Guest vandal Startet 8.November.2008 Link til dette innlegget Startet 8.November.2008 Jeg er ute etter å kjøpe en DC som kansje skal overnattes i en natt eller to. Det er selvfølgelig krav om toalett fasiliteter. Siden vi snart skal ha vår førstefødt så trenger jeg også ha ha vann samt "litt" plass til å legge ungen inne. NB. Det er nye båter (2008) jeg lister opp under og det er omtrent samme utstyr på de. Ankervinsj, Varmeapperat, kartplotter, CD spiller, havnekalsje, kokeapperat+ div Yamrain 76DC med 250 Yamaha . Pris ca 700 Nidelv 690 Sport Pris ca 740 Askeladden Z8. Pris ca 1 MNOK Ibiza 26T Demo kjørt 1 sessong og fullspekket med _alt_ ca 900 Noen som har noen meninger / erfaringer. Askeladden er nok i øvre prisområde men kikket på den for sammenligning. Har kjørt Ibiza 21 i sin tid og kjørt 76DC'en men har ikke fått kjørt de andre. Skal se om jeg får muligheten men .. Hadde satt pris på kommentarer, meninger eller linker til sammenligningstester. Siste men ikke minst. Noen som har gode/dårligere erfaringer med båtbutikker i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Du har selv satt fire meget gode båter til vurdering, de har samme bruksområdet alle sammen. Jeg ville kanskje også sett litt på Nordkapp's Noblesse 760, her er det noen gode kjøp å få gjort om dagen (også på nye!) Som outboard entusiast, ville jeg vurdert Yamarin 76 DC og Nobless 760 Jeg ville også sett litt på båter som Rinker, Regal, Cranchi , Sessa og Aquador (hvis du ikke på død og liv vil ha en norskprodusert båt, hvorvidt de er det ennå :-) Når du nevner Askeladden C-serie, så er jo dette en fantastisk båt, fordi om jeg mener at designet har måttet vike for mange tekniske gode løsninger. Og for prisen av disse båtene, så åpner det seg en ny verden med f.eks Hydrolift T30 og kanskje også Goldfish 32 sportscruicer. Ibiza er også et meget godt alternativ (litt minus i at alle modellene er bygget over samme designlest, og derved virker det som om det er "millioner" av dem :-) Nidelevene er også flotte og gode båter. Ville vurdert 725, den ene foten opp fra 690 gjør veldig mye. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, det er vanskelig, men det bør kokes ned i behov, og hva man vektlegger. Ofte går det praktiske og fungsjonalitet på tvers av design. Likeledes er prisen ofte statisk med kvalitet, fart og motorytelse, og annenhåndsverdi. Jeg vurderte sterkt en Nobelesse 760, før jeg kjøpte noe helt annet, men i ettertid heller jeg til Yamarin 760 DC Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hei! Hadde en 76 DC med F250 i fjor. Den kan trygt anbefales. Stikk-køyen gir båten en ekstra dimensjon, og kjøreegenskaper er veldig bra. Lite drivstoff bruker den også + ingen vibrasjoner og lite støy. Og så er det moro å kunne gasse litt innimellom. Båten går fullstendig uanstrengt i 35-40 knop, og jeg klarte 46 på topp (med tom båt) Det negative: Vi har 3 barn og syntes båten var nesten overmøblert. Barna våre trenger litt dørkplass + det bør være stuverom det er lett å pakke strandlekene ned i. Dette var litt plundrete. Skal dere overnatte mye kan septiken være litt knapp. 20 liter tror jeg... F250 er den deiligste motoren jeg har hatt noen gang. Betydelig mer komfort enn den D4 jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Kan ikke si jeg har erfaring med de nevnte båter. Tror nok likevel at å se på norske båter er det smarteste, de er jo laget for norske forhold. Mange av de amerikanske ser tydelig ut som de passer best på godværsdager i Florida med bikinikledde airheads liggende på solsenga... Men jeg ville absolutt tatt meg en tur ned til Rogaland Maritime Senter. Det er de som ligger først av de tre båtbutikkene i østre bydel... Det er der jeg har handlet både Nordkappen jeg hadde og Hydromarinen jeg har nå. Og der jeg er invitert til å bytte inn igjen Hydromarinen i Ibiza til våren . De som jobber der er virkelig greie å ha med å gjøre... De selger bla Ibiza og har også godt utvalg i nyere brukte båter. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Det kan godt tenkes at du kan få en veldig god deal på Askeladden Z8. Den vet jeg at fabrikken har fler av på lager som de gjerne skulle hatt ut. Prat med de direkte og hør om det er muligheter for en "spesialdeal" enten direkte gjennom dem (lite trolig) eller gjennom en forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Ibiza 24 er også et godt alternativ til en noe rimeligere pris. Lå flere til slags tidligere i høst så jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Bilder gjør susen Ibiza 26 Yamarin Askeladden Z8 Nidelv 690 Sitér dette innlegget Link to post
Guest vandal Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Takk for mange tilbakemeldinger. Kom så langt jeg kunne på Askeladden tilbudet. Når det gjelder båttyper så ønsker jeg å holde meg til kjente skandinaviske merker. Siden Z8 blir nokså dyr (da kjøper jeg heller en Viknes) så gjenstår det alternativene: Yamarin 76DC (irriterer meg at de ikke har klart å lage et eget toalett rom på denne). Skulle være nok av plass til det. Ingen som kjenner til noen måter å løse dette på ? Ibiza 26T Nidel 690. Sjekke opp tilbudet på 725 av denne. Prisen ble ca 950 da det var en 300 HK i modellen som sto der. Uansett så likte jeg "løsningen" på 690'en bedre enn 725 på uteplassen faktisk. Nidelv har fått laget et eget toalettrom faktisk (klaustrofobisk men dog)... Ikke lett dette... Får sende ut en e-mail og spørre om et "siste" tilbud også tar vi det som er best .. Hilsen Tom Sitér dette innlegget Link to post
Guest vandal Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Angående Ibiza 24. Den ligger inne med # Toalett (Porta Potti) som jeg ikke er noen fan av. Som en uttalte ... ikke så gøy å være på tur å ta med seg driten hjem :-) Det er et krav med septik løsning. Det er vel vare 26T som har det var Ibiza'ene... T Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Du får septik også på 24 foteren. Men du må flytte en del av madrassen for å komme til, så det er ikke en veldig god turbåtløsning ihvertfall. Ellers enig i dine betrakninger om toalettrom på Yamarin 76. Men det er det ingen løsning på. Kun forhenget du får kjøpt som ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Av disse ville jeg valgt Yamarinen. Men, som noen også nevner - Nordkapp Comtesse er jo også et godt alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hadde klart gått for nidelven! men kjøp den i rød da har du en skikkelig fin båt som skiller seg ut og Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
KaRsK Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 gå for nidelv med rød stripe og niroxx interiør :) Nidelv er solid bygget of meget bra i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Yameheyamarinmeyamaha Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Hei! Vet ikke om du landet på en båttype til slutt, men jeg kan dele noen av våre erfaringer. Vi kjøpte i fjor en Yamarin 6110 (20 fots, 2001 modell) og oppgraderte i år til en Yamarin 76DC 2007 modell Vi likte båttypen så godt at vi ønsket å fortsette i samme "leia" noen år til, men savnet overnattingsmuligheter. Etter å ha hatt 76DC'en på vannet noen dager nå har jeg noen erfaringer jeg kanskje kan dele: - Båten med F250'en er uhyggelig behagelig å kjøre. V6'eren har ingen problemer med å trekke båten opp fra 30 til 40 knop med 2 voksne og 3 unger om bord. - Den slår litt i bølger, mer enn vi var vant med fra 6110'en. Det kan ha med det faktum at båten er 5 fot lengre å gjøre. Det kan også ha noe med trimflaps innstillingene å gjøre. Jeg er ikke helt dreven på de enda. Fikk tips om å prøve å senke baugen for å la båten "pløye" seg litt mer gjennom høy sjø. Noen som har erfaringer med dette? - Den er ikke så smidig å snu med som 6110'en, men det skyldes nok lengden og de med mer erfaring på dette vil nok si at annet ikke er å forvente. - Det er ståhøyde bak i båten. Ved styreposisjonen går det ikke an for meg (1,81 høy) å stå oppreist, men en liten luke i kalesjen over styreposisjonen løser den biffen helt suverent. - På 2007 modellen er det ikke standard med skap i kabinen + skuffeseksjon ved siden av kjøleskapet. Dette savner jeg allerede. Man har bare lagringsplass under setene akter. Det er ingen lagringsplass under setene i kabinen (såvidt jeg vet). Prisen på originalskap + skuffer fra Yamarin er astronomisk høye. Noen som har laget custom-versjoner her? Trenger tips. - På 2007 er det heller ikke standard med forheng rundt den store, hvite telefonen. Vi har ennå til gode å teste denne... Skipperen har lagt ned forbud mot å tilbringe kvalitetstid der mens andre ligger og sover. - Båten er lett å manøvrere og jeg hadde ingen problemer med å geleide den inn i båsen på første forsøk. Det var riktignok vindstille men jeg karakteriserer ikke meg selv som noen erfaren sjømann etter å ha vært båteier i kun ett år. - Rattet kan tiltes, noe jeg synes var en veldig behagelig funksjon når jeg skiftet fra sittende til stående stilling. - For meg representerer Yamarin 100% kjøreglede og masse smak av sol og sommer (selv om jeg bor på Vestlandet ) - Båtene er lett omsettelige. Vår 6110 ble solgt samme dag som den ble lagt ut på Finn. Men, kjøper du helt ny båt vil du nok oppleve et kraftig verditap de 2 første årene. Håper noe av dette kan være til hjelp. Mvh Bent Arne Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Jeg har hatt 76DC i 2 sesonger, og er meget fornøyd. Det er etter min oppfatning et meget godt skrog, og en veldig passelig uteplass. Små barn sitter kanskje litt dypt i salongen bak, men det gir trygghet. Veldig koselig med dobbel førerstol. At toalettet ikke har eget rom, gjør meg ikke noe. Vi har ikke brukt det til nå, de fleste steder på Sørlandet har så mange friområder med toalett, og gjestehavner etc, Skal man ha plass til eget toalett rom så må mye av designet forandres på en båt av denne størrelsen. Ved krise, så kan jo de andre forlate kabinen i den perioden, flushe toalett er langt bedre løsning en porta potti uansett. På dagtid er det ingen som oppholder seg i cabinen uansett. Oppbevaringsrom kunne ha vært bedre, men det er mye plass under aktersofaen, der har vi bestikk, kopper og kar i plastkasser med lokk, kjøpes billig på Europrice, ClasOlsson etc, festet med dobbelsidig tape i dørken, vipp av lokket og ta opp det man trenger. Fendere, båtshake, havnepresening etc ligger under styrbord aktersofa, + et ekstra rom under babord aktersofa. Flytevester, dyner, ligger ved siden av stikk køya. Søkelys, og gassbrenner ligger under i forpiggen. Kartene ligger i rull under kabinvinduene, verktøykasse, sko etc, ligger under førerstolen. Men ser man løsningen på den nye 80DC, så ser jeg at man har bestikkskuff og en skuff under førerstolen. Gode løsninger, men bytter ikke båt av den grunn. Jeg kjører vanligvis med 2-3 streker opp på motortrimmen, bruker kun trimflap i sterk sidevind. Båten går lett i plan, og kjører som på skinner. Lite sprut, jeg har kun kjørt med kalesjen oppe en gang, og det var kun med fremre halvdel av kalesjen. Av de 3-4 båtene jeg har hatt, er 76DC den som slår minst i sjø. Skulle jeg velge en båt en gang til av de som er nevnt i denne tråden, hadde jeg valgt den samme igjen, selv om jeg ikke har prøvd Z8 enda. Så her skal jeg ikke uttale meg. Jeg har 07 modell, og savner kun baugpropell, da jeg har flytebrygge i en elv, og strømmen drar fælt i båten. I 08 er vel det standard utstyr tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.