Jump to content

Oppussing av lita snekke

Hebbe

Recommended Posts

Den gangen jeg gjorde jobben, brukte jeg en stålplate som var 2 - 3 mm tykk og varmet den opp med gassflamme til den var nesten rød. Når endene på fenderlista ble satt borti, så smeltet de, ble nesten flytende. Når jeg så trakk plata ut (må skje raskt) og satte de varme endene mot hverandre, så ble de sveiset sammen.

Hmm. Jeg tror kanskje et baufilblad blir i det spedeste laget. Har mer tro på ei skikkelig stålplate av litt tykkelse. Den aggregerer sikkert mer varme og man har således ørlitt mer å gå på. Kommer nok til å prøve å sveise vha ei stålplate. Samtidig fester jeg lista til flensen slik at den skal klare seg uten å sveises. Går det bra, flott. Går det ikke bra, så setter jeg bare et skjøtestykke over og fortsetter å leve like lykkelig.

Den badetrappa ser da OK ut den. Vi får prøve å ta oss et Sjømann treff om ikke så lenge, slik at jeg får besiktiget trappa ferdig montert. Foreløpig ser det så bra ut at jeg kunne tenkt meg ei slik selv. Har du nevnt for vedkommende at det er flere som er intreressert i plattform?

Den badetrappa ser da OK ut den. Vi får prøve å ta oss et Sjømann treff om ikke så lenge, slik at jeg får besiktiget trappa ferdig montert. Foreløpig ser det så bra ut at jeg kunne tenkt meg ei slik selv. Har du nevnt for vedkommende at det er flere som er intreressert i plattform

Tror de har litt planer om å starte med å produsere noen plattformer. Nå vet jeg at de har allerede en trapp ekstra til en Sjømann liggende. Grunnen er at det ved en feiltakelse ble sveist i sammen 2 trapper til høyre side slik at malen er klar. Håper jeg får vite eksakt pris på herligheta i morgen. Regner med at det blir en del, da de skal lage badelattform, badetrapp og pulpit til meg. Gleder meg til å starte med monteringen av dette. Bra at en kjøper en billig båt så en har anledning til å bruke litt kroner i tilegg til selve båtkjøpet.

Båten blir Mjøssatt på fredag, vannstanden i Mjøsa er nå normal, kl 09.45 i dag mangler det bare 15 cm før høyeste regulerte vannstand nås. Ikke blir det problemer med flom heller, dette da de starter med å kjøre vann nå...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Skal bli spennede å se resultatet av både lakkeringen badeplattformen, skulle gjerne hatt en slik selv. Regner med vi ses i løpet av sommeren, jeg pleier å være mye sammen med mine båtkamerater på Toten. Jeg kjøpte min Tresfjord av Kjell Karlsen, han har en Årø 28 nå. Naboen hans (Ola) kjøpte min Sjømann 22. De har dessuten en veldig flott molo/båtavn som jeg har hatt gleden av besøke ved flere anledninger.

Selv er jeg snart i mål med alle mine prosjekter, de er ganske små, men mange.

Har bla trekt om tak og skott i lugaren, resultatet ble meget bra. Sammen med nye gardiner skulle man tro det var ny båt!

Har nettop vasket og impregnert kalesjen, det trengs med dagens regnvær.

Imorgen kobles ny dynamo og Ladac opp, samt at jeg deler opp i et startbatteri og en forbruksbank (2x115A)

I helgen skal det vaskes og poleres, regner med sjøsetting senest Kristi HFD.

18. juni spiller Boney M!!! :headbang: på Kapp, da blir det kanskje lokalt Båtplasstreff? Dilla?

Mvh Patton

...18. juni spiller Boney M!!! :headbang: på Kapp, da blir det kanskje lokalt Båtplasstreff? Dilla?

Tja, si det. Slik jeg har forstått det, er denne dagen en slags form for lukket selskap. Arrangørene har gått ut med tilbud til en masse bedrifter om at de kan få innpass denne dagen for å holde arrangement for sine ansatte. Mulig jeg tar feil, men slik oppfattet jeg det da jeg leste om det i avisa. Kanskje noen andre vet noe om det? Samtidig stod det å lese at båtforeningen på Kapp har planer om arrangement hver eneste helg i hele sommer. Selvsagt må vi få til et eller flere baatplassen treff i løpet av sommeren. Det begynner etter hvert å bli ganske mange medlemmer som sokner til Mjøsa. Kanskje vi skulle gjøre som Trønderne - starte en egen tråd og begynne å lufte mulige treffsteder og aktuelle tidspunkt? Noen som føler for å dra det igang? En egen del av treffet blir selvsagt for spesielt innbudte - dvs Sjømann eiere... :wink:

Driver å bestiller biletter til denne konserten nå, prisen er 795,- pr bilett..... urk...... Har ikke bestemt meg helt enda, synes prisen er "vel stiv". (795 * 2 er en masse penger) Kommer helt sikkert til å tøffe til Kapp den kvelden og da er det greit å sove over i båten..... Det er foresten en del plassser på Kapp som det går ann å legge til på. Innover Skibladnerkaia er det plass til mange båter om en bruker dregg bak og fortøyer med "nåsan" inn mot brygga....

En ettermiddag og en lang kveld kreves når en to delt badeplattform og badestige skal monteres. Fikk ikke festet miroku`n til plattformen, grunnen er ganske enkelt at jeg brakk begge de to nyinnkjøpte borene som jeg kjøpte inn til å få boret hull med. Får gjøre det i dag. Når det brukes syrefast stål så må en bore med lav hastighet og mye kraft på boremaskinen. Gjør en ikke det så blir varmeutviklingen så stor at boret blir sløvt med en gang. Skulle kanskje brukt litt mindre press på maskina enn det jeg gjorde... :-))

Ble til at jeg brukte miroku og ikke teak, prisen ble utslagsgivende, klarte å skaffe meg miroku til hele plattformen og badestigen for kr 100,- Miroku har de samme egenskaper som teak, samme harde ved, samme valør...

Bilde

Synes bildet taler for seg selv, er svært godt fornøyd med resultatet. Lurer på når jeg klarer å bli kvitt sika`n som har malt mine fingre i en meget svart valør.

Fikk også bunnsmørt, brukte Jotuns selvpolerende bunnstoff. Grunnen til at akkurat det produktet ble valgt er så enkelt at det er bare det maleforettningene på Toten selger. Hadde ikke tid til å shoppe rundt etter noe annet.

I ettermiddag kommer det bil med kran for å hente båten, båten skal ut på Mjøsa...
Gleder meg som en unge... Blir morro å prøve den... Jomfrutur for meg med denne båten må vite...

Dette ser jo riktig så lekker ut! Du har ikke mulighet til et lite bilde av plattformen tatt rett bakfra? Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut der. Evt. tatt fra akterdekket og rett ned. Lykke til med sjøsettingen i ettermiddag. Blir fisking og :cool: i hele natt nå da, eller?

Endelig Mjøssatt...

Bilde

En liten prøvetur på 1 time forteller meg at alt fungerer. Etter som at jeg hadde laget div. nye hull i forbindelse med nytt hull til logg og bester til badeplattform under vannet lot vi den "henge i stroppen" slik at jeg fikk sjekket etter ev lekasjer. Så ikke en dråpe noen plass.

Loggen viste at skuta gjør 7,1 knop på 3000 r/min (full fart). Ved å trekke spaken med til 2000 r/min viste loggen 6,5 knop.  Vel nå er det ikke all verden av utstyr i den enda så jeg regner med at farten vil synke litt når jeg får inn mer stæsj.

Når båten ligger stille er badeplattformen ca 10 cm over vann. Heldigvis så holdt den seg også over vannet når jeg med mine 80 kg gikk bak på den. Ved masjfart lå plattformen ca 2 cm under vann.

Merker at det er bra med ballast i båten, jeg kunne fint bevege meg rundt på dollbordet uten at jeg følte at jeg hvelva eller at det ble ubehagelig. Må bare fylle opp ferskvannstanken slik at jeg får mere vekt på den siden den ligger. (Den er plassert under co-pilot setet).

Jeg er rett og slett fornøyd...

Båtdilla" jeg skal ta et bilde ovenfra i løpet av helgen, slik at du/dere får se hvordan det ser ut....  

Dette ser jo riktig så lekker ut! Du har ikke mulighet til et lite bilde av plattformen tatt rett bakfra? Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det ser ut der. Evt. tatt fra akterdekket og rett ned. Lykke til med sjøsettingen i ettermiddag. Blir fisking og :cool: i hele natt nå da, eller?

Ingen fisking i kveld.... Etter innspurten med bare båt i fokus er det visst andre ting som må gjøres :-(

Ting som plenklipping, husvask, tøyvask, samt at jeg er drit lei av matbutikker uten innhold så jeg tror det blir en harrytur i løpet av helga...... urk...... Men til uka Har jeg mye fri så jeg og ungene blir på Mjøsa da...... :-)

Hei "Dilla" her er et pikture ovenfra av hele herligheta......

Takk for bildet. Det bekrefter det jeg syntes jeg så på det andre bildet - avslutningen helt bakerst på plattformen er ikke 90 grader på båten, men skrår litt. Ikke sikkert at det er noen ulempe, men i mitt stille sinn hadde jeg sett for meg en variant som var mer rett. Men 2cm under vann i marsjfart - er dét noen fordel da?

Selv så sitter jeg her med femtegrads solforbrenning på ryggen  - :smiley:. Jommen er det mye arbeide å pusse ned en båt med gjennomsnittlig gelcoat overflate. Den har aldri vært lakkert over fenderlista - det er ren gelcoat der - med finish deretter. Etter 2-3 dager med sparkling og pussing er jeg endelig ferdig med overbygget til kabinen. Det blir langtfra perfekt, men ikke verre enn at jeg kan leve med det til jeg har bedre tid og kan konsentrere meg om finish. Så får det heller bli noen hull her og der denne sesongen. I iveren etter den perfekte overflate, forsvant resten av omverdenen ut av sinn, blant annet sola og ryggen. Kjenner nå at sola tydeligvis tok skikkelig :cool:.

Takk for bildet. Det bekrefter det jeg syntes jeg så på det andre bildet - avslutningen helt bakerst på plattformen er ikke 90 grader på båten, men skrår litt. Ikke sikkert at det er noen ulempe, men i mitt stille sinn hadde jeg sett for meg en variant som var mer rett. Men 2cm under vann i marsjfart - er dét noen fordel da?

Jeg tegnet denne plattformen selv på ei diger pappplate, prøvde flere varianter før jeg fant en form som jeg trodde jeg ville bli fornøyd med. Ville ha plattformen nærmest mulig vannflata når båten ligger stille, dette da plattformen i første rekke er ungenes bruksområde. Ved at den ikke ligger høyere er også med på å gjøre at båten ikke graver seg mere ned ved "mye" gasspådrag. Har sett mange varianter ved feste av plattformer på forskjellige båter, noen henger ved vannflata og andre midt oppe på hekken.

Jeg tror også at jeg skal få inn litt mer ballast i fronten av båten, vannlinja som en eller annen gang er trukket opp forteller meg at det har vært mer der framme. Skal i allefallgjøre et forsøk for å se hva som skjer. Nå bare få fyllt opp med en del mere nødvendigheter og unødvendigheter først....

Hei Hebbe, synes badeplattformen ble fin. Regner med det blir mulighet til å skue den i løpet av sommeren? Selv har jeg den lille /smale plattformen fra Maritim, skulle gjerne hatt en tilsvarende som deg. Du kan sikker tipse om hvem som er produsent/pris? Kanskje det skal legges inn i min plan for neste års oppgradering.

Selv er jeg ikk sjøsatt ennå, men om det ikke blir for mye tull med oppkoblingen av Ladacen/dynamo, så regner jeg medsjøsetting i løpet av kommende helg.

Patton

• 2 uker senere...

Siste post for programmet for i år........ tror jeg........

Fikk pulpit fra det lokale verkstedet i dag, denne måtte selvsakt monteres i kveld. Ladet med boremaskin, fastnøkkler og sika skred jeg og den ene guttungen til verket...

Sier bare en ting bærre lekkert....

Bilde

Det er brukt syrefast stål både på pulpit og badeplattform, ser helt klart at kvaliteten er noen helt annet en de "fornikkla" greiene som fås kjøpt ferdig mange steder. Vi ( båteiere i bathavna og jeg ) sammenlignet div pulpitter og plattformer på en del båter i havne "vår" og kom til at kvaliteten på det som er laget på et lokalt verksted er av en helt annen standard...

Skal polere hele "stasen" med poleringsmatte, og det kommer til å bli vanvittig blankt.....  :yesnod:

- avslutningen helt bakerst på plattformen er ikke 90 grader på båten, men skrår litt. Ikke sikkert at det er noen ulempe, men i mitt stille sinn hadde jeg sett for meg en variant som var mer rett.

Jeg syntes plattforma var veldig flott. På snekker mener jeg at plattforma må være litt skrå ytterst. Jeg synes bestemt at det er mye penere enn om den hadde vært helt rett, 90 grader på båtens lengderetning. Det er akkurat på samme måte den originale støpte plattforma på min Joda er formet. Hadde derimot båten vært tverr akter, så måtte også plattforma vært helt rett.

Og pulpiten var også vellykket synes jeg  :seeya:

• 4 måneder senere...

Vel denne båten er nå solgt pg et nytt prosjekt er påbegynt... Sjømannen ble hentet i dag tidlig med lastebil i båtens hjemmehavn på Toten. Lastebilen med Sjømannen som last satte kursen nordover retning Trondheim...

Her er den lastet opp og turen mot nord har startet.

Bilde

Båten med motor har fungert meget bra i den tiden jeg har hatt denne båten, ingen grunn til bekymmring i det hele tatt... Den nye eieren ringer meg etter at han har fått sjøsatt båten, han starter opp og kjører utover sjøen. Hva skjer, jo motoren stopper etter 3 min... Han ringer meg og spør om råd, hva ka så jeg gjøre 40 mil unna han... Han har ikke verktøy i det heletatt om bord... Det kommer en annen båt og han får slep inn til havn...

Han ringer senere og forteller at det er vann i dieselen som har skapt problemer for han. Han tømmer tanken i morgen og fyller diesel uten vann.

Båten ble tatt opp på land for 14 dager siden og siden det prøvekjørt av kjøperen i ca 30 min på land.

Kan ikke si annet enn at jeg ble betenkt når han ringte meg og fortalte at motoren stoppet for han. Du føler deg ikke særlig "smart" som selger da... Lovte å ringe han i morgen ettermiddag for å høre om hvordan det gikk. Kjøperen er forøvrig motorkyndig slik at han ikke var "sur" p.g.a. dette, men morro er det ikke.

Håper det bare er vann i dieselen som er årsak til disse problemene...

Kanskje risting og akselerasjon/retardasjon med lastebilen kan ha ristet opp vann i tanken?

Får håpe det ordner seg.

Han som kjøpte seilbåten av meg ringte meg en uke etter handelen. Da lå han i Skagen med brukket ror etter en natt med full storm i skagerakk. (ja....vi snakker om den 22 fots Columbien).

• 12 år senere...

Den badetrappa ser da OK ut den. Vi får prøve å ta oss et Sjømann treff om ikke så lenge, slik at jeg får besiktiget trappa ferdig montert. Foreløpig ser det så bra ut at jeg kunne tenkt meg ei slik selv. Har du nevnt for vedkommende at det er flere som er intreressert i plattformTror de har litt planer om å starte med å produsere noen plattformer. Nå vet jeg at de har allerede en trapp ekstra til en Sjømann liggende. Grunnen er at det ved en feiltakelse ble sveist i sammen 2 trapper til høyre side slik at malen er klar. Håper jeg får vite eksakt pris på herligheta i morgen. Regner med at det blir en del, da de skal lage badelattform, badetrapp og pulpit til meg. Gleder meg til å starte med monteringen av dette. Bra at en kjøper en billig båt så en har anledning til å bruke litt kroner i tilegg til selve båtkjøpet. Båten blir Mjøssatt på fredag, vannstanden i Mjøsa er nå normal, kl 09.45 i dag mangler det bare 15 cm før høyeste regulerte vannstand nås. Ikke blir det problemer med flom heller, dette da de starter med å kjøre vann nå...

Hei, selv om tråden er gammel så vil jeg spørre likevel. Hva kostet den badeplattformen og vet du om det er mulig å kunne bestille en til min båt?

Likte den formen på plattformen din.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...