbyggeren som innredet båten vår brukte tynn kryssfiner som ble kledd med skottbekledning. Skottbekledningen ble kun limt/festet på baksiden og henger løst på fremsiden, dette gir en jevn overflate, og skottbekledningen er så stram at den henger ikke. Skjøt mellom plater er løst med en teaklist bak platene. Platene er skrudd i taket med skruer med pyntekopp i plast. Med tynne kryssfinerplater ble det lett å få til buede flater osv. Ble veldig pent! Sitér dette innlegget Link to post
OddArild Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Det hørtes jo kjempe smart ut, da blir det det, må gå og handle :D Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 (redigert) Støtter StHårek sitt forslag. Har selv innredet div båter hvor dette har blitt gjort. Stiftet på baksiden og strakk skikkelig godt. Men du må bruke en del stifter på den "første siden" for å fordele belastningen når du strekker ellers river du lett trekket. Klipp gjerne av et lite stykke duk og prøv deg frem hvor mye du kan strekker før det revner. Du må ha varme der du gjør jobben og duken må være "husvarm" ellers blir det lett "hengende hager" an mass når solen en eller annen gang dukker opp. Søk om helt lokal og midlertidig oppbevarings tillatelse for rullen med duk i stuen i et par dager og sett i gang med jobben på stuegulvet... Er du usikker på om du har strukket for lite kan du snu platen etter du har fått i en del stifter. Brukte inka skruer med plasthetter for å feste platene etterpå. Husk å borre først ellers knekker skruene lett. Ved å stifte er det og lettere å skifte trekk hvis en eller annen finner ut det skal gjøres. Men har du store plater kan det være påkrevd å lime for å få et bra resultat. Lykke til! Redigert 20.Desember.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Lette himlingsplater av kryssfiner pålimt trekk og festa med skruer med pyntekoppar er vel mest vanleg. Har gjort det sjølv og vil påstå det blei perfekt. Ja, trur ikkje det kan gjerast stort betre. Utfordringa var trekk over hjørna og plassering av skruene. Få skruer i system. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 index skrev On 3.11.2008 at 9.52: Min båt har 2cm isoporplater mellom lektene takplatene er festet i. Ingen dampsperre overhode. Og det har fungert i de 30 årene denne båten har eksistert i alle fall... Jeg vil tro at dampsperre ikke er særlig lurt i plastbåt, med tanke på at skroget uansett er tett på utsiden. Eventuell fuktighet må ha mulighet til å unnslippe den ene eller andre veien. Man bruker for eksempel heller ikke dampsperre på kjellervegger under bakkenivå... Helt enig i den vurderingen. Å legge dampsperre i båt blir å sperre materialer inne mellom to lufttette sjikt. Kondens/fukt mellom de sjiktene så blir det bare elendighet. Det må luftes ut ene eller andre veien. En løsning, som også brukes i kjellere under bakkenivå, men som kan være upraktisk å få til i båt, er lufting/luftespalter bak isolasjonen for å lufte ut kondens, på samme måte som en også har i takkonstruksjoner (bare at en lufter inn i rommet, ikke ut). Får en det til rent praktisk i båten så vil det vel egentlig være greit med en fuktsperre, men ser ikke helt poenget med det egentlig. Med de isolasjonstykkelsene en har i båt så luftes det greit ut inn i båten. God ventilasjon er nok det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Skreiv over at resultatet mitt vart svært bra, men ein ting likte eg mindre; her blei eit luftgap på 2-3cm bak platene. Skulle sjølvsagt vore isolasjon her, men korleis får ein det til? Isolasjonsplater er ikkje å tenkje på her, då luftgapet varierer. Lett å kome til gjennom spottane og sprøyte inn denne på flaske, men den ekspanderer, og er soleis håplaus. Små isolasjonskuler som "limer seg saman" etter ei tid hadde vore tingen, men slikt finnest vel ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Fjordgubbe skrev for 1 time siden: Skreiv over at resultatet mitt vart svært bra, men ein ting likte eg mindre; her blei eit luftgap på 2-3cm bak platene. Skulle sjølvsagt vore isolasjon her, men korleis får ein det til? Isolasjonsplater er ikkje å tenkje på her, då luftgapet varierer. Lett å kome til gjennom spottane og sprøyte inn denne på flaske, men den ekspanderer, og er soleis håplaus. Små isolasjonskuler som "limer seg saman" etter ei tid hadde vore tingen, men slikt finnest vel ikkje? Om luftgapet har tilnærma stillestående luft så bidrar det til isoleringen. Om lufta "luftes ut" så vil jeg tenke at det reduserer mulighetene for kondens/fukt. Så med mindre du opplever isolasjonsevnen som utilstrekkelig ville jeg ikke gjort noe med det. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Jeg har brukt panelbord i plast ala de på bildene her: https://plastfasad.se/plastpanel-trafasad/ . Jeg fant et firma i Moss som importerte de fra England. På bildet under sitter fortsatt rosa beskyttelsesfolie på, og vi er nesten ferdige med montering. Vi sleit litt med å få bordene til å henge sammen lengst fremme, fordi der buer taket begge veier. Ble fint tilslutt, og deilig at det ikke kan trekke/samle fukt på noen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2017 Del på Facebook Svart 21.Desember.2017 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Om luftgapet har tilnærma stillestående luft så bidrar det til isoleringen. Om lufta "luftes ut" så vil jeg tenke at det reduserer mulighetene for kondens/fukt. Så med mindre du opplever isolasjonsevnen som utilstrekkelig ville jeg ikke gjort noe med det. Litt bidreg den nok, men isolasjon hadde bidrege langt meir. Men orkar ikkje gjere noko med det, om ikkje var ei lettvintløysing. Det er til å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.