Jump to content

Fuktproblematikk i trebåt. Assistanse søkes...

jupan

Recommended Posts

Jeg må ha konkret hjelp på dette.

Slik er ståa:

- Båten er av tre og har en lugar foran og styrhus bak dette, med litt høyere tak.

- Det er kun ventil oppe på veggen som peker mot akter og på styrhusets dør.

- Det er dugg på vinduer og masse dråper oppunder takene.

- Alt som er i båten blir rått og det lukter en skikkelig trist, rått/vått/trist.

- Jeg skal montere ventil, sånn Electrolux eller hva det heter, som man åpner ved å dytte den opp. Sånn som nesten alle båter har. Setter den over lugaren.

Hva mer må jeg gjøre?

1. Samme ventil i taket på styrhuset?

2. Snurreventilator som vinden dreier rundt i styrhustaket?

3. En liten varmeovn som står og putrer når båten er i havn?

4. Har det noe for seg å isolere takene med isopor før dette andre er på stell, eller i det hele tatt? Jeg tror slik er en råtefelle...

Jeg trenger hjelp av dere som har peiling! For nå er jeg rådvill...

Som sagt i den andre tråden, jeg ville gått for tre Electrolux ventiler. En fremme i lugaren og to i taket på styrehuset. Da får du luftsirkulasjon i båten, og fuktigheten blir dradd ut. Roterende ventiler er også bra effektive, men veldig dyre i forhold til den billige Electrolux varianten.

Hvis det er så rått som du sier så tyder det på lekkasje inn et sted, det bør ikke bli så vått i en tett båt. Men prøv med ventilasjon først, mulig det løser problemet. En trebåt er skjelden 100% tett, så ventilasjon er ekstra viktig her.

Jeg ville ha vært forsiktig med isolasjon, det kan fort skape råteproblemer som du sier. Det er heller ikke sikkert at det vil ha ønsket effekt, med mindre du i tillfegg sørger for konstant oppvarming ombord. Men om du har tilgang til landstrøm kan det være gunstig å ha en 40-60w lyspære stående på ombord (pass på at den ikke kan velte) for oppvarming. Denne lille varmen er nok til å sette lufta i sirkulasjon, og forbedre ventilasjonen gjennom ventilene du setter inn nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror ikke det lekker inn. Dvs, det renner bittelitt vann inn fra det jeg tror er litt halvslitne vaderbord/dollbord, men ikke noe som skulle by på problemer. I tillegg har det jo ikke regnet på over en uke og det var søkkvått overalt, spesielt i takene i går.

MEN, så monterte jeg en slik liten messingkrok på døra til styrhuset i går slik at den får stå på gløtt. Og vet dere hva? I dag var det TØRT i takene og mye mye mye mindre lukt inne! JIPPI!!! Nå har det ikke vært sol i dag, så det har ikke vært like stor temperaturforskjell det siste døgnet, men likevel har mye tørket opp i det minste - og det er jo en klar forbedring.

Så, jeg rakk å montere den forreste Electroluxventilen i dag. Den som sitter i taket over lugaren, altså på overbyggets laveste tak. Nå står den på full åpning og døren på gløtt, i tillegg til ventil oppe på styrhusveggen (sånn med pizzastykkeformede åpninger) og ventil i selve døren.

Har ikke fått tilgang til strøm ennå, så ingen varme foreløpig.

Her er bevis:

dsc00052.jpg

- Man trenger et hull i et tak. Smurte inn kanten med Tech-7.

dsc00053.jpg

- Ventilen er i. Håper jeg har skrudd riktig. 6 stk skruer som sees under kanten på den gjennomsiktige platen som lukkes opp og ned. La Tech-7 rundt på yttersiden av gummipakningen men på innsiden av silene.

dsc00054.jpg

- Og så lokket.

Nå blir det spennende å se i morgen om det fortsatt er på bedringens vei. Følg med i den spennende sagaen om fuktens mystikk og mysterier!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...