Raymond Kildebo Startet 8.November.2008 Link til dette innlegget Startet 8.November.2008 Hei Jeg sliter med styringen på båten min med dobbelinstalasjon og drev. det er servostyring med wire idag, dette er veldig upresist. Er det noen som har noen forslag, tips, dette bør jo kunne utbedres ?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Hei, og velkommen til Baatplassen, Din hjemmehavn på nettet. Servostyring på drev er kjenetegnet av mange stag, vaiere, overføringer osv. Ser man dette i tilegg til drevet som i seg selv består av foringer, aksler innfestinger mv. som allt blir slitt, sitter man med årene ofte igjen med en slarkete og upresis styring, med dårlig respons og som mer eller mindre lever sitt eget liv, uavhengig av hvor du måtte ønske å styre. Selv fikk jeg aldrig noen god autopilotfunksjon på min forrige båt med drev debbeltinstallasjon, sjøl etter å ha godt gjennom hele rekka og byttet det som byttes kunne i overføringskjeden fra rattet og ut til drevet. Går du over til hydraulisk styring eliminerer du det aller meste av leamikken. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kodvaag Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg har satt opp liste på hva jeg skal bestille for å bygge min båt om fra Teleflex wire til hydraulisk styring. Dette skal jeg gjøre av tre grunner: 1:Komfort, hydraulisk styring har tilbakeslagsventiler, båten min drar roret til ene siden. Dersom jeg slipper rattet svinger båten til den ene siden. Propellen er en Radice Type S-8 SCREW-BACK - 19" DIAMETER og ser slik ut: Når denne roterer (8-10 knop og fortere) så drar den ganske hardt sideveis i roret. 2: Sikkerhet, dersom du har 25 knop og en gammel styrewire fra 1982 ryker så kan det skje en ulykke, siden båten da svinger brått til ene siden. 3: Komfort igjen: regner med at hydraulisk styring er mye jevnere å betjene enn en gammel Teleflexwire? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 Jeg fikk aldri sett hvordan min båt oppførte seg med denne wirestyringen (2xbravoII), jeg hadde derimot bestemt meg for å installere autopilot og da skulle det bygges om til hydraulisk. For rundt 10 store kjøpte jeg meg da 2 rattpumper, sylinder og ferdige slanger fra Tess. Er det en styreposisjon vil jeg tro summen blir på rundt 7 lapper. Fjern isåfall hele servoen. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Fjern isåfall hele servoen. Utrolig enkelt å montere styresylinderen hvis du beholder servoen. Bare å skru styresylinderen inn der styrewire'n gikk tidligere. Ellers må du lage fester til styresylinderen. Husk at du da må kjøpe styresylinder som er til Bravo eller Volvo drev Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Frøken Fryd Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Utrolig enkelt å montere styresylinderen hvis du beholder servoen. Bare å skru styresylinderen inn der styrewire'n gikk tidligere. Ellers må du lage fester til styresylinderen. Husk at du da må kjøpe styresylinder som er til Bravo eller Volvo drev Jeg kjøpte hydraulisk sylinder som passer inn der servo sylinderen normalt sitter. Altså benytter du samme festet som servoen er festet med. Når en har to drev er det intet behov for servo mener jeg, drevene jobber mot hverandre så det er ingen krefter som drar rattet til siden. Sylinderen trenger av samme grunn ikke å være store saken... Her finner du passende sylindre, med og uten servo. Jeg ville valgt bort servoen din siden du har dobbel installasjon. Editert: vet ikke hvilke drev du har da men med 2xbravo kan du kutte ut servoen. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Kildebo Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 En kompis har hydraulisk styring uten servo, den er veldig hard på rattet. Kanskje det er rattpumpen som er for liten ?? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg kjøpte hydraulisk sylinder som passer inn der servo sylinderen normalt sitter. Altså benytter du samme festet som servoen er festet med. Når en har to drev er det intet behov for servo mener jeg, drevene jobber mot hverandre så det er ingen krefter som drar rattet til siden. Sylinderen trenger av samme grunn ikke å være store saken... Må bare si meg enig, men når servo'n står der likevel..... Når det gjelder hydraulisk styring som er tung på rattet, så kan det være for liten rattpumpe eller treghet i styresylinder Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Raymond Kildebo Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Ble all slarken vekk, var ikke noe slark i servoen ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 En kompis har hydraulisk styring uten servo, den er veldig hard på rattet. Kanskje det er rattpumpen som er for liten ?? Hvis kompisen din har en motor vil den gjerne være tung den ene veien. Størrelse på rattpumpen velges ut fra antal turn på rattet fra full bb til full sb, cirka 4-5 ganger. Men først må størrelse på sylinderen velges og den er ofte avhengig av antall hester på single installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Kildebo Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Han har 2 motorer han også. Du anbefaler å ta vekk servoen ? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Er det mercruiser så ser jeg ikke noe problem med å ta bort servoen. Jeg har kraftuttak på mine motorer men valgte likevel ikke å bruke det. Jeg nøler litt med å anbefalle det siden jeg ikke vet hvordan min båt var tidligere, jeg antar den var lettere på styringen enn nå. Det er kun om man går på en motor av en eller annan grunn at man merker at det blir noe tung... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 En kompis har hydraulisk styring uten servo, den er veldig hard på rattet. Kanskje det er rattpumpen som er for liten ?? Jeg har tenkt å kjøpe den "største" rattpumpen og den "minste" (anbefalte) sylinderen fra Maritim. Dette for å få færrest mulig omdreinger på rattet fra fullt ene veien til fullt andre veien. Dette er jo en "lav utveksling" = altså blir det kanskje tungt på rattet??? Kan det være at dette blir dumt, for at det blir for tungt å betjene rattet (ene veien) i full fart? Er det noe minsteantall omdreininger jeg bør legge meg på? Formelen for å regne ut hvor mye jeg må tørne rattet er= Volum styresylinder / Volum rattpumpe = Antall rattomdreininger UC116 styresylinder 116ccm / 39cc bakmontert rattpumpe = 2,94 omdreininger fra side til side. Jeg har lyst å få færre rattomdreinger fra fullt utslag ene til andre veien, men ingen erfaring med hydraulisk styring i det hele tatt. Med den gamle teleflexstyringen så kunne jeg fint holde den igjen med en finger ytterst på knaggrattet, selv om båten lå i plan, så den drar kanskje ikke så hardt? Noen som har gode råd å komme med? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Frøken Fryd Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 En ønsker mange tørn på rattet når man går rett frem, enklere å holde riktig kurs i lav fart. Når man skal legge inntil er det en fordel men få tørn på rattet, dette går derimot på bekostning av hvor tungt det er å ratte. Mellom 4-5 tørn er nok det du blir mest fornøyd med. Bruk gjerne den største kombinasjonen som gir 4,5 tørn, da blir rattet lettest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 ikke hør på alle forståsegpåere her , behold servopumpen ,så har du servo assistert hydraulisk system , lett på rattet og du trenger ikke så krafig rattpumpe heller da. skjønner ikke hvorfor dere skal forvirre denne karen med hva som virket på min på min båt og spesial opplegg osv. er jo mere jobb og dyrere med kraftig rattpumpe , og ny viftereim for og kople ut servo osv. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Kildebo Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 ikke hør på alle forståsegpåere her , behold servopumpen ,så har du servo assistert hydraulisk system , lett på rattet og du trenger ikke så krafig rattpumpe heller da. skjønner ikke hvorfor dere skal forvirre denne karen med hva som virket på min på min båt og spesial opplegg osv. er jo mere jobb og dyrere med kraftig rattpumpe , og ny viftereim for og kople ut servo osv. Det blir ikke "igjen" noe slark i servodelen da ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 skal ikke bli det, men du må sjekke bak på sylinder og overføringsarm der og om det er noe slarke som kan rettes opp. TRO meg når jeg sier, ikke fjern servopumpen , ikke annen grunn for det enn at du vil ha extra trim for dine armer, Leverte en båt med Hydraulisk styring,ikke servo assist , med 2 maskiner og kontraroterende propeller, i større hastigheter ble den rimelig tung den og på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 har servo og hydraulisk styring. Ingen slark, og lett å fin på rattet. Veldig kjekt ved manøvrering i havn.... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Er ikke uenig i påstanden, den blir nok tyngre uten servo. Jeg finner ikke det ubehagelig derimot. På en bil er jo servoen utkoblet når man har høy fart for at man skal få bedre kontakt med veigrepet. Er det slik at servoen er like lett uansett turtall i båt? Det er vel ikke en fordel at den er super lett i høy fart? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 har servo og hydraulisk styring. Ingen slark, og lett å fin på rattet. Veldig kjekt ved manøvrering i havn.... Det synes jeg også, jeg bakker inn i båsen og har ikke baugpropell 1 gang måtte jeg gå inn med baugen først, men da blåste det kuling. . . Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Raymond Kildebo Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Hællæ NYE MULIGHETER..................... NÅ HAR JEG DEMONTERT IFRA HVERANDRE RATT, STYREWIRE, TANNSTANGA, JEG HAR OGSÅ PRØVD Å VRI PÅ RATTET OG SETT PÅ ENDEN AV STYREWIREN HER ER DET INGEN SLARK ELLER DØDGANG. TENNA PÅ TANNSTANGA/OVERGANG RATTNAV/WIRE SER HELT NYTT OG U-SLITT UT ????????????????????????????? KAN DET VÆRE NOE GALT MED SERVODELEN ?? VIRKER SOM DET ER DØDGANG I RØRET SOM ENDEN AV STYREWIREN GÅR IGJENNOM ?. KAN DET VÆRE LUFT ? PÅ EN MÅTE GREIT AT DET ER NOEN MÅNEDER TIL SJØSETTING HEHE Sitér dette innlegget Link to post
hlo Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jeg byttet i fjor med utstyr fra sleipner. bare hydraulikk. 2 x 130 hk og marsfart 20 knop. 6 omdreininger. Bruker mye begge motorer ved tillegging og ikke så mye ratt. anbefalt fra sleipner og helt supert. kostet ca. 6000 og la alt opp selv. 290 drev og nyere får du ferdig innfestingsbraketter. jeg har 280 og måtte lage den selv. ikke vanskelig men litt måling må til. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 KAN DET VÆRE NOE GALT MED SERVODELEN ?? Har du prøvd å skyve på hendelen som vaieren er festet på når motoren går? Er de selvluftene disse servoene? Jeg byttet i fjor med utstyr fra sleipner. bare hydraulikk. 2 x 130 hk og marsfart 20 knop. 6 omdreininger. Hvordan er rattet ved 20 knop da? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Opprinnelig tenkte jeg: Jeg har tenkt å kjøpe den "største" rattpumpen og den "minste" (anbefalte) sylinderen fra Maritim. Dette for å få færrest mulig omdreinger på rattet fra fullt ene veien til fullt andre veien. Formelen for å regne ut hvor mye jeg må tørne rattet er= Volum styresylinder / Volum rattpumpe = Antall rattomdreininger UC116 styresylinder 116ccm / 39cc bakmontert rattpumpe = 2,94 omdreininger fra side til side. Så svarte du: En ønsker mange tørn på rattet når man går rett frem, enklere å holde riktig kurs i lav fart. Når man skal legge inntil er det en fordel men få tørn på rattet, dette går derimot på bekostning av hvor tungt det er å ratte. Mellom 4-5 tørn er nok det du blir mest fornøyd med. Bruk gjerne den største kombinasjonen som gir 4,5 tørn, da blir rattet lettest mulig. Dette syntes jeg hørtes fornuftig ut, så jeg har i hvert fall moderert meg litt, har valgt en rattpumpe med mindre avlevert volum pr omdreining på rattet. 33cc pr omdreining i stedet for 39cc som jeg tenkte først. (Holder på å sette sammen en liste over hva jeg må kjøpe til båten i vinter) Jeg ønsket meg "kortstyring", etter erfaring fra sportsbiler, men tipset fra Frøken Fryd har fått meg til å endre mening: Igjen: Volum styresylinder / Volum rattpumpe = Antall rattomdreininger styresylinder 116ccm / 33cc rattpumpe = 3,51 omdreininger fra side til side. Da får jeg over en halv tørn mer på rattet enn jeg hadde tenkt opprinnelig, 3,51 i stedet for 2,94 omdreinger på rattet fra utslag til utslag. Takk til Frøken Fryd for gode (det vil tiden vise) råd! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.