erund Startet 5.November.2008 Del på Facebook Startet 5.November.2008 Hei - har skaffet meg en håndlampe med halogenpære på 11 W som tilsvarer 75 W med en vanlig pære. Vil den type holde seg nok ved å la den ligge under/ved motorblokken i motorrommet for å unngå frost i vinterperioden? Gjør den like varmt som en vanlig pære på 60-80 W? Eller er den kun energibesparende og svarkere varme? Nå har jeg i hvertfall montert varmerør på 80 w i akterkabin og 135 w i forkabin i tillegg til denne håndlampen i motorrommet. Bra nok? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 nei! Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 11 watt gir 11 watt. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 halogen er ENERGIbesparende (og bedre lys) Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
hifo Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 østkyst hustler . hvordan i huleste fant du ut av det?;-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ben Sin Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Fortell oss hva som er energibesparende med halogen da johnson. Hifo. Jeg ringte en venn. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 for ordens skyld! 11 watt gir omtrent en syvededel så mye varme som 75 watt. men kanskje mere lys... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 halogenlys lyser hvitere og man kan vel da ha en mindre effekt i pæra for samme lysstyrken. ?? og da spare litt energi?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Er du usikker kjøp en slik en. Har flere stykker og kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Hei - har skaffet meg en håndlampe med halogenpære på 11 W som tilsvarer 75 W med en vanlig pære. Vil den type holde seg nok ved å la den ligge under/ved motorblokken i motorrommet for å unngå frost i vinterperioden? Gjør den like varmt som en vanlig pære på 60-80 W? Eller er den kun energibesparende og svarkere varme? Nå har jeg i hvertfall montert varmerør på 80 w i akterkabin og 135 w i forkabin i tillegg til denne håndlampen i motorrommet. Bra nok? Du får ikke varme av 11w. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 11 watt gir nok kanskje ikkje so mykje varme, men det er ikkje store varmemengden som skal til for å få det frostfritt i motorrommet. Ei vanlig 40 watts pære skal holde masse. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Med 8 slike 11W pærer får man 88W. DA begynner det å hjelpe Antar det er lysstoff-sparepærer det er snakk om her ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
puddingen Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 slutt å tulle. kjøp en kolbe til og sov trygt! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 ...... Ei vanlig 40 watts pære skal holde masse. Det var en bastant påstand Synes du ikke at utetemperatur, isolasjon og størrelse på motorrommet bør tillegges betydning ??? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
bellen Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Det var en bastant påstand Synes du ikke at utetemperatur, isolasjon og størrelse på motorrommet bør tillegges betydning ??? Eg såg på profilen hans at han eig ein Nimbus 3000. Og denne båten har eit minimalistisk og godt isolert motorrom inne i kabinen. (Om han då ikkje har ein halvfarikat der båtbygger har gjort ein heilt anna innredning enn normalt) Meeeeen på en annen måte. Det er bedre å bruke ein varmeovn av eit eller anna slag, fordi der går det meste av energien over til varme, og ikkje noko energi til lys, og man vil tene mest på det. Eg hadde valgt ein varmeovn ivertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Forstår ikke hvorfor man skal ha varme i motorrommet......han man frostvæske i kjølevannet og kjørt frostvæske gjennom varmeveksler er det jo ingen fare for frost... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 ...... ingen fare for frost... Nei, sikkert ingen fare for frostsprengning, men uansett vil både motor og påhengt utstyr av godt av at temperatursvingningene begrenses. Motorer som til stadighet er kalde-varme-kalde-varme har lettere for å utvikle lekkasjer etc enn motorer som holdes med en god lunk også når de ikke er i bruk. Ombord hos meg sirkulerer f.eks kjølevannet gjennom sentralfyren og motorene hele året. Dermed starter motorene lett uten gløding og de blir aldri så kalde at jeg "får vondt av dem". Sentralen har både oljefyr og 9 kW element, men der er også adskillig mer som skal holdes varmt . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjellka Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Dette er en god løsning for varme i motorrommet Fåes i flere varianter. Maritim har dem. Bruker et slikt selv, kjempe fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.