jo_no Startet 6.November.2008 Link til dette innlegget Startet 6.November.2008 Prøver meg enda en gang å søke forumet for nyttig tips.... Når jeg marsjer med snekka (Master 740), får jeg en del plagsom eksoslukt i båten. Dette er særlig fremtredende når en kjører cabriolet (unnskyld det lite maritime uttrykket) og i medvind. Behøver et tips: Kan jeg forsøke å kjøre eksosen ned i vannet med en forlengelses-slange på utløpet? Vil i så fall en slik slange bli feil mht. motstand i utløpet, 'streking' i vannet under fart, osv Utløpet er under badeplatformen. Forestiller meg kanskje å bygge en 'flipp' eksempelvis festet under badeplatformen slik at eksosen/kjølevannet tvinges på en måte nedover. Vil i så fall dette ha noen hensikt eller ulemper? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Hva med å lede eksosen ut til siden? Det pleier å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgutt Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Hva med å forlenge eksosslangen helt til enden av badeplattforma. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Du kan vel få lepper som leder eksosen ned og under vann i hvertfall. Har du sjekket at du ikke har leksaje i eksosen også? Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Har nok ikke lekkasje... Det er vel et fenomen bestående av vindretning/turbulens/undertrykk som gjør at eksosen går litt 'feil veg'. Hadde håpet på å kunne gjøre et enkelt håndgrep for å rette litt på problemet Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hva med seilbåt?? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
aanton Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hei jeg har laget en løsning som blåser eksosen ut til siden med god fart unna båten, ved større hastighet går eksosen ned i vannet aanto Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Dette har jeg aldri merket i marsjfart. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Seasu Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 På min Master 740 er eksosen bygd om fra uttak over badeplattform til under. Ut fra båten er det et syrfast bend med litt eksosslange og på tuppen av badeplattformen er det satt på et "kloakkrør" med 45 eller 60 graders helling ned i vannet. Ikke verdens peneste innstalasjon, men fint med plastrør når unger bader fra platformen og slår hode eller ben i røret. Når båten er i rask marsjfart(7-9 knop) er røret akkurat ute av vannet bak ellers nedi vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.