Jump to content

Rakkebåene?


Nadheim

Recommended Posts

"De fryktede Rakkebåene" vises det stadig til. Er dette området langs kysten virkelig så farlig?

Jeg snakker ikke om å kjøre sikksakk mellom skjærene, men er det trygt å passere Rakkebåene forutsatt at man holder seg til leia, og været er pent?

 

Vil det f.eks være forsvarlig å passere området med en 16 fots landstedsbåt i pent vær uten vind av betydning?

Link to post
Share on other sites

Klart du kan!

 

Velger du en fin sommerdag kommer ofte solgangsbrisen opp mot liten kuling først ved 4-tiden om ettermiddagen. Starter du tidlig om morgenen, 8 eller 10, kan du få et lite heng fra land eller vindstille, og kun litt dønning fra dagen før.

 

Det kan bli stygg sjø ved sterk kuling og strøm, men sommersdag er det en fin blank tur.

 

Returen bør også planlegges litt. Værmessig, og alt det andre  :seeya:.

 

Kikk i kartet. Der vil du se at du ikke trenger å runde bøya for å gå over. Selv "feiger" jeg like utenfor de to jernstakene midt på Rakke. Omtrent på linjen Svenner - Tvistein. Men taper ingenting hvis ikke kursen er for Langesund.

 

Jeg registrerer at mange lokalkjente går helt inne ved land. Mulig du får tips om denne leia litt senere i tråden  :seeya:.

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at området er regnet som "farlig område" er vel delvis at det er grunt og masse skjær inne på selve Rakkebåene og delvis fordi strekningen er utsatt for vær og vind.

 

Nå har det seg også slik at det er en del strøm i området (sydvestlig retning) + strøm ut Langesundfjorden, når denne møter sydvestlig vind (solgangsbrisen) blir det ofte "stygg" sjø.

 

Dette kan du lese mer om i "Den norske Los".

 

(Med forbehold om feil...)

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Da "matrosene" var små hendte det ofte at vi gikk over Rakke grytidlig på morgenen. Enkelt å navigere igjennom med lykta på Tvistein, dessuten rota vi ikke bort dagen med ei lang transportetappe. Er ikke svellet fra solgangsbrisen fra forrige dag for tungt er det greit å krysse over midt i Rakke, der kystpatruljen går til vanlig. Det kan grave litt over grunnene (7-10m) i ca ti minutter med snekkefart, men det er mye tid å spare ved å slippe å gå helt utenom. Ellers er det veldig godt merka. Bruk fornuften og vær ikke redd for å snu så går det bra. Er du i tvil så heng deg på Kystpatruljen om det er i sesongen. Den går Stavern-Rauskjær-retur og er ett godt alternativ for å gjøre seg kjent på den strekningen.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har hytte i nærheten "kartla" vi området med hytte-jolla. Etterpå var det ikke noe problem å gå innaskjærs på vei til og fra Sørlandet.

 

Dessv. er dette nå så mange år siden at jeg ikke tør begi meg utpå å tegne ruta.

Har aldri skjønt hvorfor ikke leden merkes, er ikke mange stakene som skal til.

Link to post
Share on other sites

Leden over rakkebående ble merket for 3 -4 år siden. At man kunne spandert ett par rød grønne til er en annen sak.

Når man er i innseilingen til Larvik klar av Svenner går man sydover til man kommer til Herregårdsbåen ca. halvveis ut til lys/lydbøya. Der står det en grønn og en rød stake.

Mellom dem og så sett kursen rett mot Tvistein til man er ferdig med bående. Det står ei gammel jernstang på vestsiden (husker ikke navnet på den grunnen som den markerer) som markerer enden av bående.

 

at ikke rakke er noen plass å være i dårligt vær er helt sikkert. Ved frisk bris og hjelp av "gammelsjø" har jeg sett det bryte på 7 meters grunner. Det er forøvrig eneste gang jeg ikke har krysset rett over, men gått via lys/lydbøya.

 

Har også sett lokale skippere som går helt inne ved land. Hadde vært moro å prøvd en gang, men mottet har foreløpig sviktet. Men hvis det er noen som har et detaljkart over den leia så

kanskje!

 

mvh

Pekjan

:santcheers:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Helt tilfeldig fikk jeg et lokalt kart stikkende i neven for noen dager siden :eek:. Er det mulig å "scanne" dette for å legge det inn på disse sidene :rolleyes:.

 

Ellers går leia fra Stavern innenfor Trollhettene, mellom Trollhettelusa og land. Og mellom 1 meteren og land. Så vestover langs landet ved Rakke og sydvest mot Rødskjærs østside. Her kan man fortsette mot sydvest. Eller man kan gå rett vest og dreie nordvest nord for Kraaka og de to lusene nord for denne.

 

Holder man leia ser det ut til å være 5 og 6 meter dypt mesteparten av veien. Uten at jeg har gått leia selv. Kan derfor desverre ikke gi noen garanti. Men det hadde vært artig om lokale krefter kunne komme med innspill etter dette :wink:.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Vil ikke anbefalle å prøve på leden langs med land hvis du ikke er veldig lokalkjent !

Som en del av lokalbefolkningen ved Rakke brukte jeg noen år på å finne "godværsrenna " langs med land,  - men da bør ikke båten være for stor! Det tryggeste er å runde "sør av bøyane" !

Turen er over når jeg kommer til land !

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe om de vanlige kartenes nyaktighet i dette området. Med min erfaring fra navigasjonsprogrammer på PC og GPS kan jeg ikke skjønne det skal være vanskelig å gå langs land - forutsatt selvfølgelig at kartet inneholder det de bør inneholde.

Link to post
Share on other sites

"De fryktede Rakkebåene" vises det stadig til. Er dette området langs kysten virkelig så farlig?

Jeg snakker ikke om å kjøre sikksakk mellom skjærene, men er det trygt å passere Rakkebåene forutsatt at man holder seg til leia, og været er pent?

 

Vil det f.eks være forsvarlig å passere området med en 16 fots landstedsbåt i pent vær uten vind av betydning?

Har benyttet helgen til å finstudere 2003-utgaven av båtsportkartet mot Bluechart på en GpsMAP 182Ci. Så vidt jeg kan se er det meget godt samsvar mellom hva disse kartene viser. Så hvis kartverkets papirkart *er riktig*, så vil jeg for min del stole på Bluchart her. Men det får bli opp til enhver og ta ansvaret for selv. :wink:

 

Den beregnede nøyaktigheten på GPS'en min er normalt innenfor 2,0 til 8,0 meter. I vindstille og rimelig flatt vann antar jeg at jeg ikke ville ha problemer med å finne en "vei" ikke langt fra land hvor det er minimum 5 meter dypt og forsvarlig bredde.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke det er noe problem å gå gjennom rakkebåene forutsatt at kartet er riktig. Et annet spørsmål er hvorfor man skal gjøre det, når det er så greit å gå rundt. Er ikke litt av problemet med rakke at det fort blir veldig urolig sjø der inne?

Link to post
Share on other sites

Vet att området är 'tufft' !

 

Hade inte tenkt o dra igenom der när det 'blåser småspik' !!

Jag är bare intresserad om det finns någon special i bättre skala än båtsportkarten!

(1:10000 / 5000 el noe likn.)

Den dagen sjöen ligger spegelblank o man ikke har något annat för sig kunde

det vara lite kul o se om man kunde finne vegen.......

Varken Cmap eller Tsunamis ger någon vegledning, dessa är ju baserade på orginal-

kart från början!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei!!

 

Jeg har fartet mye på sjøen rundt Rakkebåene. Vil fraråde båter over 20 fot og andre dyptstikkende båter å kjøre langs land over denne strekningen. Ved ekstremt lavvann er det et par utstikkere der som er utrolig fort gjort å gå på. Ved litt gråvær ser man ikke alltid når grunnen nærmer seg.

 

Snakk med lokalfolk og lær deg en rute, men ikke velg den innerste.

Har selv blitt overasket av kastebølger der selv om det tilsynelatende ser helt stille ut.

 

Rune

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Heisann.  Har fått denne leia tegnet opp av en lokalkjent.  .......men, har ikke prøvd den selv og tar absolutt ingen form for ansvar!!!  

 

:confused:

 

Uansett - ville jeg tatt det veldig rolig  og kun gått i meget lite vind (særlig pålandsvind)

 

Vet ikke om kartet blir detaljert nok her.....

 

Bildel

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Bilde

Kartet til Cita er slik jeg også husker det. Cluet er skjærene jeg har markert med blå pil, disse er de eneste i området som synes godt over vann. Som tegningen viser gjør man en knekk i kursen og passerer langs vest-siden av dem.

Utfor Stavern er min hukommelse ganske utvisket., det er over 15 år siden jeg gikk den leia. :confused:

Link to post
Share on other sites

Takkar!

 

Förstår att jag 'går på eget ansvar' !

 

Tror faktiskt  att all navigation sker på eget ansvar, o def. utanför leder!

 

Har bare hört talas om ett fall, och där var det, det danska sjöfartsverket som tog anvar för

skada till följd av feil i kartet!

 

Det var en undervattenstein som helt plötsligt var bortagen i den siste

revideringen av kartet (misstag, helt klart!)

Detta var i inseglingen till Österbyhavn på Läesö, ute vid Engelsmannen.

Markeringen i kartet kom tilbaks i kartet ganska snabbt, eftersom

stenen fortsatt låg der!!    :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...