Rui lui Startet 4.November.2008 Link til dette innlegget Startet 4.November.2008 skal kjøpe 1 batteri til båten som skal brukes til forbruk..radio/cd spiller pc pluss inverter.tenkte på et 75-80 amp.hvem selger dette til en grei pris?å hva er en grei pris?kikket på et i dag der hvor båten ligger dette skulle selges for 900kr..75amp.syns dette virket litt dyrt..men kan jo være at det er en helt grei pris? hva mener dere? silver viking. Sitér dette innlegget ] Link to post
SandAnker Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Er vel ikke veldig dyrt... Prøv Biltema hvis bateriet kun skal brukes til d du sier Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 (redigert) Kjøpte 1stk 115 amp på Dekkmann (marinebatteri) kr.1100 det er topp batterier (har 3stk ombord) gå heller opp litt i størrelse,det har du igjen for ett par hundringser. Redigert 4.November.2008 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 På vanlige standard blybatterier kan du regne at du har ca halvparten av påstemplet kapasitet tilgjengelig, dersom du har som mål at batteriet skal vare mer enn et år eller to. Batterier, lading og kapasietet kan du lese om til øyet blir stort og vått her på BP. Og det er ikke alle punkter folket er enige om . Du skal drive Radio CD/spiller pluss inverter skriver du, jeg tolker det slik at du tenker å ha en konverter der du kobler inn en bærbar radio/cd spiller. Dette trekker jo ikke all hverden med strøm og du klarer deg sikkert med et 60-80 amperetimers batteri. imidlertid er det fort at du kobler på andre ting og da tapper du batteriet ganske fort. En ting som er nærliggende å tenke på er en slik portabel kjøleboks som selges i alle bilrekvisitabutikker nå for tiden. DISSE TREKKER MASSE STRØM!!! Du flater ut batteriet i løpet av en ettermiddag! Bare et hint! Den nærliggende konklusjonen er at du bør nok kjøpe et batteri som er en (god?) del større enn det du tror du trenger. Hvordan har du tenkt å lade dette batteriet? Fra påhengeren, via landstrøm, eller har du tenkt å ta med deg batteriet hjem for å lade det mellom hver gang du er ute? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
mewa 2 Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 biltema sine vedlikeholdsfrie koster ca 900 for et 105 amper mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 4.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Hvordan har du tenkt å lade dette batteriet? Fra påhengeren, via landstrøm, eller har du tenkt å ta med deg batteriet hjem for å lade det mellom hver gang du er ute? hei dette skal lades opp med påhengsen. Sitér dette innlegget ] Link to post
Hallaron Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Lading fra påhenger kan jeg fint lite om, men jeg en oppfatning at lading fra påhenger er lite effektivt. Mener å ha lest eller hørt at påhengere normalt bare har en liten spole i svinghjulet som gir noen få ampere - la oss si 5 amp. Dersom du bruker 20 amperetimer på en ettermiddag ute på sjøen, må du ta teoretisk kjøre i fire timer for å lade batteriet opp igjen. Jeg sier teoretisk fordi batteriet ditt ikke klarer å ta lading så effektivt når det nærmer seg 100% kapasitet. I praksis vil du aldri få ladet opp batteriet ditt helt, og det vil sakte men sikkert sulfateres og få dårligere kapasitet. Godt mulig jeg er litt for pessimistisk her, men jeg har nok et intrykk av at lading fra påhenger ikke er det letteste, om du lager en ny tråd der du spør om lading fra påhenger vil du nok få mere nyanserte svar.. Om du har mulighet til det kan det godt være det er like bra å kjøpe et lite 12 V batteri og la ta det med hjem for lading mellom hver gang du er ute. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mouche Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 Min 90hk Suzuki gir 40A ved 3000 omdreininger i følge importøren, og det holder greit for meg selv om jeg bruker både ekkelodd og kartplotter i båten, sågar samtidig. Batteriet er på 75A og har ikke forvoldet meg noe problem de første to sesongene i allefall. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hallaron Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 jepp da er det i alle fall flere muligheter ute og går i forbindelse med lading og påhenger - eller jeg husker helt feil i forbindelse med lading og påhengere.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
johnson Svart 4.November.2008 Link til dette innlegget Svart 4.November.2008 kommer jo helt ann på størrelsen på påhengsen og kvalitet (og størrelse?) på dynamoen da Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.