Jump to content

Oppussing av lita snekke


Hebbe

Recommended Posts

Har kjøpt meg en gammel Sjømann 22 og denne trenger noen ansiktsløftninger... Har kommet i gang med en utvidet båtpuss som består av.

Nedsliping og lakkering av skråg og over vannlinja samt overbygg. Skråget er ferdig pusset ned og venter bare på høyere temp før lakering kan ta til. Overbygget er under sliping nå.

 

Bilde

 

Skroget vil bli lakket med International Top Lac og skumgummirulle og "lakkost".

 

Begynte å rive "golvbelegg" på invendig skott fram i luger i dag, en "møkkajobb." Invendig skot er for det meste kledd med finer, men det er synlig "golvbelegg" rundt vinduer som skal erstattes med noe annet, vet ikke riktig av hva enda.

 

Bilde

 

Monterte ny radio og cd spiller i går, koblet begge strømledninger via sikringspanelet slik at den ikke trekker strøn når bateriene er koblet fra, en forsåvidt grei løsning men minne vil slettes hver gang hovedstrømbryteren er skrudd av.

 

Bilde

 

Fram i baugen innvendig er det limt på noen "plater" hvilken funksjon har disse ? Legger inn et bildesom kanskje kan generere et svar eller to.

 

Bilde

 

I morgen går det bestilling til forskjellige firma på bl.a. Toplac, Kompass, Ny batterivelger, Giver fart og temt til ekkoloddet, Sika 291 +++

Et lokalt verksted her på Toten skal lage pulpit, delt badeplattform og badetrapp til båten. Har praten med menge aktører men har ikke funnet noe som er brukbart når det gjelder badeplattform til denne båten. Grunnen er at Sjømannen er for "spiss" bak. Desuten så vil prisen bli mer behagelig. Skal medom verkstedet på onsdag for å sjekke framdriften. Han som skulle lage den var ogsp interisert i å dra hjem til meg for å kontrolere og tileggsmåle for han sveiset det enelig. Dette blir spennende....

 

Ser fram til det blir nok vann i Mjøsa slik at båten kan Mjøssettes, regner med at dette skjer i uka før pinse.

 

Ellers har en gjennomgang av kategorier her inne gitt meg svar på mye.  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

...................Manuellt betjent skille-bryter er den mest idiotiske "oppfinnelse" som er gjort innen båtfaget...

Kan du begrunne din påstand, Ingar?  :yesnod: Trodde at "alle" båter hadde manuell skillebryter? (Ja, jeg har også manuell skillebryter = 1 eller 2 eller begge....) Hva er det som er så idiotisk med det?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kan du begrunne din påstand, Ingar?  :flag: Trodde at "alle" båter hadde manuell skillebryter?

Ikke alle, men alt for mange....  :lol:

Begrunnelse:

Årsaken til at man har skille-bryter å unngå at man tapper start-batteriet.

På hver tur må man huske:

1. å sette i "begge" når man har startet motoren.

2: å slå av når man stopper.

 

Ifølge en viss lov kan man være rimelig sikker på at akkurat den gangen man bruker mye strøm og tapper ned forbruket har man også glemt å slå av bryteren etter siste tur. Eller slå den i "begge" før turen......

 

Hva er vitsen når dette kan automatiseres på en enkel og "idiotsikker" måte?  :flag:

Link to post

Artig med bilder og referat fra prosjektene. Får meg til å føle meg litt mer tilpass. Fremdeles mye som ligger i biter i Sjømannen min. Nådde et par milepæler ifbm toalettrommet  i helgen: Gulv m/sluk kunne endelig monteres og fuges. I tillegg kom døra på plass i ettermiddag, så nå er rommet nesten ferdig på utsiden. Litt listing nå til helgen, så er det klart for innredning. Bilder kommer.

 

...Et lokalt verksted her på Toten skal lage pulpit, delt badeplattform og badetrapp til båten. Har praten med menge aktører men har ikke funnet noe som er brukbart når det gjelder badeplattform til denne båten. Grunnen er at Sjømannen er for "spiss" bak. Desuten så vil prisen bli mer behagelig. Skal medom verkstedet på onsdag for å sjekke framdriften. Han som skulle lage den var ogsp interisert i å dra hjem til meg for å kontrolere og tileggsmåle for han sveiset det enelig.

Interessant. Jeg har også tenkt på en badeplattform til Sjømannen min, men kvier meg for å kjøpe den tradisjonelle varianten pga stiv pris. Ikke vet jeg om den passer på Sjømannen heller. Hvis det blir bra det som du får lagd, er jeg garantert kjøper av en plattform til. Hva skal den lages av? Får du rørene ferdig sveist, og så gjør du ferdig treverk o.l. selv, eller blir den levert fiks ferdig? Går det ann å røpe prisen? Kunne du spurt vedkommende om han kunne tenke seg å lage en til?
Link to post

Interessant. Jeg har også tenkt på en badeplattform til Sjømannen min, men kvier meg for å kjøpe den tradisjonelle varianten pga stiv pris. Ikke vet jeg om den passer på Sjømannen heller. Hvis det blir bra det som du får lagd, er jeg garantert kjøper av en plattform til. Hva skal den lages av? Får du rørene ferdig sveist, og så gjør du ferdig treverk o.l. selv, eller blir den levert fiks ferdig? Går det ann å røpe prisen? Kunne du spurt vedkommende om han kunne tenke seg å lage en til?

 

 

Tror ikke de plattformer som finnes vil passe til en Sjømann, dette da formen på båten vil gjøre at den blir liggende feil i forhold til båten. (Smal båt med forholdsvis stor "kuving" på hekken.)

 

Vet ikke den eksakte prisen enda, rustfrie rør (25 mm) ligger ca på kr 100 pr. m. Pulpit, badestige og plattform vil ca bli 15m. Arbeidstid ca 4 til 5 timer vil jeg annta. Skal publisere prisen på im når jeg vet den eksakt. Skulle ikke tro det ville være noe problem å lage en plattform til når en har en å se etter.

 

Treverk skal jeg sette på selv. Mulig jeg får kjøpt teak fra han som skal lage den til meg, han har igjen "mye" etter at han laget badeplattform til seg selv i fjor sommer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Kunne du formidle beskjed om at jeg er interessert i en plattform, slik at han tar høyde for det og tar vare på tegninger o.l.? Har han teak til en rimelig penge, er jeg også interessert i det. Hvis jeg ikke går for noe i retning av King Starboard plater. Kanskje ikke så mye rimeligere i innkjøp, men bør være mer vedlikeholdsfritt i lengden. Nytt av året er at King Starboard platene også kommer med antiskli mønster.

Bilde

Link to post

Pusser stadig skrog og overbygg, blir ferdig med det i helga. Demonterte den gammle loggen til fart og temp i dag. Satt noe "inn i natta." Den var festent med sika eller noe lignende, samt at det var benytter "treskruer" som gikk igjennom skroget. Jeg kommer til å spakle igjen disse skruehullene med epoxyspakkel og bore opp nye skruehull til den nye giveren. Jeg velger å bruke gjennomgående syrefaste skruer i kombinasjon med sika til denne opperasjonen. Har også i denne uka sluttført arbeidet med "tegninger" til badeplattform til Sjømannen". Skal komme ned på verkstedet på førstkommende onsdag for å se på plattformen, rørene skulle være ferdig bøyd da. Verkstedmennen og jeg har diskutert størrelsen på plattformen lenge. Han hadde båten sin en Nidelv 24 nede på verkstedet og vi tok utgangspunt i plattformen på denne båten. Han hadde også laget den selv, og det så riktig bra ut. Blir stilig med delt plattform og stige bak i "rompa" på båten....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Fikk en del saker fra Watski og Maritime i dag og reiste spent for å hente ut de 2 pakkenellikkene... Kompass, lensepumpe, lakk, sika, strømbryter med 2-deling av kurser (1+2 og alle), og ikke minst giver til fart og temperatur til ekkoloddet.

 

Prosjektet med å slipe båten utvendig er nesten ferdig. Trenger oppholdsvær og 2 timer til så er det i boks. Båten blir forhåpentlig lakkert til helga, trenger å ha han som "styrer med været" på min side for at det skal gå i orden. La glassfiberstrie rundt vinduene og oppunder dollbordet framme i lugaren, forøvrig en sikkelig møkkajobb. Blir malt med halvblank oljemaling i morgen eller neste dag.

 

I og med at det kom giver til fart og temperatur så var det fram med hullsage og jeg saget et hull på 2 tommer til den nye giveren. Plasserte den der den gammle hadde stått. Den gammle var av en helt annen type og den krevde bare et hull på ca 10 mm.

 

Bilde

 

Skal kjøpe epoxylim i morgen for å smøre rundt hullet slik at det ikke trekker vann inn i glassfiberen. Bruker sika til å tette i skrogjennomføringen. Den nye giveren monteres innvendig, rett i skrogjennomføringen. Det var også med en blindplugg som kan erstatte giveren.

 

Han jeg kjøpte båten av sa at den tok inn litt vann der propellhylsa går igjennom skroget. Fyllte vann inn i båten og ser at det kommer noen dråper der. Løsna propellen og skruene som holder gjennomføringen, klarte å vri den løs. Prøver med sika der også.

 

Monterte også strømfordeleren, den som var der var av samme type. Grunnen til at jeg bytter denne er at handtaket på velgeren var gåent så jeg måtte bruke ei tang for å vri på den. Litt tungvint kan en si. Strømmen gikk i allefall dit den skulle.... :-))

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hvor bra blir resultatet når man benytter skummgummirulle og lakkost? Tilnærment sprøytekvalitet?

Nei, dersom du velger å ikke sprøyte lakken på men velger rulle må du bruke en "pådriver" for å få et bra resultat.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hvor bra blir resultatet når man benytter skummgummirulle og lakkost? Tilnærment sprøytekvalitet?

Har sett noen båter som er lakket med skumgummirulle og en god lakkpensel. Resultatet blir ikke like bra som om en som har sprøytelakkering som fag (Skulle bare mangle). Men de båtene jeg har sett, har stort sett vært veldig bra. Min gammle båt vil uansett bli bedre enn hva den var før jeg startet med dette prosjektet. Bilder vil bli lakt inn etter at jeg har fått lakkert den.

 

Hebbe... (Som også har tatt av fenderlista og gruer meg til at jeg skal ha den på igjen.......)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Av sika blir en svart på fingrene.....

 

Har montert skroggjennomføringen og giver til fart og temp. En grei jobb, vet dette ble tett.

Måtte få ordnet med ei hylse ekstra til monteringen av skrog gjennomføringen, grunnen til dette er at gjennomføringen stikker ca 10 cm opp over bunnen i båten. I og med at jeg valgte å bore opp hullet til den foregående giveren så kom jeg i konflikt med et lite skott som motorfestene hviler på. Reiste ned til den lokale rørleggeren og kjøpte et galvbanisert stålrør som er 50 mm innvendig, dette røret fikk jeg kappet på 2,5 cm og fungerer som ei diger skive. Med dette røret fikk jeg plass til mutteren som bare skulle dras til med handmakt. Etter at trekking av ledningen og koblingen til ekkoloddet var utført var det bare å teste. Temperaturmåleren viste det samme som den inne. Loggen virket også, jeg snurret hjulet og knop, og "snurret" distanse, gjennomsnittshastighet og forbrukt tid viste også..... (Jeg snurret 125 m på 5 min.........)

 

Brukte sika også ved gjennomføringen til propellakslingen, og drog passe hardt til. Regner med at dette også blir ok.

 

I går la jeg glassfiberstrie i de synlige områdene. (Brukte våtromslim) Dette var selvfølgelig ikke tørt, satte inn en vifteovn og hevet temperaturen til ca 30 grader celsius. Etter 3 timer med vifteovn og god sirkulasjon var det omsider tørt. I morgen ettermiddag blir det forhåpentligvis maling som står for tur. Kvelden ble avsluttet med foreldremøte på skolen, så framdriften var liten i dag.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

I morgen er det lakkering av min Sjømann, den står der nå nyvasket og klar til den opperasjonen. Skal bare tørke over med "papir" som ikke loer først.  Har som tidligere nevnt kjøpt inn Internationat Toplac, en enkomponent "båtmaling" beregnet på å rulle på. (2,5 liter, hvit) Var hos en av de lokale meleforettningene å kjøpte lakkrulle og to fordrivere i dag.

 

Damen i forettningen (eieren) gav med det råd at jeg skulle rulle malingen "rolig" på, dette for å unngå innblanding av luft i lakken. Damen kunne også fortelle at International Toplac var en god lakk (Båtmaling) selv om de ikke forer den selv. (bestemte meg for den etter å ha lest i "katogorier" her på båtplassen....TAKK). Hun hevdet at den gir et bedre resultat enn Jotuns produkter. Etter at jeg så hadde fått lakken på skulle jeg dra over med frordriveren (som er en spesiell lakkost) for å dra ut lakken. Vet ikke om jeg gleder meg eller gruer meg til denne økta.... Tenk om det blir misslykket... All den slipingen til ingen nytte... Men før lakkering skal jeg holde jegerprøvekurs, utedag med skyting og greier... Min elste matros er med og han gleder seg noe vanvittig til å få skyte med hagla.... :-))

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg er også inne på tanken på å lakke slik som du skal, men er ikke så sikker lenger. Jeg har begynt å pusse bort den gamle malingen som er etter en stripe på båten. Klarer jeg å få et bra resultat med å pusse gel coat så rubbe og polere opp igjen??

 

Er gel coaten helt lik igjennom eller har den et ytre lag som beskytter og er blank?

 

Hvor bra er denne lakken med tanke på sår, riper og skader. Er redd for at båten kan bli seende ut mye verre med tiden enn ved å beholde den orginale fargen.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Jeg er også inne på tanken på å lakke slik som du skal, men er ikke så sikker lenger. Jeg har begynt å pusse bort den gamle malingen som er etter en stripe på båten. Klarer jeg å få et bra resultat med å pusse gel coat så rubbe og polere opp igjen??

 

Er gel coaten helt lik igjennom eller har den et ytre lag som beskytter og er blank?

 

Hvor bra er denne lakken med tanke på sår, riper og skader. Er redd for at båten kan bli seende ut mye verre med tiden enn ved å beholde den orginale fargen.

Meden gang en begynner å slipe på gelcoteen, så sliper en ned i den. Uten tvil så skader en den. Men er utgangspunktet så dårlig som mitt så gjør en det. For meg så var det ikke noe alternetiv... Er utgangspunktet så dårlig som mitt så gjør en det. Kan på en måte ikke bli værre...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Fikk lakkert båten i helga, og resultatet ble bra. Fikk også montert lanternene og "prøvekjørt" de.

 

Bilde

 

Fikk også satt på den gamle fenderlista igjen. Skrudde den fast med 2 skruer akter, koblet så en vinsj fast i bilen og så vinsjet jeg den så den ble stram og fin. Brukte en gummihammer og slo den på plass. Fluttet bilen når jeg kom til baugen og vinsjet den så bakover. Dette gikk fint. Når jeg kjøpte båten så var det ei "glipe" på ca 3 cm der sjøten er. Nå er det ingen glipe, måtte kappe lista sa 1 cm for å få den til å passe. Prøvde etter et tips her på båtplassen og varme opp et smalt jegn og smelte skjøten sammen, det funket desverre ikke. Brukte sika i stedet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

...Prøvde etter et tips her på båtplassen og varme opp et smalt jegn og smelte skjøten sammen, det funket desverre ikke.

Hva skjedde? Fikk du ikke smeltet nok av flatene til at de satt sammen, eller hva var problemet? Jeg har tuktet Maritim til å undersøke litt for meg rundt dette med spleising av skjøt og de meldte tilbake at et rørleggerverktøy som kalles "sveisespeil" skal være bra å bruke til en slik operasjon. Muligens kan alderen på gummien ha noe å si for resultatet? Jeg er veldig interessert i å få vite så mye som mulig om hvorfor du tror det skar seg med sveisingen. Jeg har nemlig tenkt på samme teknikk, hvis jeg ikke klarer å oppdrive et sveisespeil.
Link to post

Hadde også badeplattformene hjemme til "synfaring" i dag. De som lager den ville at jeg skulle "prøve den" ved skråget før de pusset over sveisene. Badetrappa som skal stå i mellom er også nesten ferdig.

 

Bilde

 

Ser ut som den blir veldig bra, passer bra gjør den også :-)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hva skjedde? Fikk du ikke smeltet nok av flatene til at de satt sammen, eller hva var problemet? Jeg har tuktet Maritim til å undersøke litt for meg rundt dette med spleising av skjøt og de meldte tilbake at et rørleggerverktøy som kalles "sveisespeil" skal være bra å bruke til en slik operasjon. Muligens kan alderen på gummien ha noe å si for resultatet? Jeg er veldig interessert i å få vite så mye som mulig om hvorfor du tror det skar seg med sveisingen. Jeg har nemlig tenkt på samme teknikk, hvis jeg ikke klarer å oppdrive et sveisespeil.

Jeg brukte et gammelt baufilblad, men syntes ikke jeg fikk den helt riktige temperaturen med det. Gummin smeltet, men den ville ikke feste seg sammen slik at den holdt. Jeg brukte også varmepistol i tilegg så temperaturen var egentlig høy nok. Sikan derimot gjorde at det ble helt ok.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...