Jump to content

2 batterier med høy ah, eller 3 med lavere. hva er best

Trinn II

Recommended Posts

Jeg ville ha valgt batterier som lar seg håndtere, dvs heller flere mindre batterier. 200Ah veier en hel del når de skal ombord, stues inn i batteribokser som ofte står vanskelig til etc. Så velg det som lar seg håndtere i din båt, og selvsagt det du fysisk har plass til. Jeg for min del ville ha valgt 4 batterier på 100-120Ah. Disse er mer enn tunge nok til å holde på å bakse rundt med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja och t ex redundans (hur stor skada får man om en cell i ett batteri 'tar kvelden') samt inte minst pris där kronor per Ah brukar vara lägst kring 100Ah.

Beträffande förluster i kopplingar så bör ju alla batterikablar vara av tillräcklig area vilket brukar innebära 70 - 120 kvmm samt att alla kopplingar måste vara pressade. Och då blir det nog inga större problem med förluster.

Ytterligare en faktor är kanske hur många batterier som man kan få plats med.

hei !!!

Uten at jeg har så veldig peiling på dette, ville jeg tro at det har litt med dynamoen din og gjøre også,, hvor mange amp den er på??? jeg kjøpte 3 nye bat bå 110 amp,, men to på 200 amp høres jo egentelig greit ut det.

Mulig jeg er langt unna det som stemmer nå. men uansett da så er det jo billigere og kjøpe et 110 amp om det skulle gå i stykker, da har du hevertfall fler og ta av.

Jeg går for fler batterier

Jeg pratet med en seriøs leverandør i dag. Han anbefalte å gå for færre og større batterier istedetfor mange mindre batterier. Men dette blir alltid et spørsmål om hva som er fysisk mulig også . AGM-batteriene holder i årevis, så at det er tungt å håndtere ser jeg ikke som hoe problem da det i utgangspunktet er mange år til neste gang mean skal gjøre noe med de. Men som montør så liker jeg best når kunder går for flere små, rett og slett fordi det er litt vennligere for kroppen å håndtere når man gjør det daglig :wflag: )

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...