Trinn II Startet 11.November.2008 Link til dette innlegget Startet 11.November.2008 Hva er å anbefale. Å ha 2 batterier med ca. 200 ahmp. eller 3 batterier med lavere ahmp. til forbuksbanken. Skal skifte mine forbruksbatterier og er i tvil på dette punktet. Jeg ser for meg å ha ca. 400 ahmp. på banken. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Jeg ville ha valgt batterier som lar seg håndtere, dvs heller flere mindre batterier. 200Ah veier en hel del når de skal ombord, stues inn i batteribokser som ofte står vanskelig til etc. Så velg det som lar seg håndtere i din båt, og selvsagt det du fysisk har plass til. Jeg for min del ville ha valgt 4 batterier på 100-120Ah. Disse er mer enn tunge nok til å holde på å bakse rundt med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BMP Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Rent batteriteknisk set bør du ikke paralelkoble flere batterier en høyst nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Rent batteriteknisk set bør du ikke paralelkoble flere batterier en høyst nødvendig. Hvorfor det,er det skadelig for batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 citat inlägg 3: Rent batteriteknisk set bør du ikke paralelkoble flere batterier en høyst nødvendig. Ja varför det??? Vad har Du för tankar bakom detta påstående? Här finns väl ett antal 'pros and cons'. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Det innebærer mange koblinger. I hver kobling har du tap, og resultatet er at spenningen ut på anlegget blir lavere. Men du har jo en avveining mellom tyngde/størrelse av batteriene på den ene siden, og lavt tap på den andre. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ebonita Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Ja och t ex redundans (hur stor skada får man om en cell i ett batteri 'tar kvelden') samt inte minst pris där kronor per Ah brukar vara lägst kring 100Ah. Beträffande förluster i kopplingar så bör ju alla batterikablar vara av tillräcklig area vilket brukar innebära 70 - 120 kvmm samt att alla kopplingar måste vara pressade. Och då blir det nog inga större problem med förluster. Ytterligare en faktor är kanske hur många batterier som man kan få plats med. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Merkelig nok er de vanligvis sellen man tar minus ut av banken som ryker først. Hvorfor de gjøres vet jeg ikke men jeg monterer altid tempsensor på batteribank på den sellen for sikkerhetskyld. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Leifer`n Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 hei !!! Uten at jeg har så veldig peiling på dette, ville jeg tro at det har litt med dynamoen din og gjøre også,, hvor mange amp den er på??? jeg kjøpte 3 nye bat bå 110 amp,, men to på 200 amp høres jo egentelig greit ut det. Mulig jeg er langt unna det som stemmer nå. men uansett da så er det jo billigere og kjøpe et 110 amp om det skulle gå i stykker, da har du hevertfall fler og ta av. Jeg går for fler batterier Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Jeg pratet med en seriøs leverandør i dag. Han anbefalte å gå for færre og større batterier istedetfor mange mindre batterier. Men dette blir alltid et spørsmål om hva som er fysisk mulig også . AGM-batteriene holder i årevis, så at det er tungt å håndtere ser jeg ikke som hoe problem da det i utgangspunktet er mange år til neste gang mean skal gjøre noe med de. Men som montør så liker jeg best når kunder går for flere små, rett og slett fordi det er litt vennligere for kroppen å håndtere når man gjør det daglig ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.