Jump to content

Rakkebåene?


Nadheim

Recommended Posts

Heisan,  dette var en kjekk tråd

 

Har selv mange ganger passert rakke, men har aldri hatt mot til å gå andre steder enn rundt lydbøya.  Området er jo stort, og det kan være vanskelig å orientere seg, ettersom det er få referansepunkter.  Med den usikkerheten som ligger i kart og GPS, har jeg sålangt aldri tatt sjansen.

 

Etter å ha studert kartene som ligger her i tråden, og veivalget (den røde streken), tror jeg at jeg ville anbefale en litt sydligere rute.

Dersom jeg kom østfra, ville jeg brukt de svart stakene som referanser og gått inn i Rakke rett sør om staken v. Kirkeberget.  Ville gått videre vestover med kurs rett sør om staken på Brattbåen og videre med kurs rett sør om staken på Hellene (obs på 2-metersgrunnen) for så å fortsette med en kurs 270 grader til jeg var klar av grunnen sør om Naverhella. (Denne grunnen er vel kanskje ikke til fare for motorbåter, så dersom du ikke stikker mer enn en meter, så kan kanskje staken på  Naverhella brukes som "rundingsbøye"?)

 

Å gå kloss oppi land liker jeg aldri når sjø og vind vil sende deg opp i bråttene i løpet av minutter dersom motoren skulle svikte.  Ved å gå litt lenger ut, har du i det minste tid til å bruke VHF'en før båten blir knust.  Større sjans for ankerfeste er det også, ettersom det er lengre distanse inn til land (spesielt her hvor det ikke er dypt).  Å miste motorkraften helt oppunder land på en plass som Rakke nærmer seg "brann ombord" på listen over ting jeg minst ønsker å oppleve. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flott kart Cita!

Denne leia er fullt brukbar, jeg har selv benyttet den med min gamle tresjekte.

Tar ikke sjansen med vår Tresfjord 28, har sett for mange bli slept inn til Stavern med ødelagt båt etter ublidt møte med Rakke. :diving

Pass i alle fall på å holde godt sør av Kraaka, det finnes nemlig flere enn den ene 1 meteren som er merket sør for denne.

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

Rett sør for Kraaka, ca 15-20 meter, finnes det et  synlig skvalpeskjær, men det er også ytterligere ett ca 20-30 meter sør av dette igjen. Ser ofte store båter drar forbi mellom disse to med retning Tvistein i 15-20 knop. Det har gått bra veldig mange ganger, men vær litt obs, det er ofte at folk bader og svømmer her, det nemlig gøy å stupe ifra disse undervannsskjæra

Tydlig at noen liker litt mer spenning enn det jeg har råd til.

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ikke no problem å gå langs land, bare det ikke er bleiket.

Med så liten båt, stikker den ikke dypt, man kan se hvor det bryter. Der det ikke bryter, går man fint over.

Har selv kjørt der i flere år, aldri brukt kart. Ikno prob,,,

Er man usikker, er det bare å kjøre på linje med fyrene.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
Guest Avmønstret#

Fint i Nevlunghavn men kanskje like greit å gå til Langesund når du først er i drivet? Ville også fulgt "dypet" inn mot Nevlunghavn fremfor å ta det "brekket" mot Tvisten. Og er det mye sjø så er det i grunnen like greit å holde seg ute på dypt vann fremfor å rote lengre inn, dvs da hadde jeg lagt meg nærmere lydbøya utfor Stavern før jeg svingte. Men pleier selv å kutte svingen der når vi går til Stavern og det ikke er mye sjø.

 

Syns dessuten ikke noe særlig om den "klemma" en går ut når en skal fra Nevlunghavn og videre så jeg hadde gått forbi med mindre jeg måtte søke havn.

 

Mtp motoren din så hadde jeg holdt godt ut om jeg hadde pålandsvind, grei måte å kjøpe seg tid og handlingsrom på. Jeg hadde gått godt ut i havet og gått rett til Langesund med Nevlunghavn og Helgeroa som alternative "nødhavner". Ingen god grunn til å ligge nært land hvis det skjer noe. Redningskøyte har du både i Stavern og Langesund så evt. assistanse er uansett ikke veldig langt unna.

 

Kommer du deg til Langesund så er det bare Rognsfjorden før du kan gå i le til Kragerø.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...