Jump to content

Sertifikatfri-båtene blir storselgerne neste år (?)

oslofjord

Påvirker sertifikatgrensen på 25hk/8 meter folks båtvalg ?  

197 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ja en del føler seg presset til å ha to båter fordi ungdommene i henhold til regelverket må ha egen båt md maks 9.9 hk.

Har du noen referanser til dette? skjønner at dette er et problem i din fantasi, men har du en uavhenggg statistikk eller noen uavhenge referanser å vise til her? En del er noe mere en eller to..

Kan ikke se at det noe som underbygger din påstand så langt i pollen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Her slår du fast at en del er mer enn en eller to, kan du dokumentere det? Kan du dokumentere hvor mange en del er??

Nei, glem det!

Til og med i en slik "ufarlig tråd" må en vokte sine ord og vendinger for når som helst kommer en og forlanger dokumentasjon. Det blir da ubegripelig vanskelig å diskutere noe som helst på et slikt nivå.

Tilbake til emnet. Jeg tror nok ikke båter/motorer som unngår båtførerbevis kommer til å bli den store salgsuksessen neste år, men over tid vil en nok se at klassen blir tydeligere og tydeligere.

Hva har så denne pollen gitt oss av svar...da

97.5% Mener innføring av serftifikat ikke har noen innvirking på neste båt

50.5% Tor ikke salger av reduseres eller vet ikke om dette vil skje

78.9% Tror ikke salget av 9 meters turseilere vil reduseres fordi folk vil gha båter under 8 meter

72.5% Tror at 25 hestere vil bli oppjustert..

92% Mener at de ikke kommer til å kjøpe sin neste båt tilpasset sertifikat kravet..

4.5% Tror det bli aktuelt å selge båten på grunn av sertifikat kravet

Tja hva skal en si... det ser ikke som båtfolket bekymrer seg så veldig, og med tanke den subjektive spørsmåstillinegn så synes jeg dette er meget bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fint med en oppsumeringen av statistikken.

Akkurat i denne pollen har jeg ingen interesse av at folk er enig med min hypotese.

Tvert imot håper jeg at folk fortsatt kjøper fornuftig båtstørrese og motor uavhengig av de nye reglene.

Hvis pollen gir en indikasjon kan det desverre tyde på at enkelte båter med optimal motor på 30 hk kan ende opp med regeltilpasset 25 hk.

Jeg er sikker på (selv om det ikke kan dokumenteres...) at selgere av joller med 25 hk og seilbåter på 8 meter kommer til å bruke sertifikatfriheten som argument både i annonser og muntlig.

Politikere og bedreviterne som nå får sitt obligatoriske bevis klaget over alle de uten teoretisk lærdom som kjørte rundt med store motorer.

Det må da derfor være både en forventet effekt og et mål for disse pådriverne at disse ulærte nå nøyer seg med enten 25 hk som alle voksne kan bruke eller 9.9 hk som hele familien kan bruke.

De kan da vel ikke ha vert så naive at de trodde folk skulle kjøpe båter med 30 hk som medfører praktiske begrensninger og lavere annenhåndsverdi i forhold til 25 hk.

Men det forundrer meg ikke om disse pådriverne for hetsen mot store motorer og for obligatorisk bevis nå har frekkhetens nådegave til å si at de ikke ønsket at folk skulle nøye seg med små usikre joller med 25 hk. De klaget på for store motorer blandt almuen og nå kan de få det som de ønsket....25 hk til folket.....

Her på forumet er jo alt så greit med et lite kurs en kveldsstund....men det finnes folk der ute som ikke bare lever og ånder for båtlivet....de er mest opptatt av Birkebeinern, Disney Paris og prisen på bleier. Båten er for mange bare en av mange tilfeldige eiendeler på linje med støvsugere og trillebårer osv...som kun de kun bruker noen få ganger i løpet av året. Det er denne gruppen som (heldigvis ville noen mene) nå antagelig nøyer seg med 25 hk uten beviskrav selv om båtene da blir undermotorisert og kantrer lettere enn f.eks. skjærgårdjeeper. Der er vel netopp disse som kunne trengt en solid selvlensende båt med høyt fribord.

Det prinsipielle problemet med praktiske følger er jo at folk da hypotestisk ikke kjøper en optimal båt for sitt bruk, men blander inn en forskift som beslutningkriterie.

Vi får da urasjonelle kjøp som kan gå utover båtglede og sikkerhet.

Men som sagt er vel hensikten med båtførerbevis-forskiften å få færre med store motorer så sett fra politikerne er det vel ønskelig at kjøpere har båtførerrforskiften i bakhodet når de veelger båtmotor.

Jeg hadde tidligere hytte med bryggeplass og båt. Til denne hytten som lå ved Rakkebåene ønsket jeg en båt som gjorde det mulig å komme utpå også om det blåste litt. Valget falt den gang på en Askeladden 525 Exel med 90hk. Ingen uten erfaring og kunnskap fikk kjøre denne båten uten at jeg selv var med. Det var en rekke hyttenaboer med mindre båter i nabolaget, men disse ble gradvis skiftet ut med større etter hvert som økonomien deres tilsa at det var mulig. At noen i nabolaget ville valgt ny båt med henblikk på sertifikatplikt kan jeg aldri tenke meg. Det er ingen større utgift med dette serttifikatet annet en at flere familiemedlemmer burde kunne ta det. Det positive er jo at flere som ferdes på sjøen, eller spesielt har planer om det, nå kan lære seg mest grunnleggende av teori.

Egen erfaring med disse hyttenaboene var også at de uansett hvordan båt de hadde, hold seg inne i fjorden. Når jeg tok dagsturer til Kragerø ristet de fleste på hode ovet at jeg torde dra så langt. Med teorien de får ved båtførerbeviset kansdkje flere av dem i fremtiden tør å utforske litt mer enn den lokale "kulpen" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...