Jump to content

Håndlampe i motorrommet - god nok?


erund

Recommended Posts

Hei - har skaffet meg en håndlampe med halogenpære på 11 W som tilsvarer 75 W med en vanlig pære. Vil den type holde seg nok ved å la den ligge under/ved motorblokken i motorrommet for å unngå frost i vinterperioden? Gjør den like varmt som en vanlig pære på 60-80 W? Eller er den kun energibesparende og svarkere varme?

 

Nå har jeg i hvertfall montert varmerør på 80 w i akterkabin og 135 w i forkabin i tillegg til denne håndlampen i motorrommet. Bra nok?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Hei - har skaffet meg en håndlampe med halogenpære på 11 W som tilsvarer 75 W med en vanlig pære. Vil den type holde seg nok ved å la den ligge under/ved motorblokken i motorrommet for å unngå frost i vinterperioden? Gjør den like varmt som en vanlig pære på 60-80 W? Eller er den kun energibesparende og svarkere varme?

 

Nå har jeg i hvertfall montert varmerør på 80 w i akterkabin og 135 w i forkabin i tillegg til denne håndlampen i motorrommet. Bra nok?

 

 

Du får ikke varme av 11w. :nonod:

Link to post

Med 8 slike 11W pærer får man 88W. DA begynner det å hjelpe :wink:

Antar det er lysstoff-sparepærer det er snakk om her ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Det var en bastant påstand :crazy:

Synes du ikke at utetemperatur, isolasjon og størrelse på motorrommet bør tillegges betydning ???

 

Eg såg på profilen hans at han eig ein Nimbus 3000. Og denne båten har eit minimalistisk og godt isolert motorrom inne i kabinen. (Om han då ikkje har ein halvfarikat der båtbygger har gjort ein heilt anna innredning enn normalt)

 

Meeeeen på en annen måte. Det er bedre å bruke ein varmeovn av eit eller anna slag, fordi der går det meste av energien over til varme, og ikkje noko energi til lys, og man vil tene mest på det. Eg hadde valgt ein varmeovn ivertfall.

Link to post
...... ingen fare for frost...

 

Nei, sikkert ingen fare for frostsprengning, men uansett vil både motor og påhengt utstyr av godt av at temperatursvingningene begrenses. Motorer som til stadighet er kalde-varme-kalde-varme har lettere for å utvikle lekkasjer etc enn motorer som holdes med en god lunk også når de ikke er i bruk.

Ombord hos meg sirkulerer f.eks kjølevannet gjennom sentralfyren og motorene hele året. Dermed starter motorene lett uten gløding og de blir aldri så kalde at jeg "får vondt av dem".

Sentralen har både oljefyr og 9 kW element, men der er også adskillig mer som skal holdes varmt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...