Jump to content

Hvilken garanti har man på batterier


Odd Thomas

Recommended Posts

Jeg kjøpte et nytt 110ah batteri hos en kjent batteriforhandler på Lillehammer i 2007. I 2008, kjøpte jeg et kliss likt hos samme forhandler.

Disse sitter i samme båt. Nå har det eldste batteriet "sulfatert"? og jammen tror jeg ikke det har knærtet det nye også.

Jeg tenkte jeg skulle stikke over til de med begge batteriene, kvitteringene og godt humør, for å spørre om de kunne teste batteriene å gi meg råd om hva jeg skal gjøre. Jeg vil jo tro at det skulle være en smal sak å få byttet i alle fall det batteriet som er eldst på garanti?

 

Det første er kjøpt i juli 2007 og det andre i mai 2008.

Hva er garantiene på dette, og kan de si den ikke gjelder siden batteriene er kjøpt med nesten et års mellomrom?

Det første batteriet har tidligere stått sammen med et annet gammelt batteri, men pga økonomien syns jeg ikke at jeg kunne ta meg råd til begge nye første sesongen.

Link to post

Hvis du har målt spenningen på batteriene før du koblet dem sammen skulle du hatt reklamasjonsrett. Hvis du har toppladet dem med samme laderen og latt dem stå i 2-3 døgn og ikke målt mer en 0,2 volt forskjell skulle dem klart seg sammenkoblet.

 

Til dem som har litt mer avansert system kan jeg informere om at jeg har innstallert store AGM batteribanker med fem års garantiservice om bord men der bør kvalitet på lading fra land og fra motor oppfylle kravene jeg setter og systemet bør ha batterimonitor som kan vise histori over bruk av banken.

Link to post

Hei,

 

Normalt tror jeg leverandørene gir bare et års garanti på større batterier. Kjente merkeleverandører gir lengre garanti.

Men reklamasjonsretten, er selvfølgelig 5 år om batteriene er tenkt å vare så lenge.

 

Nå er det "allmen kjent" at man ikke blander forskjellige batterityper, batteristørrelser og alder. Nå har jo Ingar "dokumentert" at dette ikke stemmer. og i de fleste tilfeller har han rett. Jeg tror at oppfatningen her på båtplassen er at man kan blande batterier av samme oppbygning, forutsatt at de er i orden.

 

I ditt tilfelle hvor det ene batteriet er sulfatert, og om vilespenningen er altfor lav, vil dette ødelegge det nye batteriet også.

 

Noen leverandører vil nok avise en reklamsjon, men en seriøs leverandør bør la deg få nye batterier her, såfremst det ikke kan påvises manglende vedlikehold.

Link to post
Som jeg ser det har du da selv ødelagt batteriene og da blir det jo lit søkt og påberope seg noen form for garanti.

Hva mener du? kan du utdype hva som er gjort galt?

 

Nå er det "allmen kjent" at man ikke blander forskjellige batterityper, batteristørrelser og alder. Nå har jo Ingar "dokumentert" at dette ikke stemmer. og i de fleste tilfeller har han rett. Jeg tror at oppfatningen her på båtplassen er at man kan blande batterier av samme oppbygning, forutsatt at de er i orden.

 

"Allment" kjent holder ikke i forbrukernorge. Slik jeg kan se er det ikke med bruksanvisninger på batteriene når en kjøper de?

Jeg ble anbefalt å kjøpe to batterier når jeg kjøpte det første, men hensikten var å sette på et større forbruksbatteri. Jeg fikk inntrykk av at ladestrømmen på det nye kunne bli dårlig fordi det gamle kunne stjele strøm. Dette hadde selvfølgelig kun økonomiske hensyn at jeg ikke kjøpte begge. Når jeg i sommer kjøpte nytt, passet jeg på å kjøpte makent. Jeg fikk ingen advarsler, bare ros for å velge like.

 

Første batteri ble kjøpt i begynnelsen av juli, andre batteriet før sesongen i mai. I praksis er det første batteriet benyttet 3 måneder lenger enn det nyeste.

 

Men...:

Jeg fikk ødelagt en ctek 7000 etter bare 2 måneders bruk. Denne var plutselig død i gjestehavn i fellesferien og begge batteriene ble tømt helt i kjelleren før vi oppdaget dette. Har dette noen sammenheng?

 

NB! Batteriene sitter i en bayliner og er koplet som levert fra fabrikk.!

Link to post

1 stk 115 Ah forbruksbatteri montert i juli vil vel i prinsippet fort bli utslitt eller ødelagt i perioden juni-september hvis det står i en bobåt. 25 brukerdøgn med utladninger ned til under 50 % er som regel nok for å knekke et hybridbatteri.

 

Når man da noen måneder senere koblet et nytt batteri i parallell med et kanskje utslitt batteri så løser man vel ikke problemet med energibalansen ideelt sett?

 

Hvem vet?

Kanskje du egentlig burde installert tre batterier for å komme i mål med energibalansen (Strømforbruket ditt mellom hver gang du lader)?

Link to post
Jeg fikk ødelagt en ctek 7000 etter bare 2 måneders bruk. Denne var plutselig død i gjestehavn i fellesferien og begge batteriene ble tømt helt i kjelleren før vi oppdaget dette. Har dette noen sammenheng?

Har full Defa-pakke i bilen, med vedlikeholdslader. Tok knekken på 2 batterier før jeg skjønte at laderen ladet ut batteriet under drift. (Hjalp jo heller ikke at det var -25 kalde heller...) Fikk reparert laderen, og har siden ikke hatt problemer med det.

Kanskje laderen som er den skyldige hos deg også...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Jeg fant ut i kveld at den ene cella mangler fullstendig syre, men er på normalen med vann. Noen som vet hva det betyr, eller kan være årsak?

da har du en defekt celle . næmest - polen tipper jeg . er de andre på 1,27 omkring? isåfall synes jeg det lukter mere reklamasjon. i mine øyne bør ett mishandlet batteri være jevnere ødelagt.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Jeg fant ut i kveld at den ene cella mangler fullstendig syre, men er på normalen med vann. Noen som vet hva det betyr, eller kan være årsak?

Det betyr sannsynligvis at du har fått et defekt batteri.

Batteriet er tørrladet og har fått fylt på syre da det var nytt. Etter hvert blir syra i den dårlige cella til vann.

Reklamasjonssak. Jeg fikk nytt batteri + et ekstra for batteriet det defekte hadde ødelagt da jeg opplevde det samme.

 

Hvilket fabrikat er batteriet ditt?

Link to post

I følge hella er Hella Power et spesialutviklet startbatteri for personbiler:

 

New Hella starter battery range – powerful, reliable and certain starting

 

Hella has added a new, comprehensive range of starter batteries to its range for passenger cars and commercial vehicles. This covers 95 percent of all European vehicle models. All three high performance starter battery models, "Hella Power" and "Hella Ultra Power" for passenger cars as well as "Hella Power" for commercial vehicles are distinguished by their reliability and safety. They conform to garage quality requirements and serve to ensure satisfied customers. The Hella starter batteries are available in Great Britain, Ireland, Austria, France, Belgium, Italy and the Netherlands.

 

The "Hella Power" product line for passenger cars is suitable for universal application and offers a multitude of vehicle-specific variants, all of which are maintenance-free, offer reliable cold-starting performance, can take a heavy load, and are durable. "Hella Power" for commercial vehicles satisfies the requirements for power supply in modern commercial vehicles to a high level. It is distinguished by its resistance to vibration, sturdy design and high cyclic loading capacity. Particularly suitable for short journeys or "stop and go" traffic, the "Hella Ultra Power" heavy duty battery for passenger cars, requires only a small number of variants for compatibility with almost all European vehicles. Extremely powerful performance is ensured by the special CaCa (calcium) alloy of this battery, which permits high current consumption and low hydrogen consumption. In addition, the service life of the "Hella Ultra Power" exceeds that of a conventional starter battery by 20 percent and requires no maintenance whatsoever. All Hella starter battery models are supplied filled and pre-charged.

 

 

 

 

Muligens er batteriene ikke spesielt godt egnet som forbruksbank i en båt. Spesielt ikke om man lader de ut mye.

Link to post

Dette skal jeg legge på minnet til søket i forretningen. Jeg kjøpte batteriet hos denne leverandøren bla. fordi ekspeditør har selv erfaring med båtbatterier. Han har hatt en Biam 9000? i mange år og vet hva som kreves i en 30 foter. Han anbefalte egentlig enda et batteri ombord.

Kanskje bør jeg bytte forbruksbatteriet til et fritidsbatteri?

Link to post

Reiste til batteriselgerne i dag og presenterte problemene. Jeg hadde med begge batteriene, et toppladet og et håpløst :)

Batteriene ble målt, og batteriet fra 2008 var friskt:)

Batteriet fra 2007, var defekt. Årsak: en ødelagt Celle..

 

Så til gladmeldingen:

Dette var en garantisak, så nytt batteri ble hentet frem. Jeg fikk videre forsikringer på at batteriene fint kunne koples sammen for fremtiden.

Eneste advarsel jeg fikk var å stole på laderen fra Ctek. Den var for ustabil og "billig" i deres øyne.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...