Jump to content

Lading av batteri


Otto R

Recommended Posts

Jeg har 3 batteri i båten , ett start(180) og to drift(135),450Ah.

 

Jeg lader med batterilader (40A) og avleser direkte på batteri : 12,53(start)-14,14-14,14v

Batmeter viser : 14,13v, 7,1 A, 27,8Ah og 100%

 

Jeg lader deretter med motor (62hk Yanmar) og avleser direkte på batterier :13,43-13,5-13,50v

Batmeter viser : 13,4v, 3,9 A, 0,1Ah og 100%

 

Syrevekt på batterier er ca 1,25-1,26 (batterier er noen år gamle2002/2006 og således ikke helt topp) og temperatur er ca 10°C.

 

Har dere som er litt guru på batteri noen synspunkter, jeg mener at motor burde lade noe bedre, men ?

 

:confused:

Link to post

Jeg sniker inn et spørsmål i denne tråden :crazy:

 

Har selv litt problemer med et batteri i båten. Har prøvd å lade batteriet og har en spenning nå på 12.7 V som slik jeg kjønner det indikerer full ladet. Men når jeg sjekker batteri vannet med en syremåler så viser den flatt batteri (lav syrevekt). Er det fult eller flat ? kan det event. bedres ?

 

Nå har det hatt forlite batteri vann en periode.

Link to post
Jeg synest landstrømsladeren din lade litt overkill! Næsten 30amp inn på 270ah bank som er 100% ladet!?!

 

Her er noe jeg ikke skjønner og har lurt på lenge, hjelp.

Altså når som i dette tilfelle at batteriet er toppladet, da tar det lite strøm og indre motstanden er høy, hvordan kan en da presse inn 30A uten å forhøye ladespenningen noe alvorlig ut over 14,4 volt ?

 

haba

Link to post
Jeg synest landstrømsladeren din lade litt overkill! Næsten 30amp inn på 270ah bank som er 100% ladet!?!

 

Hæh? 30 Amp? Står da ingen steder det?

 

Jeg vet ikke om jeg skjønte problemet? Lader du FØRST med landstrømslader og så etter at denne har ladet batteriet fult, så lader du videre med dynamo? I så fall er det helt riktig at dynamoen ikke skal lade (ikke annet en litt vedlikeholdslading) hvis ikke overlader du jo batteriene.

 

Prøv neste gang batteriene er utladet og lade bare med motor, da bør du få mer spenning og amp fra denne også.

 

Vet du noe om hvilke type regulator du har?

Link to post

Takk for interessante svar, her er noen kommentarer.

 

Jeg satte først på laderen når jeg var i båten, slik at laderen kun hadde stått på kort tid, dette er kanskje årsak til den høye ladestrøm ?

 

Jeg kjørte deretter motoren for å se forskjell på lading/batterier.

 

Det var ikke noe utstyr ellers som trekte strøm.

Link to post
høye ladestrøm ?

 

Hei, ut fra din første post ser jeg at ladestrømmen er 7.1A fra laderen og 3.9A fra dynamoen når du leser av, det er da ikke spesielt mye? Det er vel også målt når batteriene begynner å bli fullladet.

 

Derimot kan du lese at batteriet har tatt i mot 27.8 Ah - dvs. produktet av gjennomsnittlig ladestrøm og ladetiden i timer. (f.eks. gir 20 A i to timer 40 Ah).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...