Jump to content

Kostnad ved langtur , hva koster det egentlig

Enzo

Recommended Posts

I lys av trimaraanens tråd så kunne det være interessant å høre folks mening om hva det koster å reise på langtur.

La oss si at man har båt og den er utstyrt med det man vil ha til denne turen av sikkerhet , elektronikk , gode seil osv.

Hva beregner man i kostnad på avgifter for anløp innsjekk fremmed land , kommunikasjon , drivstoff , havneavgift osv osv.

Ta en standard reiserute Norge - karibien og hjem etter ett år.

Min erfaring er at det er ikke noen billig affære med en slik rundseilas.

Uforutseende ting skjer alltid, som stikker avgårde med mye av reisebudsjette.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det er det uråd å seia noko konkret om. Det er for mange ulike livsstilar. Holvik skriv at ein brukar omlag det same som heime. Brukar ein mykje heime, brukar ein mykje på tur òg.

Andreas Holo har skreve ein grundig artikkel om kva hans jordomsegling kosta.

Då eg var på langtur hadde eg meir pengar når eg kom att enn når eg drog.

Ask

Det er vel litt ymse hva det koster... kommer nok mye an på hvordan man legger opp turen osv..

En kollega av meg her i Qatar var på en liten tur på 479 dager i 2006/2007.. Budsjett 100Euro pr. dag... Faktiske kostnader 370.000 NOK, som vel er rimelig nært budsjett.. Detaljer om budsjett, kostnader og turen finnes i bloggen.. Jeg tror dette er et nøkternt budsjett og forbruk...

Man finner dette her i bloggen til Nano

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vi planlegger langtur fra våren 2010 og ser for oss å bruke 300K pr år for en familie på 4, med litt ekstrapolering fra prøveturen i år så virker dette relativt realistisk.

Nå er vi ikke 100% bestemt på hvor lenge vi skal være borte, men blir det 1 år og Karibien så vil det nok bli mer pr år enn om vi tar hele runden på f.eks. 3 år.

Om "bare" er borte 1 år så sparer man jo litt skatt og sånn på å jobbe 2 1/2år ift å ha full skatteinntekt 1 år og null skatteinntekt neste år.

Sydvesten , 280 000.- pr person pr år de tilsvarer å bruke en bruttolønn på rundt 500 000.-

Er litt usikker på hvor du har disse tallene fra siden jeg ikke kjenner til dem. Det jeg linket til var toatale utgifter for hele båten for hele turen med bestning og har således ikke noe pr.person, men 280 000 pr. båt pr. år.... Men mulig du referer til noe annet som ikke jeg kjnner til..

Jeg tror ikke det er særlig realistisk å anta noe særlig mindre enn 100 Euro pr. dag pr. båt om en skal ha litt margin og ha det noen lunde komfortabelt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Det må også regnes med hva man har av utgifter på lån hjemme i Norge. Hus, bil (hvis du ikke har solgt den) Forsikring o.l. på hus (og bil) studielån? osv. Dette er utgifter du ville hatt uansett om du reiste på langtur eller ikke, men du må ha en buffer å betale de med, og siden du ikke har inntekt mens du seiler må de tas med i budsjettet. Vi hadde utgifter til lån på ca 6000 i mnd mens vi seilte. Det spiser godt av budsjettet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kostnadene er avhengig av hvor du seiler og hvordan. Seiler du i Europa? Foretrekker du å i hovedsak ligge på svai eller i marina/havn? Lage mat selv eller å spise en del på land? Er du hendig med motor og teknisk utstyr eller må du leie hjep?

Vår erfaring etter 9 mnd. i Middelhavet er at vår budskjett på kr 650;- per dag holder bra. Vi går da for den økonomiske varianten. Dette inkluderer også noe reise og forsikring - 2 voksen/ 39 fots seilbåt. Ønsker en å ligge mye i marinaer må en regne med tileggskostnader opp til 10000,-kr pr. mnd. (f.eks.Kroatia).

Må gjerne kontakte meg for mer opplysninger

For en 3-4 ukers ferie i Sverige og Danmark saa brukte vi sist mellom 1500 og 2000 kroner i doegnet (35000 kroner for 22 dager som ikke er spesielt mye).. Laa da i gjestehavner, spiste ca. ett maaltid paa restaurant om dagen. Sparte ikke paa drikken heller.... Vi er av den oppfatning av at vi skal leve minst like bra paa ferie som hjemme..

Man bruker generelt mindre penger på mat og restaurant på en langtur i forhold til en ferietur på noen uker, omtrent like mye på havneavgifter, men betraktelig mer til utstyr, reparasjoner osv til båten. For 8 år siden brukte vi (2 pers) ca 150k-200k i året. I tillegg til dette brukte vi som sagt 6000/mnd i renter og avdrag på lån.

Det med penger til rep av båt spørs nok litt på hva slags og hvor gemmel båt du har.....

...vet om en som var på ettårstur til karibien i en B42CR, de hadde reperasjonsutgifter på 3500 kr på nye forbruksbatterier når de kom hjem, utover det var det snakk om vanlig vedlikehold.

...men vi har nok litt mer enn det på rep & vedlikehold i vårt langturbudsjett ;)

Vedlikeholdsutgifter er avhengig av bruk. Selv om enkelte ikke opplever at de trenger noe til denne budsjettposten, vil båt, seil og motor bli slitt mer enn vanlig. Utgifter til dette vil komme før eller siden. En atlanterhavsrunde er 12-15.000 nm, en jordomseiling ca 35.000 nm. Betraktelig mer enn hva den jevne seiler klarer i løpet av et par år. Reparasjonsutgiftene behøver ikke å være så høye, men vedlikeholdsbudsjettet blir. Tenk deg at du skal kunne selge båten til samme pris når du kommer hjem, som når du reiste.

For en 3-4 ukers ferie i Sverige og Danmark saa brukte vi sist mellom 1500 og 2000 kroner i doegnet (35000 kroner for 22 dager som ikke er spesielt mye).. Laa da i gjestehavner, spiste ca. ett maaltid paa restaurant om dagen. Sparte ikke paa drikken heller.... Vi er av den oppfatning av at vi skal leve minst like bra paa ferie som hjemme..

Ferie er ferie og langtur er hverdag. Da kan en ikke strø om seg med kronasje som de sjøfolkan en vet. Det er ikke bare at en bruker mye penger, men på sikt har verken lever, nyerer og andre indre og ytre organer noe godt av det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...