Jump to content

Spenningskurve for AGM batterier kontra tradisjonelle

Regina III

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til hvordan spenningskurvene ligger for AGM kontra tradisjonelle startbatterier?

Jeg skal bytte ut hovedbaken til AGM (4x215Ah) Jeg har også en bank som idag benyttes for baugthruster og som reserve (2x130Ah). Disse bankene kan selvfølgelig kobles sammen med bryter. Sammenkobling vil bare være aktuelt ved enten lading eller ved forbruk. Jeg ser ingen problem med dette ved lading. Den ene typen vil nok ta mer strøm enn den andre inntil oppladet, men det er jo også tilfelle med samme batteritype og forskjellig grad av forbruk.

Men hva vil skje ved kraftig forbruk, f.eks. 200A ??. Eller ved 10A ?? Dette kan nok forutsies ut fra kurver, hvis en har det, eller er det noen som har prøvd?

Jeg har ikke målt dette selv, og jeg har ikke direkte sammenlignbar erfaring mot vanlige batterier (dvs har ikke hatt samme båt med ulike batterier)

Vi har AGM batterier ombord: 1 225Ah start, 1 225 Ah navigasjon og 4 225 Ah til forbruk. Forbruket ombord er høyt med 3 kjøleskap og kokeplater og grill og micro og støvsuger og vannkoker og..... som også brukes via en 2000W invterter. El anlegget er fra Mastervolt. Det er 3-4 DC DC bokser som sikrer at utgående strøm ikke er over 12V. Inverteren er en Mastervolt Combi 100Ah lader og 2000W imverter.

Det meste vi drar ut er vel når vi kjører kokeplater eller støvsuger eller micro eller grill. Da drar vi nok opp mot 2000W fra inverteren (vi kan bare kjøre en av disse av gangen uten at agregatet er i gang - og skal vi bruke begge kokeplatene drar vi 3000 W og da mp Whispern i gang)

Jeg har erfart at batteriene tåler denne kraftige belastingen meget godt. Normalt holder de et par døgn før de er på 50% av kapasiteten. I følge NordWest er det da greit å få ladet opp.

Eneste rare vi har opplevd er overoppheting av Combien når det er veldig varmt i luften. Den slår seg av om den blir over 40 grader. Og når vi da ligger på landstrøm og lader bulklading og samtidig trekker 2000W fra inverteren så har det hendt 2-3 ganger at den rett og slett stopper uten noen varsel. Det blir bare svart i 10-15 minutter. Det tok hele sommeren å finne ut av dette - og det ble byttet en micro pga dette også - ettersom vi trodde det var denne som var feil. NordWest jobber med å se på bedre luftemuligehter til det tekniske rommet .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...