Jump to content

Installering av Eberspächer og eksostemperatur

jo_no

Recommended Posts

Holder på med en Eber-installasjon.

Lurer fælt på dette med eksostemperaturen i skroggjennomføringen.

Er dette noe å ta hensyn til? Og hva kan en egentlig gjøre annet enn å lage et passe hull?

Hvor varmt blir dette egentlig?

Antar at eksos-slangen blir ca. 40 cm. fra Eber'en og til skroggjennomføringen.

Eber'en er en D1LCcompact slik at det er jo ikke akkurat den kraftigste..

Skroggjennomføringen er vel ikke akkurat original men forhandleren sa at den er til båt...

Kjøpte denne og eksosslangen på en forretning for bilelektro som fører bl.a. Eberspächer.

Grunnen til at jeg gjorde nettopp det og ikke på en båtutstyrsforretning hadde en årsak i dette tilfellet.

Burde jo ha postet bildet med en gang. Som en ser er det massiv messing.

img_0037.jpg

Denne skroggjennomføringen MÅ du ikke bruke. Du må skaffe deg en beregnet for varmer, fortrinnsvis original for den varmeren du har. Gjenomføringen som hører til varmeren er av et spesielt design som gjør at minst mulig varme overføres til skroget. Den har også en varmebestandig pakning. Gjennomføringen på bildet vil nesten helt sikkert føre til misfarging av skroget rundt monteringsstedet og i verste fall brann.

standard skrog/eksosgjennomføring for eber.

blir ikke særlig varmt.

Denne skroggjennomføringen MÅ du ikke bruke. Du må skaffe deg en beregnet for varmer, fortrinnsvis original for den varmeren du har. Gjenomføringen som hører til varmeren er av et spesielt design som gjør at minst mulig varme overføres til skroget. Den har også en varmebestandig pakning. Gjennomføringen på bildet vil nesten helt sikkert føre til misfarging av skroget rundt monteringsstedet og i verste fall brann.

Da er vi tilbake til spørsmålet: Hvor varmt blir det egentlig?

Antar at eksos-slangen blir ca. 40 cm. fra Eber'en ...

Når jeg monterte min D4 var det en minste lengde på eksosslangen (uten at jeg husker den) men synes at 40 cm høres veldig kort ut da. Jeg brukte hele slangen på 2 mtr og den eksosgjennomføringen som fulgte med varmeren

eber_mon_1.jpgeber_1.jpg

:flag: TrondT

...og eksosen som kommer ut er så varm at jeg ikke ville hengt noe foran...

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

I prinsipp trenger man bare en eksosslange og gjennomføring for å føre eksosen ut av båten.

Lyddemperen sin funksjon ligger forsåvidt i navnet, ikke sikkert nabobåten eller kona er happy for høre på varmeren bråke gjennom hele natten..

For å minske støyen er det både lyddemper på forbrenningsluften og eksosen i monteringssettet til varmeren..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...