Jump to content

Hvor begynner "indre Oslofjord?

Tore B

Recommended Posts

Hei

Grensen mellom Indre og Ytre Skagerrak går fra omkring Arendal og over til Skagen. Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold. Kysten av Vestfold gir forholden i den vestlige delen av Ytre Oslofjord, mens kysten av Østfold gir forholdene på østsiden av Ytre Oslofjord. Delelinjen kan tenkes trukket som en midtlinje gjennom området fra omkring nord til omkring syd.

Kristen Gislefoss

Mener det nå var en krabat her på forumet som for ett år elletr to siden hevdet at yttre oslofjord startet på grensen mellom Telemark og Vestfold.... sånn omtrent i/ved Bamble.. men man kan neppe ta slike påstander særlig seriøst etter mitt syn... Så kan de lærde strides om hvor indre Oslofjord starter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Indre Oslofjord dekker området fra Oslo havn og ut til og med Drøbaksundet. Ytre Oslofjord dekket tidligere kysten av Vestfold og kysten av Østfold og ble avgrenset i nord av Drøbaksundet. Vi har nå byttet ut Ytre Oslofjord med Kysten av Østfold og Kysten av Vestfold.

Her er det noe som ikke henger på greip. Hva med strekningen mellom Østfold/Vestfold og Drøbaksundet? Det skulle sånn ca. være fra Tofte til Drøbak. Hva dekkes dette området? Ikke er det indre Oslofjord og ikke noen av de nevnte fylkene. Her er det Buskerud og Akershus som gjelder.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mange flotte definisjoner av skillet mellom ytre og indre Oslofjord og en fin tråd. For min del er jeg mer opptatt av vindretning og vindstyrke når jeg seiler i fjorden og hører på værmeldingen enn av de geografiske skillelinjene. Hard nordavind kan ta godt i selv ved Nesodden. Kraftig sønnavind merkes godt opp til Drøbak. Vestavinden som har vart over flere dager kan være mer enn ubehagelig ved Fuglevik og ikke minst ved Strømtangen. Jeg tror - uten sammenligning - at det værste været jeg har opplevd i Oslofjorden har vært utenfor Strømtangen. Jeg trodde faktisk at båten skulle gå rundt. Vi overlevde, men mye utstyr ombord overlevde ikke. Ellers er min erfaring at vanskelige sjøforhold også kan opptre sør-øst for Koster. For ikke å glemme Rakkebåene - men her synes jeg bølgene er litt mer forutsigbare. Utenfor Strømtangen synes jeg det er helt umulig å vurdere bølgeretningen når grov sjø kommer fra vest og vinden dreier. Det området jeg har vært mest sjøsyk er i Kosterfjorden, vest for Svangen fyrlykt. Gammel vestlig sjø "frisket" opp med sterk sørøstlig vind skaper et bølgebilde som er helt umulig å forholde seg til. Selve Oslofjorden er mye enklere rent bølgemessig. Her er bølgedannmelsen i hovedsak grei å forholde seg til. Dette var min mening i dag. I morgen mener jeg kanskje noe annet.

Her er meteorologenes definisjoner: Geografiske navn i værvarslingen

Ytre/Indre Oslofjord

Oslofjorden strekker seg fra Rådhuskaia og ca. ut til Færder fyr og har med seg kysten av Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark.

Skillet mellom Indre og Ytre Oslo går omtrent der fjorden snevrer seg inn ved Hurumlandet/Drøbak og der Drammensfjorden begynner.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

En definisjon av Indre Oslofjord starter tvers av Filtvedt fyr. Det kan være andre definisjoner men denne relativt eksakte avgrensningen gjelder båter med en bestemt type last, som har restriksjoner for å seile i Indre Oslofjord. Jeg mener å huske at dette gjelder båter som fører mer enn X antall tonn olje, nafta, eller annen last som vil gjøre miljømessig stor skade.

Hvis det er noen aktive skipsbefal på forumet her kan de kanskje bekrefte om min hukommelse fra kystspipperutdannelsen(1981) stemmer. Mye har jo endret seg....

Pust rolig.......................det er et sitat fra en epost jeg fikk fra Hr. Gislefoss før Færderen i 2007 om hvor grensene i Oslofjorden går.

Dette er vel en gjengs oppfatning av hva som defineres som Oslofjorden.... om et interkommunalt samerdbeidsutvalg dekker et et større område enn Oslofjorden som blant annet kysten utenfor Østfold og kysten utenfor Vestfold endrer ikke mye på dette etter mitt syn...

For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden, men skjønner jo at dette faller andre helt naturlig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden, men skjønner jo at dette faller andre helt naturlig.

Kremt kremt Sandefjordsfjorden, må jeg be...

Helt enig forøvrig. Vi har altid regnet Oslofjorden begynelse ved Færder omtrent. Og da er vi jo innaskjærs i smult farvann.

Her utenfor Sandefjordsfjorden :sweat::lol::puke: er det skagerrak vi møter og det merkes på bølgehøyde og vinnstyrke. Når Sydvesten drar opp sørlandskysten er det vi som må ta støyten her i Sandefjordsfjorden og Oslofjorden blir liggende i le. :wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...