Krimart Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Er Middelhavet innenfor vurderingsloopen? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Nei det er lite sannsynlig at det blir middelhavet Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Gi gass over til Karibien, evt. Øst-Finnmark :D Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 En kostnadsdriver er jo det å spise mye ute på restaurant kontra å lage maten selv. Ønsker man i stor grad å lage maten selv (og på overfarter er det jo dessuten vanskelig å ikke gjøre det ) så burde man tenke igjennom på forhånd hva som kan gjøres i byssa m.h.t utstyr etc. som gjør at kokken får utfolde seg omternt som på hjemmebane. Et annet moment er at det å handle inn råvarer og å lage mat basert på disse i fremmede land kan være en utfordring. Det blir fort at man tyr det det som er trygt og kjent. Da kan maten fort bli ensforming fordi man får ikke take alt man er vant til, og man kan gå glipp av masse god mat og interessante kulturopplevelser. Jeg ville derfor ha lagt vekt på å støtte kokken i å lære seg mer om maten, råvarene og rettene i de landene dere besøker. Dette kan gjøres med kokebøker og litt språkopplæring på forhånd. For meg er det en av de tingene som skiller det å være båtturist fra å være hotellturist. Man må inn og handle i butikken, man må lære seg litt av språket og (mat)kulturen og man kommer tettere på lokalbefolkningen. Man lærer mer og har en (etter mitt syn) rikere opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Løfter denne gamle tråden litt av nysgjerrighet. Vi planlegger langtur fra våren 2010 Nå er vi ikke 100% bestemt på hvor lenge vi skal være borte, men blir det 1 år og Karibien så vil det nok bli mer pr år enn om vi tar hele runden på f.eks. 3 år. Blir dette noe av , våren 2010 nærmer seg Vårt budsjett ligger på omkring 400.000,- Vi er en familie på 6 personer. Skal dere reise ? når ? Sitér dette innlegget Link to post
Stigt:-) Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Planen vår var å reise i 2012, da hun eldste trolig er ute av redet og de 2 mellomste er store nok til å ta del i enkle deler av båthåndteringen. Dette er imidlertid litt i det blå nå når vi mangler en essensiell ting til turen Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Vet du mangler noe ja men vi lever jo bare en gang så det får du vel ordnet med tiden , det er jo enda et par sesonger så du har enda tid. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Her er der mange tall ute å går, mye synsing. Skal man være vekke ett år eller mer, er der en del faktorer man kan ta med. F.eks. utleie av bolig som kan gi inntekter som dekker banklån og mere til. Drar du ut før 1.juli og returnerer etter 1 julig året etter kan du få skattefordeler osv. Gå inn på http://www.sy-aries.com/ de drar avgårde 26.06.2010 og blir borte 13 mndr. Han har lagt inn hva han har gjort, og hva han vil gjøre av forberedelser. (trekk ned rullegardinen på hjemmesiden, der vil du finne kontaktinfo dersom du har spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Skattefordel ved å leie ut mer enn 1år ? trodde man måtte skatte 28% når man selv ikke bor i huset uansett Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Skattefordelen går på inntekt du har i Norge første halvdel av det året du drar, og siste halvår det året du kommer tilbake. Disse reglene kjenner ikke jeg, men kanskje "Sydvesten"... Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 Og reise på langtur er en opplevelse for livet ... skulle gjerne gjort det en gang. Min barndomsvenn kommer hjem nå 11-12 nov etter en god tur.. De skal ned igjen etter jul da og seile litt til for så og selge båten til andre eventyrere. Kikk inn her så ser dere hvor de har bevegd seg : http://blog.mailasail.com/coquelicot Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
jupan Svart 4.November.2009 Link til dette innlegget Svart 4.November.2009 En jeg kjenner brukte 5000 i måneden i 3 år. Men man kan sikkert med den største letthet bruke 30000 og. Tror forbruket er i aller høyeste grad "synsete", og at det kommer helt an på hvem man spør. Noen må ha restauranthver dag og noen klarer seg på hermetikk. Kostnadene blir vel deretter. Finnes det i det hele tatt noen fasit? Jeg tror Holvik har mye rett. JRO Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.