Jump to content

Har du slepejolle eller jolle på daviter?

SeaMaster175

Recommended Posts

Har da termometer for kjølevannstemperatur rett frem for to brukbare øyne.

Ja, det trodde jeg også i fjor på svenskekysten.  Ca 5 minutter etter dagens start merket jeg en litt mistenkelig lukt der jeg satt på toppen av "skipet".  Sjekket kjølevannstemperaturen, normal, ja, kanskje et par grader varmere enn det som var vanlig.  Sendte admiralen ned for å sjekke.  Rapport tilbake, det lukter svidd i akterkabinen. Stoppet motorene, ned under styrbord køye, der veltet røyken ut.  Tendenser til panikk hos admiralen.  Fikk roet det hele ned, varmeveksler hadde delt seg, kjølevannet havnet i kjølsvinet.  Eksosrøret manglet kjøling.  Jeg har demontert det nå, og det var sjokkerende.  Gummislangen var så sprø blitt at den knakk når jeg forsøkte å bøye den. Det var svært nær ved at det var svidd tvers igjennom. Slangen hadde spaltet seg i alle lag, og var full av "byller", opptil 8 - 10 cm i diameter, og en  "høyde" på optill tre cm innvendig i slangen. Disse byllene var glassharde på grunn av varmen som hadde vært der, med de sprakk lett når man klemte på dem.  Hele salngen var nesten så sprø som glass.

Det viser seg med andre ord at feskvanns kjølesystemet var så bra at man ikke merket særlig forskjell om saltvannskretsen fallt ut.  Brann kunne fort vært resultatet om vi ikke hadde reagert på lukten.

Litt (minimal) kalkulert risiko får en ta, ellers hadde jeg ikke våget å kjøre bil til jobben, uten sammenligning forøvrig.

Jeg er så enig så enig Lars.  Men, det holder ikke med to gode øyne, man har klare fordeler av luktesans og hørsel også.  :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei

Svarte ja.  Jolla (gummibåt YAM300 m.4 hk. Yamaha) henger i daviter, men regner med at poenget var om det var jolle med eller ikke?  

Blei kjøpt inn som "livbåt" før første turen over Skagerak, men fungerer også som leketøy og nyttig hjelpefartøy i allslags situasjoner.

Hadde ikke tort å dra langt ifra land uten sålenge ungene er med.  Viktigste sikkerhetsdetaljen ombord.

Se http://home.online.no/~fgunder/gummilars.cfm

:wink:

M/Y Ellen Marie

Ja, jeg mente jolle generelt. Samme om dere har det på slep eller daviter! :confused:

:yesnod:

Har en gummibåt på badeplatformen 2,60 Bombard m/6 hk Mercury.

Trur eldsteungen hadde blitt sur hvis den ikke hadde blitt med.

Har den også med for sikkerhet. Kjekt å ha sånn midt i skagerakk på vei til Danmark om noe skulle skje. :confused:

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sommerstid reker jeg ofte rundt med en jolle som dingler bak, i tillegg har jeg ofte en jolle på dekk og en på salongtaket. Litt avhengig av hvem som er med blir det ofte 1-2-3-4 kajakker, fordelt på dekket og styrehustaket.

Jeg fant dessverre ikke denne valgmuligheten i "pollen"..... :flag:

mvh

Poseidon

(Båter kan man aldri ha for mange av :lol:)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Kjøpte en gummejolle i fjor. Har funnet en grei måte å feste den på badeplattformen uten styret med davitere. Kjekt for barna og grei sikkerhet. Dessuten ikke så dumt for oss voksne heller nå en skal en liten tur til naboøya eller inn til byen når en ligger i uthavn.

Har bytta ut dracoen med en grimsøy 26,og fant da ut at det kunne ha vært kjekt med ei

jolle ikke minst for de to største jentene mine,så en GH10 med en nesten ny 5 hk mercury

ble innkjøpt.

Regner med å kun ta den med på litt lengre turer,men vi får se...

Kan nok tenke meg at det blir litt  :seeya: og litt :discuss med mor i trange havner

ellers får vi løse fra og la jentene ta jolla så lenge ...

Har hatt slepejolle og jolle i daviter, uansett er det noe drit og ha hengende bak/etter båten når du skal legge til osv, er alltid i veien.  

Er ikke enig i dette. Så lenge en har gode rutiner på hvordan  jolla håndteres i ulike situasjoner, så er den ikke i veien for oss. I trange farvann, eller når vi går mot land, så hales jolla inntil hekken på 'moderskipet', og der henger den tett inntil, og er ikke i veien uansett hvordan 'moderskipet' beveger seg. Og her synes jeg gummijolla har en av sine fordeler; den henger mykt inntil båten uten å slå og dunke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...