Jump to content

hvordan skjerme vhf radio for støy?

GeirV

Recommended Posts

Hei,

jeg pleier å fiske med en kompis i Lillesand, og en dag hadde jeg med min bærbare vhf radio (icom 31). Det viste seg at motoren slo ganske kraftig inn på radioen. Det hjalp litt når jeg holdt i antenna, men dog....lite tilfredsstillende. Så er spørsmålet; Hva kan jeg gjøre for å bøte på dette? Bør jeg jorde radioen (litt "klønete" løsning i så fall)? Er det noe vi kan gjøre med motoren slik at radioen ikke utsettes for støy? Noen tips?

Periodevis er det skurring, men det er mest "knepping" med periode på ca 1 sekund. Motoren er en sole på rundt 25 gamper (innenbords). Å skru på squelchen hjelper ikke. I og med at det hjelper noe når jeg holder i antenna, så kan kanskje det tyde på at det hjelper med litt jording? spørsmålet er jo også hva på motoren som slår så kraftig inn på radioen?

VHF'en er helt ok den i andre båter, bl a min egen. Uansett hvor jeg befinner meg i sjarken til kompisen min (en carat 22), så oppfører den seg på samme måte. Men når jeg tenker over det, så er det jo et gammelt ekkolodd i båten hans (som henger i kabinen). Det kan godt være dette som slår inn. Det skal jeg teste på neste tur. Selv om ekkoloddet sender på helt andre frekvenser, så kan det jo oppstå resonansfrekvenser som interfererer på vhf-båndet, evt at ekkoloddet i liten grad er skjermet for utstråling. Men ekkoloddet er jo jordet?

Hei,

Det som kan være feil her er at ekkoloddet er dårlig jordet som noen skriver. På mange ekkolodd så har du vanlig strømforsyning via en strømkabel med pluss og minusledning. I tillegg har du en ren jordingsbolt i chassiet. Om strømforsyningskablene er litt tynne vil du få spenningsfall for hver gang ekkoloddet sender ut en puls. Dette kan få ekkoloddet til å støye. I tillegg er som regel kabelen fra ekkoloddet ned til transduceren skjermet. Om chassiet på ekkoloddet ikke har forbindelse ned til batteriet, vil denne skjermede kabelen ikke skjerme som den skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...