Nadheim Startet 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Startet 17.Desember.2002 "De fryktede Rakkebåene" vises det stadig til. Er dette området langs kysten virkelig så farlig? Jeg snakker ikke om å kjøre sikksakk mellom skjærene, men er det trygt å passere Rakkebåene forutsatt at man holder seg til leia, og været er pent? Vil det f.eks være forsvarlig å passere området med en 16 fots landstedsbåt i pent vær uten vind av betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Per Arve Svart 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2002 Klart du kan! Velger du en fin sommerdag kommer ofte solgangsbrisen opp mot liten kuling først ved 4-tiden om ettermiddagen. Starter du tidlig om morgenen, 8 eller 10, kan du få et lite heng fra land eller vindstille, og kun litt dønning fra dagen før. Det kan bli stygg sjø ved sterk kuling og strøm, men sommersdag er det en fin blank tur. Returen bør også planlegges litt. Værmessig, og alt det andre . Kikk i kartet. Der vil du se at du ikke trenger å runde bøya for å gå over. Selv "feiger" jeg like utenfor de to jernstakene midt på Rakke. Omtrent på linjen Svenner - Tvistein. Men taper ingenting hvis ikke kursen er for Langesund. Jeg registrerer at mange lokalkjente går helt inne ved land. Mulig du får tips om denne leia litt senere i tråden . Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2002 Årsaken til at området er regnet som "farlig område" er vel delvis at det er grunt og masse skjær inne på selve Rakkebåene og delvis fordi strekningen er utsatt for vær og vind. Nå har det seg også slik at det er en del strøm i området (sydvestlig retning) + strøm ut Langesundfjorden, når denne møter sydvestlig vind (solgangsbrisen) blir det ofte "stygg" sjø. Dette kan du lese mer om i "Den norske Los". (Med forbehold om feil...) GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2002 Da "matrosene" var små hendte det ofte at vi gikk over Rakke grytidlig på morgenen. Enkelt å navigere igjennom med lykta på Tvistein, dessuten rota vi ikke bort dagen med ei lang transportetappe. Er ikke svellet fra solgangsbrisen fra forrige dag for tungt er det greit å krysse over midt i Rakke, der kystpatruljen går til vanlig. Det kan grave litt over grunnene (7-10m) i ca ti minutter med snekkefart, men det er mye tid å spare ved å slippe å gå helt utenom. Ellers er det veldig godt merka. Bruk fornuften og vær ikke redd for å snu så går det bra. Er du i tvil så heng deg på Kystpatruljen om det er i sesongen. Den går Stavern-Rauskjær-retur og er ett godt alternativ for å gjøre seg kjent på den strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2002 Siden jeg har hytte i nærheten "kartla" vi området med hytte-jolla. Etterpå var det ikke noe problem å gå innaskjærs på vei til og fra Sørlandet. Dessv. er dette nå så mange år siden at jeg ikke tør begi meg utpå å tegne ruta. Har aldri skjønt hvorfor ikke leden merkes, er ikke mange stakene som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2002 Er du i tvil så heng deg på Kystpatruljen om det er i sesongen. Den går Stavern-Rauskjær-retur og er ett godt alternativ for å gjøre seg kjent på den strekningen.[/i] Da er det en fordel å være medlem av kystpatruljen, de har jo flere eskortestrekninger. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2002 Leden over rakkebående ble merket for 3 -4 år siden. At man kunne spandert ett par rød grønne til er en annen sak. Når man er i innseilingen til Larvik klar av Svenner går man sydover til man kommer til Herregårdsbåen ca. halvveis ut til lys/lydbøya. Der står det en grønn og en rød stake. Mellom dem og så sett kursen rett mot Tvistein til man er ferdig med bående. Det står ei gammel jernstang på vestsiden (husker ikke navnet på den grunnen som den markerer) som markerer enden av bående. at ikke rakke er noen plass å være i dårligt vær er helt sikkert. Ved frisk bris og hjelp av "gammelsjø" har jeg sett det bryte på 7 meters grunner. Det er forøvrig eneste gang jeg ikke har krysset rett over, men gått via lys/lydbøya. Har også sett lokale skippere som går helt inne ved land. Hadde vært moro å prøvd en gang, men mottet har foreløpig sviktet. Men hvis det er noen som har et detaljkart over den leia så kanskje! mvh Pekjan Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Per Arve Svart 10.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2003 Helt tilfeldig fikk jeg et lokalt kart stikkende i neven for noen dager siden . Er det mulig å "scanne" dette for å legge det inn på disse sidene . Ellers går leia fra Stavern innenfor Trollhettene, mellom Trollhettelusa og land. Og mellom 1 meteren og land. Så vestover langs landet ved Rakke og sydvest mot Rødskjærs østside. Her kan man fortsette mot sydvest. Eller man kan gå rett vest og dreie nordvest nord for Kraaka og de to lusene nord for denne. Holder man leia ser det ut til å være 5 og 6 meter dypt mesteparten av veien. Uten at jeg har gått leia selv. Kan derfor desverre ikke gi noen garanti. Men det hadde vært artig om lokale krefter kunne komme med innspill etter dette . Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.Januar.2003 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2003 Klart det er mulig, og kartet kan sikkert ha interesse for flere. Ta kontakt på IM hvis du trenger help. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Är intresserad av 'spesialen' over Rakkebåene o leden igenom området, finns specialen lagrad på båtplassen/nettet 'somewhere' !?!? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Sitat Är intresserad av 'spesialen' over Rakkebåene o leden igenom området, finns specialen lagrad på båtplassen/nettet 'somewhere' !?!? Hei Gunga Din Nei, vi hørte aldri noe mer om dette kartet (tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
camera Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Vil ikke anbefalle å prøve på leden langs med land hvis du ikke er veldig lokalkjent ! Som en del av lokalbefolkningen ved Rakke brukte jeg noen år på å finne "godværsrenna " langs med land, - men da bør ikke båten være for stor! Det tryggeste er å runde "sør av bøyane" ! Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
Jon_R Svart 22.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2003 Noen som vet noe om de vanlige kartenes nyaktighet i dette området. Med min erfaring fra navigasjonsprogrammer på PC og GPS kan jeg ikke skjønne det skal være vanskelig å gå langs land - forutsatt selvfølgelig at kartet inneholder det de bør inneholde. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Sitat "De fryktede Rakkebåene" vises det stadig til. Er dette området langs kysten virkelig så farlig? Jeg snakker ikke om å kjøre sikksakk mellom skjærene, men er det trygt å passere Rakkebåene forutsatt at man holder seg til leia, og været er pent? Vil det f.eks være forsvarlig å passere området med en 16 fots landstedsbåt i pent vær uten vind av betydning? Har benyttet helgen til å finstudere 2003-utgaven av båtsportkartet mot Bluechart på en GpsMAP 182Ci. Så vidt jeg kan se er det meget godt samsvar mellom hva disse kartene viser. Så hvis kartverkets papirkart *er riktig*, så vil jeg for min del stole på Bluchart her. Men det får bli opp til enhver og ta ansvaret for selv. Den beregnede nøyaktigheten på GPS'en min er normalt innenfor 2,0 til 8,0 meter. I vindstille og rimelig flatt vann antar jeg at jeg ikke ville ha problemer med å finne en "vei" ikke langt fra land hvor det er minimum 5 meter dypt og forsvarlig bredde. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Noen erfaringer med C-map i dette området? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
bliss X Svart 25.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2003 Jeg tror heller ikke det er noe problem å gå gjennom rakkebåene forutsatt at kartet er riktig. Et annet spørsmål er hvorfor man skal gjøre det, når det er så greit å gå rundt. Er ikke litt av problemet med rakke at det fort blir veldig urolig sjø der inne? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Vet att området är 'tufft' ! Hade inte tenkt o dra igenom der när det 'blåser småspik' !! Jag är bare intresserad om det finns någon special i bättre skala än båtsportkarten! (1:10000 / 5000 el noe likn.) Den dagen sjöen ligger spegelblank o man ikke har något annat för sig kunde det vara lite kul o se om man kunde finne vegen....... Varken Cmap eller Tsunamis ger någon vegledning, dessa är ju baserade på orginal- kart från början! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Anabelle Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Hei!! Jeg har fartet mye på sjøen rundt Rakkebåene. Vil fraråde båter over 20 fot og andre dyptstikkende båter å kjøre langs land over denne strekningen. Ved ekstremt lavvann er det et par utstikkere der som er utrolig fort gjort å gå på. Ved litt gråvær ser man ikke alltid når grunnen nærmer seg. Snakk med lokalfolk og lær deg en rute, men ikke velg den innerste. Har selv blitt overasket av kastebølger der selv om det tilsynelatende ser helt stille ut. Rune Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Breezita Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Heisann. Har fått denne leia tegnet opp av en lokalkjent. .......men, har ikke prøvd den selv og tar absolutt ingen form for ansvar!!! Uansett - ville jeg tatt det veldig rolig og kun gått i meget lite vind (særlig pålandsvind) Vet ikke om kartet blir detaljert nok her..... l Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Breezita Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Prøver en mer detaljert variant...... ...men som sagt ingen ansvar!!!! Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
bliss X Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Her er et kartutsnitt fra det nye sjøkartet hvis noen skulle falle for fristelsen: Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Til Cita: Hvis du kan få tegnet over leden på det nye kartet jeg la ut og så sende meg filen på mail kan jeg legge inn waypoints for leden. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Hei Lasse. Har gjort et forsøk. Kjente ikke helt igjen grunnene, men tror det skal være ganske likt. Personlig ville jeg vel tatt den søndre ingangen østfra. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Ingar Svart 26.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2003 Kartet til Cita er slik jeg også husker det. Cluet er skjærene jeg har markert med blå pil, disse er de eneste i området som synes godt over vann. Som tegningen viser gjør man en knekk i kursen og passerer langs vest-siden av dem. Utfor Stavern er min hukommelse ganske utvisket., det er over 15 år siden jeg gikk den leia. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2003 Takkar! Förstår att jag 'går på eget ansvar' ! Tror faktiskt att all navigation sker på eget ansvar, o def. utanför leder! Har bare hört talas om ett fall, och där var det, det danska sjöfartsverket som tog anvar för skada till följd av feil i kartet! Det var en undervattenstein som helt plötsligt var bortagen i den siste revideringen av kartet (misstag, helt klart!) Detta var i inseglingen till Österbyhavn på Läesö, ute vid Engelsmannen. Markeringen i kartet kom tilbaks i kartet ganska snabbt, eftersom stenen fortsatt låg der!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.