kevin.glover@imr.no Startet 9.November.2008 Del på Facebook Startet 9.November.2008 Hei, To problemer. 1. Hydralisk styring. 2. Pyro ovn som har et lite problem. 1. STYRING Hydraulisk styring på min ny kjøpt 25ft Enes sjark fra 1981 er svært treig. Dette gjelder både inne og ute styringen. Jeg har prøvd å smøre med fett pumpe på sylinderen ved roret, men det er likevel svært treig uten at jeg ser forklaringen. Begge rattpumpene er fullt med hydralisk væske, ingen synelig lækasje. Jeg vurdere to fremgangsmåter å løse problemet på. A. Løsne hydralisk slangene ved sylinderen og bruke rattpumpene litt for å se at det er kun hydralisk væske som kommer ut, evt om dette er også trieg uten sylinderen er koblet til. B. Demontere sylinderen og se om den trenger overhaling. Mitt sprøsmpål til dette. Er dette fornuftig, eller er det andre ting jeg burde se på først? Kommer jeg til å få luft i systemet dersom jeg løsne disse slangene? Hvordan lufte man dette så langt bak i båten? (skru du halv-vies på igjen og bruke pumpen for å "bleed" systemet eller er dette ikke noe god ide? Er sylinderen et vanlig årsak til treig styring? PYRO OVN 2. Bildet er vedlagt. Jeg få diesel gjennom regulatøren (dette ser bra ut) men det kommer ingenting i brenne-kammaret. Dette er sikkert fordi den hendelen som skal sikker åpne til kammaret er låst fast. I tillegg ser jeg at den pipen midt i dette ble knakk av (meg...) mens jeg rengjørt i dette. To spørsmål. 1. Hendelen er den som skal slippe dieselen i kammaret vel? Hvordan kan jeg løse den? Noen tricks? 2. Den pipen som jeg knakk ca. i to. Hva er dette og kommer dette til å fungere med half-pareten manglande? Hilsen, Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Først av alt sjekk filteret som sitter i regulatoren.Du skruer ut "lokket" som sitter motsatt av der som røret kommer inn i regulatoren,der finner du et filter som ofte kan være fullt av dritt/vann etc. Gjør i tillegg rent for sot/slagg inne i byssa,ta ut "rensenåla (den med svart kule på)og blås i røret så du er sikker på at det er åpent.Hvis ikke dette virker,skru av lokket på regulatoren,der finner du en flotør som skal åpne/stenge for diesel,dette gjøres via en nåleventil som styres av flotøren.Denne ventilen har en tendens til å henge seg opp hvis den har stått lenge ubrukt.Den hendelen (pipen)du nevner hva er det?Hvis det er den med svart kule på, er det bare å løsne på pakkboksen,å trekke den ut. Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 9.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2008 Hei, Takker for svar. Tror mitt innlegg var litt dårlig skrevet og jeg har blitt miss-forstått. Selv regulatøren fungere utmerket - jeg har løsnet utgangen fra den og se at mengde diesel som renne ut er definivit regulert av den. Det som stå fast er det som du refere til som rensenåla (den med svar kule på). Skal dette være trekket ut under bruk? I så fall har jeg et problem - den stå jo bom fast. God tips å få dette ut? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 ...rensenåla (den med svar kule på). Skal dette være trekket ut under bruk? I så fall har jeg et problem - den stå jo bom fast. Hei! :o) Rensenålen er til for å stake opp løpet inni selve brennerpotta. Det har lett for å tette seg der - akkurat der hullet møter innsiden av potta - med koks. Man tar og fører denne rensenålen en par-tre ganger ut-og-inn, FØR man åpner for regulatoren ved opptenning. Deretter dras denne rensenålen omtrent halvveis ut og lar den bli der mens ovnen brenner - dette for å unngå at nålen blir (for) varm og smelter fast i pakkboksen. Det er muligens det som har skjedd hos deg. Eller at den bare er grodd fast av skitt og slagg. Ser du enden (tuppen) på rensenålen hvis du titter (med lommelykt) inni brennerpotta? Prøv og dytt i den. Du kan også ta en skiftnøkkel og åpne / løsne den pakkboksen som sitter like innenfor den svarte kula. Da skulle pakkboksen (komprimert gummipakning) løsne og du kan dra ut rensenålen. Men vær forsiktig med maktbruk der. Røret som rensenålen sitter inni er bare sveist / slagloddet fast i potta og kan være et svakt punkt, avhengig av hvor gammel ovnen er. Nålen skal være glatt og blank, slik at den ikke river istykker pakningen. Lykke til! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 9.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2008 Hei Walter_S Takker for gode svar. Ja, den nålen er fast, og enden er godt synelig i brennepotta. Det var utrolig mye skitt i den (5cm dyp), men jeg rensket det. Har prøvde å dytte i den og trekke i svarte kulen samtidig uten hell. Få bare demontere pakkboksen og se om jeg kan løsne dette. Men det virker som det sitter FAST. Forrige eier nevnt noe om lækasje tidligere, og det er ikke umulig han har fant på noe tull der. Forresten, "pipen" jeg referte til er i selv bremmepotta og er et rør ca. 5-10cm høy 10mm diameter midt i den. Hva er det for noe, og betyr det noe at den er nå kun half-parten så lang (fordi jeg knakk den...) Kevin Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 For førstehånds kompetanse mail til palmar.bjornoy@pyro.no. Han finner nok noen på fabrikken som kan hjelpe deg tenker jeg! Hils fra Arild Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Det som stå fast er det som du refere til som rensenåla (den med svar kule på). Skal dette være trekket ut under bruk? I så fall har jeg et problem - den stå jo bom fast. Prøv å løse pakkboksen helt av gjenger,for så å prøve med 556i begge ender,skru av den svarte kula sett på en mutter (helst en hettemutter)da kan du prøve med en skiftenøkkel å løsne den,sitter den fortsatt, får du varme den så får du den løs.Nåla kan stå helt inne når byssa er i bruk,diesel renner inn rundt nåla,som står ca 1/2 cm inn i brennkammeret. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Når det gjelder styringa di, ville jeg koblet av sylinder på rorarm for å utelukke treghet i selve roropplegget dit. (kjenne at rorarmen går lett og ledig). Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 ...Nåla kan stå helt inne når byssa er i bruk,diesel renner inn rundt nåla,som står ca 1/2 cm inn i brennkammeret. Det kan den godt for den saks skyld, men den blir grådig varm... Nå har jeg min erfaring fra Refleks-bysse og ikke Pyro, men prinsippet er jo det samme. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Hei Takker igjen for svar. Styring: tenkte på det etterpå - skal løsne fra roret først for å se om det er den som er treig (godt mulig fordi). PYRO ovn. Min er lagt i "Holland" - er det streng tatt en pyro ovn då? Uansett, skal jeg prøve å demonstere den litt forsiktig og se om jeg kan få det til. Hvis jeg varme litt forsiktig i brennepotte med en liten gass brenne kommer jeg til å sette fyr på hele dritten siden det er diesel i andre enden eller...? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 ...PYRO ovn. Min er lagt i "Holland" - er det streng tatt en pyro ovn då? Spørs dét? Men, når du sier Holland / Nederland så er nok alle disse regulatorer (klumpen som henger på utsiden) - det være seg Pyro, Refleks, Glembring, og Zetor - laget av samme produsent i Holland, nemlig OCI i NL og da står det selvfølgelig "made in Holland" på disse. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 ...Forresten, "pipen" jeg referte til er i selv bremmepotta og er et rør ca. 5-10cm høy 10mm diameter midt i den. Hva er det for noe, Ligner denne "pipen" din noe på dette her? Bildet er innsiden av brennepotta til en Zetor-ovn: Hvis den gjør det, så er ikke det noe annet enn noe man kan / skal henge disse brenner-ringen på. Som sagt før, jeg kjenner ikke Pyro-ovner, men Zetor har slike ringer og Refleks (som jeg har) har noe som heter... ...Turbolator isteden, men det er jo bare... ...2 slike ringer satt sammen i system. Disse ringene sitter nedi brennerpotta og skal dempe flammene, på en måte (tror jeg...), eller ihvertfall bidra til at flammene blir mere regelmessig og ikke flakker så mye, avhengig av trekken i pipa. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
SveinHa Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Når det gjelder styringen så ble det nevne å koble sylinderen fra rorarmen og det er første steg. Er selve roret tregt så hjelper det lite å leke seg med hydraulikken. Har styringen alltid vært treg eller har det utvilket seg over tid? Om den alltid har vært treg kan det hjelpe med tynnere olje eller tykkere slanger. Spesielt om du har lange slanger hjelper det med større dimensjon. Kan det være en slange som har en så krapp bøy at den har blitt flat? Luft i systemet kan du se bort fra, det gjør styringen lettere og mer "svampaktig"/upresis. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
rogeri Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Hei! Etter bildet å bedømme er dette neppe en orginal Pyro ovn!! Regulatoren derimot er i prinsippet den samme som brukes på Pyro og også andre ovnstyper som Jøtul,Refleks etc. Jeg ville nok sjekket regulatoren og dysenålen som står verdikalt i denne. Nåla kan nemlig "henge seg opp" med regulatoren i "stengt" stilling, enten pga. av rusk eller at returfjæren er for slapp. Når en dreier rattet eller knotten på regulatoren, hever denne seg opp langs en ytre kant på ca 5 mm. Fjæra skal sørge for at dysenåla inne i regulatoren skal kunne løftes og heve seg tilsvarende slik at oljen kan passere til brennpotten. Jeg har "plukka" litt på tilsvarende regulatorer og har faktisk opplevd samme problemet på en relativt ny ovn med denne type regulator. 1. Steng ovnstanken. Rens hylsefilteret som ligger under det lille vertikale dekslet i nerkant av flottørhuset. 2. Ta av plast hetten eller knotten på regulatoren som er festet med en skru fra siden. 3. Løsne de fire skruene i topplokket og løft dette forsiktig av, denne kan henge litt i pakningen som ikke må skades. Løft så opp dysenålen og rens denne med en klut. Er det mye slam i regulatorhuset, fjernes dette. Bruk en piperenser og stak opp selve dysehullet.Løft forsiktig opp flottøren og sjekk at flottøren er tett og at den vandrer fint i hengslingen. IKKE foreta justeringer på de lakkerte skruene. 4. Sett på plass flottørmekanismen før du setter ned fjæra med kraven til dysenålen i rett leie. Skru til de fire skruene i dekslet. 5. Monter så på plasthetten og fest denne. Sett regulatoren til full åpning! Åpne tanken igjen og vent å se om ikke oljen kommer sigende, dette kan godt ta ei stund før hele flottørkammeret er fylt opp! Ang. dine spørsmål om rør og knekte rør er jeg usikker på hva du mener? Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Hei, Pyro ovn. Vedlagt er et nytt bilde. Hvis du ser på dette ser du en lignende ringe som stå litt til venstre for brennepotte (den ståd i opprinelig), og hvis du ser enda litt mer til venstre ser du resten av "pipen" jeg knakk (den stå rett ved siden av den hovedpipen der røyk skal forsvinner ut av styrehuset). Min pipe ser ikke helt ut som din nei, og den kan ikke bare være for å holde den andre ringen på plass fordi det er forbindelse med innsiden av denne 1cm brey pipen til UNDER brennepotta. For et øyblikk trodde jeg at det var det olje rant inn og over på en måte, men det er det jo ikke. Lufting/trekk fra undersiden????? Styring. Jeg tror at demontering av forbindelse mot ror og finne ut om det er selv sylideren eller roret som er treig er første plassen jeg skal se på. Båten er jo nykjøpt og dermed umulig å si om det har alltid vært sånn, men jeg tror ikke det. Rørene ser bra ut og ikke noe bøy osv. Hadde systemet oppført seg sånn dersom det var vann i det? Fra det rattpumpen ute er det ikke umulig av litt vann kunne kommet i systemet over tid (er litt åpent i toppen afv rattpumpen). Kevin Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Litt vanskelig å bedømme etter disse bildene men den ringen ser ut til å være skadet men kan lett erstattes av en ny i rustfritt? Potten ser noe tært ut så vær på vakt mot tæring eller sprekk i bunnen. Det "halvrørert" ville jeg laget et nytt av rustfritt tynnrør og delt det nesten i hele sin lengde men beholdt noe av røret slik at det kan tres over stubben som står igjen i potta. Selve røykrøret ville jeg kuttet og tredd et nytt over den stussen som står igjen. Kanskje litt jobb, men dette må ses i sammenheng med kostnadene på en ny(eller)brukt oljeovn. Kanskje er det forsøket verd? Skru av kulen på rensestanga og løsne den ytterste mutteren på dette røret, prøv å vri stangen ved hjelp av en vannpumpe/rørtang eller lignende. Ser du enden av stakestangen i bunnen av potta eller kommer den ut i stubben i sentret av potta? Kanskje det er i sentret den henter luft? Er toppen eller ovnsplata av aluminium? Synes det kan se sånn ut men synes det er lite sannsynlig når en tenker på den varmen som utvikles? Helst ville jeg vel prøvd å få tak i en nyere og bedre ovn....! Du skal tross alt kunne stole på den! Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Hei, Bildene er litt stygg ja, men etter litt rensing såg bunnen av brennepotte veldig ok ut. Rensestange peker ut i selv brennepotten, ikke i rør-stubben som ligge midt i. Alt jeg kan tenkte den er til er luft. Men er det da et problem med en stubb på 2-4cm istedenfor 4-8cm...? Hoved pipen er helt i orden. Regulatøren ser ut til å fungere bra så det er bare å få diesel i brennepotte. Det ser jo ut som rensestanga blokkere her, men dersom jeg få den løsnet burde dette fungere,Det er jo bare å prøve dersom jeg få rensestanga løs. Tror ikke toppen er aluminium nei. Dette må jeg få til fordi det er en lang liste av jobber på denne båten og alle kan ikke løsnes ned nye innkjøp Men jeg tror jeg vet hvordan man skal fram nå. Skal gi beskjed seinere når jeg prøve å få den rensestanga løs og se hva som skjer. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 14.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2008 Hei, Oppdatering angående diesel ovn og styring. Diesel ovn Til slutt klarte jeg å få løst den hendelen som rense inngangen til brennepotten. Litt WD40, mye makt og enda mer flaks at ingenting knakk så kom den løs Den satt ordentlig fast! Jeg rensket inn i den så godt som jeg kunne og nå glir stangen lett - mistenktelig lett... Det rent en del diesel i den da jeg åpnet regulatøren og at ser ut til å fungere (har ikke tent den endå). Er det en pakning som går rundt denne stangen jeg har fått løs, fordi den glir mistekelig lett og kan ikke diesel bare rennte ut på gulvet via stangen? Er det fortsatt ingen som vet hva den knapp pipe midt i brennepotta er til? Den er ca. 5cm høy, litt mindre enn 1cm i diameter, og jeg knakk den i to. STYRING Koblet sylinderen løs fra roret, og jada styringen var like tung etterpå. DVS ingen motstand i selv roret, alt ligge i styringsystemet. Jeg demonterte sylinderen og har tatt det hjemme (bildene er vedlagt). Et par spørsmål. Hvorfor er det grease som kommer ut den ene koblingen som hydraulisk slangen er koblet til? Den ene er bare hydralisk væske, men den andre var full av grease. Er dette forklaringen til treigheten - evt er det en plakning som er gått? Da jeg kjøpte båten for en liten måned siden syntes jeg at stryingen var tung. Da brukte jeg en grease pumpe og pumpet en del grease i do to punktene som du ser på bilet. Etterpå ble sytingen tyngre - men dersom grease pumpes direkte inn og videre til hydralisk slangen da har man forklaringen vel? Ken dette åpnes opp for å skifte pakningner eller er det bare å kjøpte nytt? En ting til. Jeg måtte bruke en tang for å få den ene slangen løs fra sylinderen (klarte å sku skruen løs men den metal delen i enden av slangen var fast i sylindere. Jeg deformerte den metal delen som skal i sylinderen. Er det mulig å kappe slangen og sette på et nytt ende til den eller må jeg nå ertstatte hele kablen? Kevin Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 Der skal definitivt ikke være grease i sylinderen og "greaseniplene" ved hver slange er lufteskruer for å få luften ut av hydraulikken. På nederste bildet viser en "ekte" greasenippel for å smøre leddet i enden av sylinderen. Har du mye grease i sylinderen vil det gjøre styringen treg. Mulig det er en Tenfjord sylinder og da er endene skrudd på sylinderrøret og o-ring som tetning. Skal være greit å skru av endene men bare pass på å ikke skade o-ringene og stempelpakningene under demontering og montering. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 14.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2008 Hei, Det forklarer det då! Jeg har pumpet den smekk-full av grease jeg , og sikkert forrige eieren har gjort det samme :nono: . Skal demontere den forsiktig for å få greasen ut. Ser ut som den kan "splittes" på den måte du sa. Merkelig at en luft punkt er akkurat passelig for en fet-pumpe "snute". Takk for svaret. Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.