Jazzmatazz Startet 12.November.2008 Link til dette innlegget Startet 12.November.2008 Hei! Som en relativt ny båteier trenger jeg en bekreftelse på at jeg har husket de forskjellige tingene før vi møter vinteren på alvor. Selv om det har vært noen før her om disse emnene. Jeg har en Nidelv 24 som skal ligge i boblehavn. Per nå er den ikke tilkoblet strøm. Er dette nødvendig? Hvis så er det mest sansynlig snakk om å ha en lyspære i motorrommet. Motor er vinterkonservert, altså kjørt med frostvæske. Saltvannskran er stengt. Ferskvannstankt er tømt, og tilført Rom. Dusjslangehodet på badeplattform er tatt av. Har satt fuktballer rundt omkring i båten. Har tenkt til å kjøre kun kalesje, da jeg har lyst til å bruke båten i ny og ne. Samt, har lest +og - for å bruke presenning. Tenker å sette opp et par stag, en mot hver kalesjebøyle som støtte når snøen laver på det værste. Båten er nå fortøyd i seks punkter, slik at den er gardert mot evt ny storm. Båten ligger på Sandkroken ved Padda i Oslo, så er relativt godt vernet mot is og vind. Setter pris på svar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 jeg ville aldri latt en kalesjen være oppe. Nesten sikkert at denne vil bli slitt og i verste fall ødelagt når det kommer fuktig tung snø. Andre ting som kan vurderes er - lad batterier og koble fra - åpne alle innvendig rom, skap osv - støvsug og vask med salmiakkholdig vaskevann alle flater - spray motor og elektriske deler med fuktfordrivende olje - ta hjem alle puter osv. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Blir det svært kaldt kan kuleventiler fryse og i verste fall sprekke. Fyll frostvæske i aktuelle slanger, åpne ventil til du er sikker på at frostvæske er rent helt ut i sjøen og steng deretter ventilen. På den måten vet du at vannvolumet som lukkes inne i ventilen ikke vil fryse. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 det ser ut som båten er vinterklar Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Den fryser jo inne i Padda da!?! Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Goran Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Kan kuleventiler fryse/sprekke hvis han har båten i boblehavn og litt varme i motorrom? Min ligger ute på vestlandet, det kan bli minusgrader i luften, men ikke is på sjøen. Har hørt at andre vestlendinger ikke bryr seg med frostvæske i slanger. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Suzumar Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Vestlandet og østlandet er i vintersessongen to forskjellige land for oss båteiere. Uten varme i båten har jeg aldri sett is i vannflasken som står i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Kjøre motor med frostvæske? - hvor lenge kan du gjøre det uten annen kjøling? Bytter du da kjølevæsken, kobler fra sjøkjølingen og starter båten og kjører den en viss tid? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Jazzmatazz Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Bergen Dørk: Motor er kjørt med 50 % blanding i slangen fra sjøvannskrana til det kommer ut igjen gjennom eksosen. Bayliner: Mener du med varme i båten har jeg aldri sett is i vannflasken som står i motorrommet? Er det nødvendig å fylle frostvæske i slangen som går ned til kuleventilen? I og med at den ligger i boblehavn vil jo ikke temperaturen i vannet gå under 2-3 grader vel? Og saltvann fryser jo ikke før et par minusgrader (correct me if I´m wrong) Skulle jeg kunne greie meg uten varme i motorrommet? Kingsea: Mener du at det fryser til rundt padda, slik at jeg ikke får brukt båten? Framtia: Batterier skal koples av. Innvendige rom må åpnes. Alt er vasket. Motor må sprayes, hvilken spray brukes? CRC 5-56? Puter er tatt hjem allerede. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 CRC 5-56? Bruk heller CRC 6-66. Brukt senest idag og gitt hele motoren (utenbordsmotor) en lett dusj over det hele. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzumar Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Jeg ligger uten varme. Jeg har en vannflaske i motorrommet. Jeg har aldri sett is i vannflasken. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Jazzmatazz.. JA- du fryser inne i Padda 8 av 10 vintere i hvertfall, jeg ligger selv borte på Malmøya og fryser inne nesten hvert år i januar og februar. men det har hendt at det åpent også så ikke fortvil :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.