ford4fun Startet 6.November.2008 Link til dette innlegget Startet 6.November.2008 Fikk anbefaling av importør å legge ut en ekstra eksos, i tillegg til drevet... Noen som har gjort det, og har evt bilder?? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Vilken motor Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
ford4fun Svart 6.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Vilken motor Sorry mac :) Gikk litt fort her ! Det er en 6.2 Peninsular 310hk :) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Denne har en del mere volum enn min 3 l. Valgte å "lukke" eksosen i drevet grunnet støy, ga godt resultat. Mem med ditt motorvolum er kansje ekstern eksos løsningen .... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
alfb Svart 6.November.2008 Link til dette innlegget Svart 6.November.2008 Min forrige båt hadde Peninsular 6,5 l 310 hp og bravo 3x drev. Her var eksos gjennom drev blokket og det var 4" eller 5" rett ut Sitér dette innlegget Link to post
ford4fun Svart 7.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Min forrige båt hadde Peninsular 6,5 l 310 hp og bravo 3x drev. Her var eksos gjennom drev blokket og det var 4" eller 5" rett ut Var det pga anbefalinger, eller pga estetisk penere? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Min tidligere motor ble annbefalt 6 toms ut av lydpotta og 5 tomms inn. Ved fri eksos holder 5 toms. Dette var 7,3 idi v8 diesel på 270 hk Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
alfb Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Ford4fun: Det var montert slik da jeg kjøpte båten. men regner med det var for å få rikelig med kjøling Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Yepp! Stemmer at Peninsular anbefaler å montere separat eksosutløp min. 5 tommer på 310 Hk'en. Turboen får for stort mottrykk hvis du slipper eksosen gjennom drevet sier de. Mister effekt og kan få varmgang. P.g.a. støy anbefaler jeg deg å montere lyddemper. Eksosgjennomføringen bør ikke stå for nært vannlinja uten at det er tilbakeslagsventil i potta eller på gjennomføringen. Bølger bakfra kan fylle potta og nå opp i turboen påstås det. Det finnes enkle og gode potter i Maritim-katalogen. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 7.November.2008 Link til dette innlegget Svart 7.November.2008 Kjør eksosen bare igjennom transamen og ikke gjennom drevet, du får kjøpt eksos belg som er til dette Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
TB2855 Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Det meste av eksosen går vel ut transomen likavel, gjør den ikke? Har hørt om de som klipper litt i belgen som går inn på drevet for at ikke all eksosen skal gå gjennom drevet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
trikkern Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg ville svært gjerne se hvordan noen skal få til å kjøre 5" eksosslange fra turboen og inn på transomen. Æ'kke plass til'n. Følg fabrikantens anvisning! Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Jeg ville svært gjerne se hvordan noen skal få til å kjøre 5" eksosslange fra turboen og inn på transomen. Æ'kke plass til'n. Følg fabrikantens anvisning! Det holder jo med 4" til andre tilsvarende motorer fra både yanmar og mercruser med tilsvarende hk og motor volum. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
trikkern Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Ja, nå er Peninsular 310 Hk en V8-er med stort volum (6,5 liter) der de to eksosavgangene er samlet til ett og går inn på en turbo. Hvorfor tvile på fabrikantens anbefalinger? De har vel erfart dette skulle en tro. Jeg har en slik motor og det er forståelig at den har separat eksosutløp når en ser konstruksjonen. Hva andre maskiner har av løsninger ville ikke jeg legge vekt på. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Henger meg på denne Ser "Trikkern" kommenterer om eksos på Peninsular. Selv har jeg en Bayliner 3288MY med 2 x Peninsular 6,5 ca 300hk på hver. Jeg har lagt ut eksosen gjennom akterspeilet under badeplattformen med 5" slanger etter råd fra de som selger disse motorene, men det bråker noe aldeles forferdelig. Jeg har 2 stk. eksosstøvler på hånden for å montere på akterspeilet, men de er over 50cm i diameter(!) og stikker nesten 50cm ut, så det er problematisk å finne plass bak der rett og slett. Trimplan og støttestenger til badeplattform gjør dette vanskelig. Ser det nevnes lyddempere fra fks. Maritim. Vet "Trikkern" eller andre om dette er en løsning som ikke gjør at turboen får problemer? Noen med erfaring om dette? Jeg må uansett finne på noe i løpet av vinteren. Hilsen BayMan Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Vetus har men det koster Eg fekk lage dem i glassfiber. Men ein bør da ha 6 tommer inn og 5 ut. Med rakt rør holder 5 tomms.. Og ja det bremser turboen en del. Testet med min gamle båt med en 7,3 liter og det utgjorde 3,5 knop. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Mr. Import Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 NEI NEI NEI, DENNE MOTOR SKAL HA MINIMUM 5 TOMS RØR UT MED IKKE FOR STOR MOTSTAND EKSOS , turbo stopper snurre og du er nede på 200 gamp og mye røk , solgt 80 stk av de der, så kjenner til alt med de, gjerne ring meg 72600443 så kan jeg forklare. IKKE tenk tanken engang på kjøre igjennom drevet ikke splitt exsos engang , hvis du tenker på lage 2 utganger og splitter den rett etter turbo ,så går det galt det og , Var en luring i Bergen som prøvde det for lenge siden , NO power Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Men en enkel løsning på få ned støy mye på rak exsos fra disse er og ha en lerretspølse på 50 cm lang på utsiden som folder seg ned når ikke motor går, en kar som gjort det , og sa at støy gikk meget mye ned med den. Ellers må man ha drevdusj ,kjøler på bravo drevet med de motorene . blir for varmt i toppen, ta en titt, legger seg fin tynn saltavleiring på toppen av gearhus. Olje expanderer opp i holder på insiden og løpet er kjørt . Vil og anbefale ha drevkjøer og på de nye Braxo x diesel og, den kjøleribba på toppen der er en vits. og husk ordne med bra luftinntak , krever mye luft disse dieselmaskiner , sitter luka fast ved full gass og vanskelig og åpne så har du ett problem. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er nødvendig å ha lyddemper på eksosen fra Peninsular, ellers bråker det uakseptabelt mye. Det finnes potter av gummi (245 mm diam.-775 mm lengde) hos Maritim til under 5 lapper. Disse har liten motstand men demper lyd på grunn av gummien og konstruksjonen selv om det er nesten rakt gjennom. Peninsularfolka jeg har snakket med mener at en slik konstruksjon ikke gir problematisk motstand for 310 hester'n. Jeg monterer en slik demper nå i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.