Fevik 21 Startet 10.November.2008 Link til dette innlegget Startet 10.November.2008 Hei Jeg har et kinkig problem. Jeg Har en Fevik 21 med 10HK Saab diesel. Denne har av en eller annen merkelig grunn vridbar propell. Kontroll av innkopling, speed og vridning er da plasert bak pasasjersetet. Dette gjør det litt tungvint å manøvrere båten. Jeg har prøvd å ringe til Saab i Bergen men de kunne ikke hjelpe meg. Er det noen som har noen tips? skulle gjerne fått plasert en kontrollboks ved førerpsisjonen Legger ved et bilde av innkopling, vridning og speed (beklager rotet, var midt i opppusningen) Motorkassen er under pasasjersetet. Kopling, speed og vridning er bak stolryggen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Denne har av en eller annen merkelig grunn vridbar propell. Ikke noe merkelig med det! De fleste av disse motorene er levert med vridbar propell, blant annet for å gjøre dem egnet for dorging. En annen fordel er at man får utnyttet de tilgjengelige krefter bedre på denne måten. Koplingen kan du se bort fra. Denne trenger du kun å legge inn når du går fra kai og kople den ut igjen når du har lagt til igjen. All manøvrering ellers tar du på vridingen. Speed er også greit, her kan du kople gasswire inn på undersiden av braketten som gasspaken du har np sitter i. Da er det bare å kjøpe en passende hendel til å montere ved førerplass, så har du kontroll på denne også. Vridningen er det litt verre med, her blir vanligie gass/gear wire for svake til å håndtere bevegelsen. Jeg har sett løsninger med styresnekke og tilhørende wire, det burde være kraftig nok. Alternativt så kan du jo forlenge spaken såpass at den rekker opp til overkant av seteryggen, da er det bare å legge hånda bak og vri den slik du vil fra førerplass.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Se her du! Fant en annonse på Finn med Sabb deler til salgs, og der ser det ut til at han har dobbel spak og wirer til gass og omstyring! Akkurat det du trenger! Men her må du være rask, dette er populære deler! Sabb deler til salgs, Sotra Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
osa Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 fant denne beskrivelsen på en sabb-side. -ganske kurrant med slik forlengelse (dårlig trykk - tror jeg har en manual som jeg kan kopiere om ønskelig..)Visit My Website Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Tusen takk til dere alle. Ringte han som hadde anonsen på Finn, han hadde den heldigvis enda. Utrolig at jeg ikke har sett denne på Finn selv. Sjekker jo minst en gang om dagen. Nå blir alt litt enklere. Gleder meg til å begynne å montere Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Nei søren den skulle jo jeg kjøpe... Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Hehe. Beklager det. Har lett etter denne i over et halvt år. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Ingen problem, det fins nok andre også på markedet! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Men kom med beskrivelser når du monterer for jeg har tenkt og lage et lignende system på min når den tid kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Fevik 21 Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Det skal jeg gjøre. Gleder meg til å begynne å skru. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.