Otto R Startet 13.November.2008 Del på Facebook Startet 13.November.2008 Jeg har 3 batteri i båten , ett start(180) og to drift(135),450Ah. Jeg lader med batterilader (40A) og avleser direkte på batteri : 12,53(start)-14,14-14,14v Batmeter viser : 14,13v, 7,1 A, 27,8Ah og 100% Jeg lader deretter med motor (62hk Yanmar) og avleser direkte på batterier :13,43-13,5-13,50v Batmeter viser : 13,4v, 3,9 A, 0,1Ah og 100% Syrevekt på batterier er ca 1,25-1,26 (batterier er noen år gamle2002/2006 og således ikke helt topp) og temperatur er ca 10°C. Har dere som er litt guru på batteri noen synspunkter, jeg mener at motor burde lade noe bedre, men ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Jeg synest landstrømsladeren din lade litt overkill! Næsten 30amp inn på 270ah bank som er 100% ladet!?! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Du har sansynligvis koblet shunten slik at ladestrømmen fra dynamoen ikke måles. Du må koble dette riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Piotr Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Det burde være minst 14,0-14,4 volt når du lader med dynamo dvs, når motoren går. Jeg tror at dynamo må fornyes. Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Jeg sniker inn et spørsmål i denne tråden Har selv litt problemer med et batteri i båten. Har prøvd å lade batteriet og har en spenning nå på 12.7 V som slik jeg kjønner det indikerer full ladet. Men når jeg sjekker batteri vannet med en syremåler så viser den flatt batteri (lav syrevekt). Er det fult eller flat ? kan det event. bedres ? Nå har det hatt forlite batteri vann en periode. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Jeg synest landstrømsladeren din lade litt overkill! Næsten 30amp inn på 270ah bank som er 100% ladet!?! Her er noe jeg ikke skjønner og har lurt på lenge, hjelp. Altså når som i dette tilfelle at batteriet er toppladet, da tar det lite strøm og indre motstanden er høy, hvordan kan en da presse inn 30A uten å forhøye ladespenningen noe alvorlig ut over 14,4 volt ? haba Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Jeg synest landstrømsladeren din lade litt overkill! Næsten 30amp inn på 270ah bank som er 100% ladet!?! Hæh? 30 Amp? Står da ingen steder det? Jeg vet ikke om jeg skjønte problemet? Lader du FØRST med landstrømslader og så etter at denne har ladet batteriet fult, så lader du videre med dynamo? I så fall er det helt riktig at dynamoen ikke skal lade (ikke annet en litt vedlikeholdslading) hvis ikke overlader du jo batteriene. Prøv neste gang batteriene er utladet og lade bare med motor, da bør du få mer spenning og amp fra denne også. Vet du noe om hvilke type regulator du har? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 13.November.2008 Del på Facebook Svart 13.November.2008 Det ser jo greit ut. Litt dårlig lading fra motor, men du har jo en Yanmar/Hitachi og kan ikke forvente så mye mer ved lavt turtall. Landstrømsladeren lader med 14,14V. Er dette vedlikeholdsspenning ved +10 grader, er det noe høyt, er det den vanlige ladespenningen , er den temmelig mye for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2008 Takk for interessante svar, her er noen kommentarer. Jeg satte først på laderen når jeg var i båten, slik at laderen kun hadde stått på kort tid, dette er kanskje årsak til den høye ladestrøm ? Jeg kjørte deretter motoren for å se forskjell på lading/batterier. Det var ikke noe utstyr ellers som trekte strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.November.2008 Del på Facebook Svart 14.November.2008 høye ladestrøm ? Hei, ut fra din første post ser jeg at ladestrømmen er 7.1A fra laderen og 3.9A fra dynamoen når du leser av, det er da ikke spesielt mye? Det er vel også målt når batteriene begynner å bli fullladet. Derimot kan du lese at batteriet har tatt i mot 27.8 Ah - dvs. produktet av gjennomsnittlig ladestrøm og ladetiden i timer. (f.eks. gir 20 A i to timer 40 Ah). Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 14.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2008 Det var "produktet av gjennomsnittlig ladestrøm og ladetiden i timer" jeg mente , går litt fort her av og til . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.