M/K Kvithaug Startet 10.November.2008 Link til dette innlegget Startet 10.November.2008 Hei alle båtguruer! Jeg har fått et drag av stormansgalskap og mye vann over (eller inni) hodet! Jeg VURDERER å kjøpe meg en trebåt... på 49 fot.... Denne er en liten drøm som jeg jobber med å få i oppfyllelse. Over til saken: Jeg trenger info...MASSE info om kravellbygging! Herunder vedlikehold, matrialer, verktøy osv... ja dere skjønner... jeg er grønn på området, men er litt handyman oxo ;) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 10.November.2008 Link til dette innlegget Svart 10.November.2008 Om du er så grønn som du påstår bør du la dette prosjektet ligge. 49 fot trebåt er alvorlig store saker å gi seg i kast med.... Men det finnes bøker om trebåtsrenovering å få kjøpt. Sjekk http://www.trabatsakuten.nu/ Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Smurph Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Ta deg en tur over til http://www.woodenboat.com . Diskusjonene på forumet der er stort sett bra, og masse hjelp å få. Dessuten har de en mengde aktuelle bøker til salgs. Se spesielt disse titlene: http://www.woodenboatbooks.com/WBB/Repair___Refinishing.html Riksantikvaren har også utgitt en bok om fartøyvern som anbefales. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
p-kaill Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Godt å høre at andre har planer om større prosjekter. Spørsmålet mitt er om det er vanlig kravellbygget båt der det må "drives mellom bordene eller om det er en listkravell. Et annet spørsmål er hvilken forfatning skroget er i,bunnstokker,spant,kjølbolter,etc.,og og har fartøyet ligget på sjøen hele tiden. Å være "handyman" er en ting ,men så er det hvor mye tid du har å sette av til prosjektet og om du har velsignelsen til dem som eventuelt står deg nær med å gå i gang. Noen ganger er det kanskje lettere å få tilgivelse enn tillatelse,men en 49 foter betyr enormt med arbeid og vedlikehold. For å finne litteratur om båtbygging er ikke noe problem,det er bare å gå innom en bokhandler de skulle da ha noe. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Det er flott at det finnes folk som ønsker å realisere trebåt drømmene sine. Men jeg vet av erfaring at slike prosjekter tar enormt mye tid. 49 fot er svære saker. Så stort at du sansyligvis må ha hjelp store deler av tiden bare pga dimensjonene. Et velment råd er å prøve seg på noe mindre først. Det finnes mange gamle trebåter i markedet for en liten sum penger som kan gjøre nytten som test benk på metoder og interesse. Jeg kan også anbefale å bygge for eksempel en liten jolle etter kravell metode for å lære seg faget. Mye fint å finne på overnevnte nettsteder. Blir båten fin kan du sikkert tjene en slant også. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Nesse Svart 10.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2008 Få tak i boka "Bygging i klink og kravell" av Ulf Mikalsen. Biblioteket kan skaffe den Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.