horg Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Hentet Fra Wikipedia, den frie encyklopedi; Oslofjorden er en fjord som strekker seg fra Rådhuskaia i Oslo og ned til Langesund i Bamble kommune. Langesund ligger på høyde omtrent med Færder fyr og mange definerer Oslofjordens begynnelse ved de to stedene. Oslofjorden går langs fylkene Oslo, Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og deler av Telemark. Skillet mellom Indre og Ytre Oslofjord går ved Drøbaksundet, sundet der fjorden smalner mellom Drøbak og Hurum. Ja, de lærde strides Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 For meg blir det feil å definere Frierfjorden, Larviksfjorden, Sandefjorden osv. som deler av Oslofjorden, men skjønner jo at dette faller andre helt naturlig. Jeg synes du bør dokumentere de påstander du fremsetter her og ikke bare komme med slike løgner, etter mitt syn! Hvem her er det som har sagt at de fjorder du her lister opp her som er å anse som deler av Oslofjorden? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Salt Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Met. inst har ikke noe som heter ytre Oslofjord, men kan det være det de betegner som kysten av Øst og Vestfold og at indre skagerak begynner mellom Torbjørnskjær og Færder som Jan T skriver? Det er ihvertfall et godt definert skille. Kommer man lengre sør, så er det vanskeligere å finne noen markert overgang. Her er det noen med det treffende navn; Fagråd for Ytre Oslofjord som sågar har tatt seg den frihet å vise på et kart hvor dette er!http://www.ytre-oslofjord.no/ Ikke vet jeg om de snakker sant, eller ikke. Kartet til dette fagrådet viser hvilket område dette fagrådet dekker, men det er ikke nødvendigvis et kart som viser hva som inngår i Ytre Oslofjord. Som andre sier, Langesund og Sandefjordsfjorden oppfattes ikke som Oslofjord. Vi som bor på Hvaler sønnafor Torbjørnskjær synes nok heller ikke det er Oslofjorden vi har utafor oss. Neste holme i sør er Læsø (Koster ligger laaangt østafor - ihvertfall litt ) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Douro Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Navnsetting er ofte (desverre?) ikke en statisk vitenskap. Det finnes mange eksempler på at ulike miljøer benytter ulike navn på geografiske objekter. I mange sammenhenger synes jeg ikke at det er noe problem. Jeg omtaler selv Kinas hovedstad som Peking. Det har jeg alltid gjort, og jeg håper at andre ikke har større problemer med det enn hva jeg har når engelskmenn omtaler Lindesnes som Naze, og Norge som Norway. I utlandet er Torp i ferd med å etablere seg som Oslo Airport (Torp). Det provoserer heller ikke meg. Men ulik forståelse av navn kan jo skape komplikasjoner, for eksempel hvis noen tropper opp på Oslo Gardermoen når de har billett fra Oslo Torp. Og man kan jo også tenke seg at ulik forståelse av navn kan medføre en sikkerhetsrisiko, for eksempel hvis en båt har problemer på Langesundsbukta, og får redningsmannskapene til å gjennomsøke farvannene innafor Færder etter å ha sendt ut nødmelding om at man er i nød i Ytre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Kartet til dette fagrådet viser hvilket område dette fagrådet dekker, men det er ikke nødvendigvis et kart som viser hva som inngår i Ytre Oslofjord. Som andre sier, Langesund og Sandefjordsfjorden oppfattes ikke som Oslofjord. Tror du er inne på noe her ja.... men det er ikke alltid like å skjønne for alle tror jeg... siden det sogar var en krabat her på fpruemt som mente jeg hadde båten min yttre Oslosfjord og referte til dette kartet for en for tid tilbake (etter eller to+)... Dog har jeg båtplass på Stathelle som ligger i Frierfjorden.... Men nok om det... siden dette er en avsporing om indre Oslofjord som denne tråden omhandler... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Douro Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Men nok om det... siden dette er en avsporing Tja, det kan vel kanskje være greit å vite hvor "enkelte" mener at grensene for den normale folkeskikken begynner? Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 (...) Dette var min mening i dag. I morgen mener jeg kanskje noe annet. Ja, dette er en diger avsporing, jeg vet det, men likevel: Den der, roaldbj, var både kvikk, ironisk, beskjeden og morsom på en gang. Flott! Takk for latterstunden! Skal vi likegodt ta den i bruk som hovedmotto for alle diskusjonene her på BP? Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Salt Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Men nok om det... siden dette er en avsporing om indre Oslofjord som denne tråden omhandler... Njaaa - overskriften, ja - men ikke trådstarterens spørsmål: .... hvor går grensen sån ca. for indre skagerak og indre Oslofjord, sør og nord for fylkesgrensa til Øst og Vestfold? Så dette med Langesund og for den saks skyld også (søndre) Hvaler i Skagerrak eller y. Oslofjord hører nok med. Jeg ville tru at svært få ville regne Rakke til ytre Oslofjord også. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg ville tru at svært få ville regne Rakke til ytre Oslofjord også. Jeg er helt enig med deg, men husk på at dette er referet fra et medlem som en del ytre Oslofjord... Selv om jeg er helt uenig i denne påstandem nåsom jeg var den gang han plasserte min hjemmehavn i Bamble i Ytre Oslofjord... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tore B Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Grunnen til at jeg startet denne tråden var værvarslet for småbåter, og jeg var litt forvirret når det gjalt grensene mellom varslingsområdene. Den aktuelle dagen var bølgehøyden i indre Skagerrak 6m mens det i indre Oslofjord var 1-2 m. Emnetittlen var kanskje litt upresis, da jeg var usikker på om indre skagerrak og yttre Oslofjord var det samme i værmeldingssammenheng siden yttre Oslofjord ikke var nevt i meldinga. Slik ser dagens melding ut: Værvarsel som gjelder til onsdag 12. november kl. 24. Ytre Skagerrak Sørvestlig frisk bris 10 m/s, til dels liten kuling 12 m/s, i formiddag dreiende nordlig. Regnbyger, utrygt for torden. Fra i ettermiddag stort sett opphold. Moderat sikt i nedbør. Bølgehøyde: 1-2 m. Indre Skagerrak Sørvestlig frisk bris 10 m/s, til dels liten kuling 12 m/s, i formiddag dreiende nordlig. Regnbyger, utrygt for torden. Fra i ettermiddag gradvis lettere vær og etterhvert opphold. Moderat sikt i nedbør. Bølgehøyde: 1-2 m. Indre Oslofjord Nordlig bris. Først på dagen skyet, oppholdsvær. Fra i ettermiddag gradvis lettere skydekke og etterhvert perioder med pent vær. Bølgehøyde: 1 meter eller mindre. Etter dette følger kystvarsel for fylkene nedover kysten. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Skillet mellom Indre og Ytre Oslo går omtrent der fjorden snevrer seg inn ved Hurumlandet/Drøbak og der Drammensfjorden begynner." (sitat) Ja denne definisjonen er vel akseptert av de fleste.? Nja....vet ikke hvem du siterer til, men personen har i hvertfall ikke så mye peiling at han vet at det heter Dramsfjorden og ikke Drammensfjorden. Uansett, for meg går skillet mellom ytre og indre ved Horten-Moss. Veldig mange av oss som holder til i ytre er av den formening. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Nja....vet ikke hvem du siterer til, men personen har i hvertfall ikke så mye peiling at han vet at det heter Dramsfjorden og ikke Drammensfjorden. Sitatet er hentet fra Meteorologisk Institutt : http://met.no/?module=Articles;action=Arti...blicShow;ID=443 Se nederst i dette vedlegget, så vil du finne det jeg siterte. Såvidt meg bekjent er det ikke vanlig å kalle Drammensfjorden "Dramsfjorden" i dag. Det var vel i "riktig" gamle dager. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg har Drammensfjorden som nærmeste nabo. Vi og alle rundt her sier Drammensfjorden. Mulig Dramsfjorden er en lokal variant langs fjorden? Jeg har jobber i lokalavisa her ute i en ti-års periode og aldri hørt noen si Dramsfjorden. I alle fall ikke i edru tilstad! Heller ikke ved Dramstadbukta heter det Dramsfjorden. Drammensfjorden og Oslofjorden møtes ved Rødtangen, ytterst sør/vest på Hurumlandet. Jeg har sett litt i gammel skipsfartslitteratur fra Drammensdistriktet men ikke klart å finne varianten Dramsfjorden. Men er dette en lokal variant så ville det vre artig å vite hvor navnet stammer fra. mvh Astor, nabo til Drammensfjorden Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sigurd Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 ............... Jeg har sett litt i gammel skipsfartslitteratur fra Drammensdistriktet men ikke klart å finne varianten Dramsfjorden. ................. Merkelig. Prøv Google. Jeg fant Dramsfjorden i bøtter og spann på et par sekunder. Jeg mener og tror at det er det opprinnelige navnet på fjorden. Jeg har ofte hørt navnet i bruk blandt en gammel gjeng ihuga "fjordomseilere" inne på Solum. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Jeg satt å tenkte på dette til og fra havna og kom fram til at dette måtte være en svært lokal variant inne ved Drammen/Slippen-område, uten at jeg kan stadfeste dette. Je har endel historiske bøker fra Drammen og fjorden og skal titte etter der også. Artig å kunne ha noe å titte etter. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Heisann! Nå er vi vel langt borte fra hvor meteorologene mener grensene mellom de forskjellige varslingsområdene går, men i og med at det er mye lokalkunskap her: - Breiangen, hvilket "havstykke" dekker det? Jeg er klar over at det ligger et eller annet sted mellom Drammensfjorden/Dramsfjorden, Sandebukten og ytre/indre Oslofjorden, men hvor er hjørnesteinene? Når jeg går fra Son til Kommersøya, når kommer jeg inn på Breiangen, og når forlater jeg dette "beryktede" "havstykket"? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Merkelig. Prøv Google. Jeg fant Dramsfjorden i bøtter og spann på et par sekunder. Jeg mener og tror at det er det opprinnelige navnet på fjorden. Jeg har ofte hørt navnet i bruk blandt en gammel gjeng ihuga "fjordomseilere" inne på Solum. Jeg tok også et søk på Goooogle og fikk opp mye om Dramsfjorden. Men i min reise rundt fjorden for Drammens Tidende har jeg ikke støtt på noen som har sagt Dramsfjorden. Så du har nok rett, Sigurd. Men det offisielle navnet er Drammensfjorden. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Som en språkforsker så fornuftig sa på radioen for en tid tilbake; først kom muntlig tale og så kom skriftspråket. Det betyr i all enkelhet at da skiftspråket ble innført så prøvde man å skrive ned det det hørtes ut som folk sa. Og det folk sier der de er/bor/er fra, ja de er det riktige navnet. F.eks i stedsnavnet Stavern så legger noen trykket på første stavelse og andre trykket på andre stavelse, lokalbefolkningen har rett etter denne språkforskerens syn. Mye fornuft i det, etter mitt syn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Heisann! - Breiangen, hvilket "havstykke" dekker det? Jeg er klar over at det ligger et eller annet sted mellom Drammensfjorden/Dramsfjorden, Sandebukten og ytre/indre Oslofjorden, men hvor er hjørnesteinene? Når jeg går fra Son til Kommersøya, når kommer jeg inn på Breiangen, og når forlater jeg dette "beryktede" "havstykket"? Lars H. Hei Lars H, vedlagt følger link til en definisjon vedrørende Breiangen. http://nn.wikipedia.org/wiki/Breiangen Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Wikipedia-definisjonen er grei nok, den. Men vest for Holmestrand høres litt trangt og tørt ut for så mange liter vann. Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
chagall Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ja, helt enig. Her burde det ha stått Øst for Holmestrand. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 ... link til en definisjon vedrørende Breiangen... Wikipedia-definisjonen er grei nok, den... Definisjon og definisjon, fru Blom. Husk at Wikipedia skrives av sånne som meg og deg, så noe sannhetsvitne for offisielle definisjoner er det ikke nødvendigvis - alltid. Skulle det stått øst for Homestrand, og ikke vest, så kan du/dere bare gå inn å rette. Bare prøv! Noen artikler er nok sperret, men neppe sånne som denne. Det er dette som gjør Wikipedia så bra (oppdares i turbofart) - men det er også det som gjør den litt risikabel (bør altså brukes med omhu). Det finnes mange som har redaktør-lignende roller på Wikipedia (og retter feil), men de får naturlig nok ikke med seg alt som legges inn. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ytre Oslofjord er vel et navn som er påført oss nå i de senere åra. Og da kansje mest via værmeldingene. For den fjorden heter vel Folden fra gammelt av. Derav Vest Fold og Øst Fold. Hører på værradion av og til og der høres det ut som om de har kuttet ut ytre oslofjord nå. De bruker indre Skagerrak og kysten av Østfold og Vestfold. Fold er vel ikke pr def. og regne som fjord for det er det Anger som er. Som i BreiAnger, EidAnger, LangAnger osv. Og da er det bare tilbake indre Oslofjord og da blir det vel bare Oslofjord iom at det ikke er noe ytre Eller tar jeg feil... Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Mouche Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Ytre Oslofjord er vel et navn som er påført oss nå i de senere åra. Eller tar jeg feil... For meg så har det alltid tidligere hett på på værmeldingen på radioen; "Kysten Lindesnes Stavern og Ytre Oslofjord"! Når begynte "de senere åra"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 For meg er indre Oslo fjord fra Aker Brygge til sydtuppen av Hurum landet. Deretter begynner ytre Oslofjord. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.