Jump to content

Flytte kontroll av vridning på Saab 10HK Diesel

Fevik 21

Recommended Posts

Hei

Jeg har et kinkig problem. Jeg Har en Fevik 21 med 10HK Saab diesel.

Denne har av en eller annen merkelig grunn vridbar propell.

Kontroll av innkopling, speed og vridning er da plasert bak pasasjersetet. Dette gjør det litt tungvint å manøvrere båten.

Jeg har prøvd å ringe til Saab i Bergen men de kunne ikke hjelpe meg.

Er det noen som har noen tips? skulle gjerne fått plasert en kontrollboks ved førerpsisjonen :confused:

Legger ved et bilde av innkopling, vridning og speed (beklager rotet, var midt i opppusningen)

n765568219_566716_1436.jpg

Motorkassen er under pasasjersetet. Kopling, speed og vridning er bak stolryggen.

imag0008.jpg

Denne har av en eller annen merkelig grunn vridbar propell.

Ikke noe merkelig med det! De fleste av disse motorene er levert med vridbar propell, blant annet for å gjøre dem egnet for dorging. En annen fordel er at man får utnyttet de tilgjengelige krefter bedre på denne måten.

Koplingen kan du se bort fra. Denne trenger du kun å legge inn når du går fra kai og kople den ut igjen når du har lagt til igjen. All manøvrering ellers tar du på vridingen. Speed er også greit, her kan du kople gasswire inn på undersiden av braketten som gasspaken du har np sitter i. Da er det bare å kjøpe en passende hendel til å montere ved førerplass, så har du kontroll på denne også. Vridningen er det litt verre med, her blir vanligie gass/gear wire for svake til å håndtere bevegelsen. Jeg har sett løsninger med styresnekke og tilhørende wire, det burde være kraftig nok. Alternativt så kan du jo forlenge spaken såpass at den rekker opp til overkant av seteryggen, da er det bare å legge hånda bak og vri den slik du vil fra førerplass....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...