Jump to content

Kostnad ved langtur , hva koster det egentlig

Enzo

Recommended Posts

En kostnadsdriver er jo det å spise mye ute på restaurant kontra å lage maten selv. Ønsker man i stor grad å lage maten selv (og på overfarter er det jo dessuten vanskelig å ikke gjøre det :smiley: ) så burde man tenke igjennom på forhånd hva som kan gjøres i byssa m.h.t utstyr etc. som gjør at kokken får utfolde seg omternt som på hjemmebane. Et annet moment er at det å handle inn råvarer og å lage mat basert på disse i fremmede land kan være en utfordring. Det blir fort at man tyr det det som er trygt og kjent. Da kan maten fort bli ensforming fordi man får ikke take alt man er vant til, og man kan gå glipp av masse god mat og interessante kulturopplevelser. Jeg ville derfor ha lagt vekt på å støtte kokken i å lære seg mer om maten, råvarene og rettene i de landene dere besøker. Dette kan gjøres med kokebøker og litt språkopplæring på forhånd.

For meg er det en av de tingene som skiller det å være båtturist fra å være hotellturist. Man må inn og handle i butikken, man må lære seg litt av språket og (mat)kulturen og man kommer tettere på lokalbefolkningen. Man lærer mer og har en (etter mitt syn) rikere opplevelse.

• 11 måneder senere...

Løfter denne gamle tråden litt av nysgjerrighet.

Vi planlegger langtur fra våren 2010

Nå er vi ikke 100% bestemt på hvor lenge vi skal være borte, men blir det 1 år og Karibien så vil det nok bli mer pr år enn om vi tar hele runden på f.eks. 3 år.

Blir dette noe av , våren 2010 nærmer seg

Vårt budsjett ligger på omkring 400.000,- Vi er en familie på 6 personer.

Skal dere reise ? når ?

Her er der mange tall ute å går, mye synsing.

Skal man være vekke ett år eller mer, er der en del faktorer man kan ta med.

F.eks. utleie av bolig som kan gi inntekter som dekker banklån og mere til.

Drar du ut før 1.juli og returnerer etter 1 julig året etter kan du få skattefordeler osv.

Gå inn på http://www.sy-aries.com/ de drar avgårde 26.06.2010 og blir borte 13 mndr.

Han har lagt inn hva han har gjort, og hva han vil gjøre av forberedelser. (trekk ned rullegardinen på hjemmesiden, der vil du finne kontaktinfo dersom du har spørsmål.

En jeg kjenner brukte 5000 i måneden i 3 år. Men man kan sikkert med den største letthet bruke 30000 og.

Tror forbruket er i aller høyeste grad "synsete", og at det kommer helt an på hvem man spør.

Noen må ha restauranthver dag og noen klarer seg på hermetikk. Kostnadene blir vel deretter.

Finnes det i det hele tatt noen fasit? Jeg tror Holvik har mye rett.

JRO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...