Jann Startet 9.November.2008 Link til dette innlegget Startet 9.November.2008 Hei ! Har en saab 30 hk 79 mod som skal ha noen spruter med smøreolje i luftinntaket når den skal startes kald. Starter da fint , men da dette er en tungvint opperasjon med å komme til ,lurer jeg på om det er noen som har tips om enklere metoder/ombygging så jeg slipper å ned i motorromet hver gang . hilsen jann Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 kan du ikke sette inn glødeplugger i der du har to skruer for å sette inn startsigaretter? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Glødeplugger og startsigaretter kan bare brukes på 22 hk motoren 2G. 30 hk motoren (2J) er det ikke utstyrt med noe annen kaldstartordning enn oljeinnsprøytning til sylinder. Kan du forlenge lekkoljerørene til over dørken ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Min 2J har ikke en gang oljeinnsprøytning til sylinderne. Den starter greit om sommeren, men kan bli litt tungstartet når det er kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Jeg driver med overhaling av en 2J og den var heller ikke utstyrt med rør/kopper for oljeinnsprøytning. Ved henvendelse til Sabb i Bergen ble det først fortalt at dette ikke kunne skaffes. men de fant etterhvert et sett som de sendte til meg. Jeg tror at dette lett kan lages av bremserør og da kan rørene lages så lange at de kommer over dørken for letter å komme til med oljekanna. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 9.November.2008 Link til dette innlegget Svart 9.November.2008 Kunne vært greit å ha mulighet til å bruke olje. Jeg har brukt startgass et par ganger, men liker det ikke noe særlig... Hvordan er disse koppene/rørene koblet inn på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Det er to kopper på innsugningmanifolden som står i forbindelse med hvert sitt kobberrør som munner ut ved innsugningventilen. Fem pumpeslag fra oljekanna i hver kopp anbefaler bruksanvisningen. Oljen dras inn i sylinderen og letter starten. Antagelig på grunn av at oljen i sylinderen fører til høyere kompresjon pga. at den tar noe volum og at den tetter for komp. lekasje mellom sylinder og stempel. Antagelig tenner også oljen av komp.trykket. Jeg ser for meg at må være mulig å forlenge disse rørene slik at de er lettere tilgjengelige hvis motoren er plassert under en dørk. Jeg kjøpte ny innsugningmanifold og der var det boret hull for startoljerør. Jeg er ikke sikker på om det er det på alle 2J, men det må være lett å bore opp to slik hull og lage en tettning for rørgjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.