Jump to content

Priser på Service? Volvo Penta D3

HelgeO

Recommended Posts

Hva er normal pris på service på en båtmotor? Har nettopp fått tilbud på å ta service på min VP D3 160 med Duoprop.

10.000,- inkl mva og deler. Synes dette høres litt mye ut, noen synspunkter?

Motor har gått litt over 200 timer.

Forslag til rimelige men gode verksteder i Stavanger mottas med takk.

Helge

Helge O

Spørsmålet er vel hva du får utført på denne servicen. Bytte av frostveske, olje, filter, luftfilter, diselfilter og sil, vannutskiller, girolje, impeller, belger, propell av/på for smøring og rengjøring av sleide, smøring av bevegelige deler, kontroll etterfylling av styring og tilt, bytte av sink, rengjøring,+++++ eller er service oljeskift på motor?

Synes kanskje ikke prisen var så ille viss du får det jeg ramset opp i full fart her og det er inkl deler og mva. Husk, skal belger byttes må båten på land også.

Tilbudet inkluderer alle deler som anoder, oljer, filter, frostvæske. Belg er ikke inkludert, men behøver forhåpentligvis ikke å skiftes ennå.

Skal også skifte sensor for indikasjon av trim samt få båten spylt og stoffet.

Har nå fått oppdatert tilbudet, det hele kommer på ca 15.500,- (med bunnsmøring og bytte av sensor, inkl opptak og sjøsetting)

Så da er det kanskje ikke så dyrt likevel?

Båten er en Finnmaster 6800 WA (22 fot).

Helge

Helge O

Har nå fått oppdatert tilbudet, det hele kommer på ca 15.500,- (med bunnsmøring og bytte av sensor, inkl opptak og sjøsetting)

Så da er det kanskje ikke så dyrt likevel?

Ikkje dyrt?! Jo, det er dyrt etter min meining. Men det høres ut som en normal pris for dette arbeidet. Alt med båt er dyrt.

• 2 år senere...

En gammel tråd, men fortsatt like aktuelt tema.

Jeg har Volvo Penta D3 med DPS duoprop drev. Har fått priser på service inkl deler og olje i Stavangerdistriktet denne uken. Innhentede priser forutsetter at båten leveres på tilhenger.

Stavanger Båtservice på Buøy: kr 12 120,00

Garstad på Åmøy (før konkurs): kr 13 655,88

ref http://www.garstad.no/doc//D3-DPS.pdf

Unik Maritim: kr 11 000,00

Ømi Båtsenter: kr 12 500,00

Nordbø Båt og Maskin på Orstad: kr 8 000,00 til 10 000,00. Ville ikke gi fast pris, men lovet maks 10 000.

Rogaland Maritime Senter: kr 13 000,00

(Kr 14 500,00 hvis båt leveres på sjøen ved kai.)

Båtdoktoren har ikke svart på forspørsel som jeg sendte på internettsiden for to dager siden.

Har også fått tilbud fra to verksted i Danmark.

Jammerbugt Marine og Trailerservice i Brovst:

DKK 4000,00 + moms.

Etter min hoderegning så blir dette DKK 5000 inkl moms, som tilsvarer ca NOK 5250.

Av tilbudet ser det ut til at bytte av belg ikke er inkludert.

Aalborg Marine Motor A/S i Aalborg (autorisert Volvo Penta):

Komplett service uten bytte av belg: DKK 5208,00

Tillegg for bytte av knutbelg: DKK 1936,00

Totalt blir dette DKK 7144,00 eller NOK 7500.

Stavanger – Hirtshals t/r med Fjord Line, bil + tilhenger, lengde 14 m, høyde 2,6 m: kr 2653,00. Da jeg sjekket for et par dager siden så var prisen ca kr 1400 for samme billett.

Redigert av Sjørøveren (see edit history)
  • 2 uker senere...

Tillader mig at krydsposte denne fra en anden tråd:

Fuld service på 2xVP D6-310 og to drev: (olieskift, filter, remme, impellere, anoder, bælge, trykprøvning, mm mm (the full monty))foretaget af Ringens Varv (Marstrand):

Arbejdsløn: 10.000

Dele: 15.000

prisen i SEK og ex. moms.

Andy

Denne jobben gjør du greit selv på motoren. Hvis ikke drevet skal av og trykkprøves etc, dvs kun bytte anoder etc. så er dette noe folk kan gjøre selv. Filter,frostvæske, oljeskift etc på motoren tar et par timer. Stoffing denne båten tar ca en drøy time.

Regnestykket blir noe slik: Goodbye NOK 21 000 brutto lønn- kontra 1 lørdagsøkt i båten.

Denne jobben gjør du greit selv på motoren.

For de som har nyere båter og motorer som er dekket av garanti er det ikke bare å gjøre alt selv. Hvis havari eller problemer med motor må en kunne forvente at serviceboken etterspørs. Da er det greit å kunne fremvise et stempel og underskrift på utført service.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...