Ribtjenester Startet 11.November.2008 Link til dette innlegget Startet 11.November.2008 Jeg har en liten båt som det har stått en del vann i over en litt for lang periode. Teaken har sluppet og buler litt opp, hva kan jeg gjøre for og få dette bra igjen. Jeg må jo sikkert først og fremst tørke det men hva gjør jeg etter det? Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ribtjenester Svart 11.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Ingen som har noe forslag Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
jupan Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Teak er jo heldigvis og dessverre et veldig hardt og solid materiale. Hvis det har slått seg kan du slite med å få det på plass igjen. Jeg tror jeg ville prøvd å tatt alt opp, og lagt dørken på nytt. Regner med det er dørken du mener. Men jeg vet egentlig ikke så mye om dette, selv om jeg har trebåt ;) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Mener å ha lest at man skal lage et hull i natemassen i området der teaken har løsnet, og så sprøyte inn epoxylim med en sprøyte. Deretter må man sette på en skrutvinge til det har herdet og så nate opp på nytt. Selvfølgelig må det være gjennomtørt før dette gjøres. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2008 Link til dette innlegget Svart 11.November.2008 Er det teakfiner det er snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Er det teakfiner det er snakk om? nei det er teak staver med sika i mellom Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
osa Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 lage et hull i natemassen i området der teaken har løsnet, og så sprøyte inn epoxylim med en sprøyte har liten tro på å "lurelime" dette med epoksy.. Det må være helt tørt OG reint under for at det skal feste, da er det bare å ta løst det hele og rense helt opp, tørke grundig og så lime med ett eller annet sika-produkt (event tec7) Du får det aldri tørt uten å ta av alt løst... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Nevner bare som en koriositet at treverket(teak i denne sammenheng) skal ha en trefuktighet på ca 14% når du limer den. Dvs. at du bør fjerne om ikke annet det området som har sluppet taket. Deretter må du se om planken er kan legges til tørk i press slik at den blir slett og fin igjen. Slip så både underside og kanter slik at du får frem friskt treverk. Benytt tilpasset Primer til natane og legg natetape i bunn slik at du ikke får treveis liming av nater. Dette arbeidet bør du gjøre under aklimatiserte forhold (20 grader 65% rel. fuktighet). Lim først, nat etterpå. La natene herde i 7-14 dager før du sliper. Dette er spesielt viktigg om du nater med sort masse. Denne inneholder "Carbon black" fargestoff som veldig lett smitter over i treverket om du sliper før massen er fult herdet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.