kvast Startet 12.November.2008 Link til dette innlegget Startet 12.November.2008 Har en 25hk elstart mercury fra 2002, den har skjært seg på begge sylindrene pga dårlig vedlikehold, har nok mest sansynlig gått varm og det har oppstått riper i sylinderveggene, for mye for honing. Var innom en som kan mercury i dag og han sa at motoren var ødelagt og at jeg bare kunne kaste denne motoren. Fikk beskjed om at denne modellen av mercury har krommete sylinindere og derfor ikke kan borres. Kan dette være tilfelle? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Droll Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Er der krom sylindere så tåler de ganske mye før de ødelegges, er du sikker på at det er riper og ikke bare aluminium ifra stemplene som gnidd utover ?? På de større motorene har Mercury et opplegg for å krome opp igjen sylindere ( er krav til hvor slitt ++ ), det de fleste gjør er å bore ut krom sylinder foringa og setter inne en vanlig sylinderforing ( litt usikker på om det kan leveres til din motor ( OBS ikke ifra Mercury, men ifra La-Sleeve ++ ) Bytte foringer blir dyrt..... Men før du vraker motoren.....vask blokka godt, fjern eventuell aluminium i sylinderen med avløpsåpner ( sterk type kjøpt hos rørlegger ), denne etser bort alu rester i sylinderen ( IKKE få det på andre steder på blokka :nono: ). Nå først kan du bedømme tilstanden på blokka. Har du serienummeret på motoren ??, ser at noen modeller tydeligvis har borrbare sylindere da det kan leveres overdim stempler ifra Mercury ( .030" )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kvast Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 hei arne kjetil, serienummer 0P159683 Det er tallet 0 først ikke O det går ikke å bytte foringer det har jeg sjekket, ganske sikker på at det er riper, og ikke bare aluminium. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Droll Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 hei arne kjetil, serienummer 0P159683 Det er tallet 0 først ikke O0p1535000 og opp ser ut til å ha krom sylinder....... det går ikke å bytte foringer det har jeg sjekket, ganske sikker på at det er riper, og ikke bare aluminium. Går fint å bytte foringer, MEN det krever endel.... Borre ut den gamle Skaffe nye ( helst med porter ) Presse inn de nye foringene ( blokka varmes opp til et par hundre grader før foringene presses inn, er tørre foringer ) Borre opp til STD størrelse Lønner seg ikke økonomisk..... Gjorde samme jobben på en gammel johnson V4 motor, skaffet foringer ( på spess. mål ) ifra La Sleeve, Sørlandet Sylinderservice gjorde jobben, jeg borret/freste da selv opp portene da de IKKE ville gjøre den delen.... Kunne ikke gjøres, så jeg gjorde det Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kvast Svart 12.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 0p1535000 og opp ser ut til å ha krom sylinder....... Går fint å bytte foringer, MEN det krever endel.... Lønner seg ikke økonomisk..... Arne Kjetil Så med andre ord kan jeg bare kaste den? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Allan E Svart 12.November.2008 Link til dette innlegget Svart 12.November.2008 Det finnes en metode som heter selektiv pletering. Det går ut på at et belegg bygges opp lokalt (riper fylles) f. eks med kobber med stor hardhet. Dette var jeg med på å gjøre med en sylinder på en hydrogenkompressor hvor det var svært lang leveringstid på ny sylinder. Etterpå kan krom legges på lokalt. Dette kan du gjøre hvis det er stålforing. Men hvis det er nikasilbelegg i sylinderen din tror jeg du kan glemme denne blokka. Se http://www.everit.no det er den noen bilder. Søk i google så kanskje du får opp et verksted i ditt område. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Har sittet i telefonen litt i dag, viste seg at han jeg snakket med først tok feil, man kan borre denne motoren. Kostnad for nye stempler, ringer og pakninger kommer på litt over 7000 NOK + 1500 i borring. Samme delene koster 260 Dollar + frakt i USA hos boats.net. Noen som vet om det er en god plass å kjøpe på? Er det toll på slike deler? vet at mva kommer i tillegg. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
retbergen Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Har selv handlet fra Boats.net og det gikk fint. Prisene på mercury deler er meget gode i forhold til andre. Jeg fikk ingen toll, men mva. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Boats.net kan anbefales Kan på enkelte ting ha leveringstid på 3 uker.. Kun frakt og moms tilkommer så lenge det ikke er blokker som utløser hk-avgift Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
csvirus Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Boats.net kan anbefales Kan på enkelte ting ha leveringstid på 3 uker.. Kun frakt og moms tilkommer så lenge det ikke er blokker som utløser hk-avgift Kan en ikke bare kalle blokka for "pyntegjenstand til garasjen" og slippe hk avgift Men bare for og være litt kverulerende, hvis en påstår en skal bruke blokka til f.eks en bil (på en eller annen merkelig måte går det sikkert an ), kan man ikke da kalle det for en blokk til bilmotor, og dermed slippe hk-avgift? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Samme delene koster 260 Dollar + frakt i USA hos boats.net. Noen som vet om det er en god plass å kjøpe på? Er det toll på slike deler? vet at mva kommer i tillegg. Har ikke handlet på det stedet, men er sikkert like godt som mange andre steder... Er IKKE toll på slike deler, eneste som kommer i tillegg er mva på totalen (salgs sum + frakt ( til Norge)) + eventuelle fortullings gebyr ifra transportør ( Posten, UPS, Fedex... ) Eneste delen på en utenbords motor det er extra avgifter på er selve blokka ( hk avgift + mva på topp... ). hvis en påstår en skal bruke blokka til f.eks en bil (på en eller annen merkelig måte går det sikkert an ), kan man ikke da kalle det for en blokk til bilmotor, og dermed slippe hk-avgift? Tenkte på det samme for noen år siden, hadde ei V4 blokk med 2 havarerte sylindere, kunne samtidig få ei blokk ifra statene for under $100.-.... Fordelen for meg var at det faktisk har blitt brukt V4 2-takts motorer i biler ( gammal Saab )......men ble til at jeg fikk laget og presset inn nye foringer her på berget ( vel foringene var custom ifra statene... ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.