Jump to content

Har du slepejolle eller jolle på daviter?


SeaMaster175

Recommended Posts

I dag har jeg ikke slepejolle. Hadde det når guttene var mindre. Den ble stort sett brukt av de. Følte hele tiden å ha noe ekstra å passe på. Reiser man på sjøen i en fvritidsbåt og har jolle som redningsbåt mener jeg noe er riv ruskende galt. Vi må stole på det fartøyet vi har. I tillegg har vi vester til alle ombord.

I tillegg er det deilig å ha badeplattforma fri til f.eks. bading ol.

Nei, det kommer neppe noen ny jolle i vår familie.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Hei.

 

Har hatt slepejolle (Pioner 235 med 3,5hp Suzuki) i alle år. I går ble den solgt! Vi har ingen unger, og skipperen ble lei av å leke seg med den.

 

Vi går stort sett til gjestehavner, så vi trenger den ikke for rekognosering før tillegg. Og dersom ankeret skulle slippe, er det praktisk umulig å legge det utigjen fra jollen når det henger 40m kjetting på ankeret. Skulle vi gå på et skjær i dårlig vær, tror jeg det er tryggere å tilkalle hjelp (VHF, nødraketter, mobil) og heller bli i moderskipet enn å kaste seg i "det frådende havet" for sammen med kone og hund å prøve å komme seg oppi Pioneren.

 

Brann langt fra land er lite sansynlig. Vi har dieselmotor og aldri parafinlamper/telys ol. tent under fart. Heller ikke har vi gasskjøkken ombord. Regner Wallas Safeflame som temmelig sikker mht. brann. Og brannslukkingsapparat er lett tilgjengelig.

 

Det har vært greit nok å ha jollen på slep, men et herk ved tillegging i gjestehavner. Glad jeg er kvitt den fordø. . . .  jollen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hadde Zodiac 240 (? tror jeg det var). Brukte den i en sesong både på slep og nedpakket. Etter de erfaringene ble den liggende på loftet i 2 sesonger til den ble solgt.

 

Båten vår har oppdrift nok til å flyte også med salongen fyllt med sjøvann, har i tillegg dobbelt skrog over store områder, ingen vanlige skrogsgjennomføringer under vannlinjen (bare den som går i ballasttanken).

 

Men jeg tror nok at jeg kommer til å skaffe meg en mindre gummibåt om en stund: en som lett lar seg fylle og tømme og som ikke tar så mye plass.

Link to post

Ja. På ferietur har vi en 3 meters gummijolle på slep, påmontert en 8hk. Men når ferieturen er over, blir jolla pakket sammen og tatt hjem. Det er for liten plass i hjemmehavna, og det blir for tungvint å ta motor av og på, og hale jolla opp på tvers akter for hver gang vi skal ut på en dags- eller helgetur. Men på ferieturen ville jeg ikke vært foruten.

Link to post

Hei

Svarte ja.  Jolla (gummibåt YAM300 m.4 hk. Yamaha) henger i daviter, men regner med at poenget var om det var jolle med eller ikke?  

 

 

Blei kjøpt inn som "livbåt" før første turen over Skagerak, men fungerer også som leketøy og nyttig hjelpefartøy i allslags situasjoner.

Hadde ikke tort å dra langt ifra land uten sålenge ungene er med.  Viktigste sikkerhetsdetaljen ombord.

 

Se http://home.online.no/~fgunder/gummilars.cfm

 

:smiley:

M/Y Ellen Marie

Link to post

Investerte da i en Aquaquick MS265 med Tohatsu 5SD på senhøstes i fjor med tanke på å slepe den etter Sjømannen. Men etter hvert som jeg blir mer og mer tørr bak øra, blir jeg mer og mer i tvil om jeg kommer til å slepe den etter. Sannsynligvis kommer jeg til å bruke den som leketøy på varme dager, samt at jeg drar den med når det er med barn på turen. Hvis vi etter hvert begynner med turer til saltvann i feriene, er det mer sannsynlig at den vil henge med på hver tur.

Link to post

Lars H : Kan det ikje bli brann i ein Diesel motor ???

Brennbartmatriell + oksygen + tenntempratur = BRANN  !!! Elle ka ????

Jo visst kan det bli brann, dieselen er brennbar, plast er brennbar, issolasjonen er brennbar(?) - det finnes oksygen, men så var det tenntemperatur da? Overoppheting av en eller annen grunn? Har da termometer for kjølevannstemperatur rett frem for to brukbare øyne.

 

Diesellekkasje slik at diesel sprøytes utover en varm motor? Kontrollerer da slanger årlig, og motoren skal være unormalt varm før det tenner. - Nei, jeg føler meg svært så trygg. Og med varsling over VHF tåler en å bade en stund sommerstid før hjelp kommer. En dieselbrann er ikke eksplosjonsartet som ved antennelse av gass eller bensin, så en burde få slengt på seg redningsvester som er lett tilgjengelige med tydelig merking hvor de finnes.

 

 

Litt (minimal) kalkulert risiko får en ta, ellers hadde jeg ikke våget å kjøre bil til jobben, uten sammenligning forøvrig.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har hatt en eller annen form for jolle på slep bestandig. Hadde en Pioner 8 i mange år, men den ble byttet ut med en gummibåt for en del år siden. Gummibåten er mye bedre å ha med seg. Mye stødigere, og ikke minst, så bråker den ikke når den ligger inntil skutesiden.

Jolla brukes til mye rart. Henger på en 4 eller 6 hesters motor, og drar på oppdagelsesferder når moderskipet ligger godt fortøyd. Har også vært brukt noen ganger til å dra andre båter ut av en situasjon de har hatt problemer med å komme ut av selv, f.eks ved mye vind/avdrift i en trang havn.

Vil ikke være foruten jolle, nei. Synes det gir en liten ekstra trygghet å ha den der.

Link to post

Hei

Jolla mi henger i daviter.

Derfor nei, ikke på slep. :confused:

mvh

giver

 

Det gjør min også, men jeg mener ja, den blir jo alltid slept (fraktet) med.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...