stein erik olsen Svart 17.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Den går 8-9 knop på fult tenker jeg. Dette er deplasement skrog og dypgående på ca.1.3m.Skrogtykkelse på disse er på 20mm, det er også innstøpt ballast i betong, de er veldig kraftig bygget. Har du ikke sett på 28 foteren da? Nei.blir nokk 25 fotern sia æ har en på handa til en latterlig pris. har ikke vært å sett på den enda.håpe på å få sett den til helga. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 17.November.2008 Link til dette innlegget Svart 17.November.2008 Selv om du bygger flaps får du ikke mer fart. Du kan kanskje få o,5 knop mer om du bygger på bulb for da blir kjølen lengre. Disse båtene er ikke bygd for fart over 10 knop. Men du får en flott og god båt. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 stein erik olsen, ligger den i nordtrøndelag? jeg finner ikke ut hvor du bor. Håper å få raport på B.P. med bilder. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 stein erik olsen, ligger den i nordtrøndelag? jeg finner ikke ut hvor du bor.Håper å få raport på B.P. med bilder. hei jonn.båten er i tromsø.bor selv i tromsø Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Selv om du bygger flaps får du ikke mer fart.Du kan kanskje få o,5 knop mer om du bygger på bulb for da blir kjølen lengre. Disse båtene er ikke bygd for fart over 10 knop. Men du får en flott og god båt. ok.ja trur nok at disse båten er godebåter. Noen som har bilder av en slik båt innvendig? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Jeg har bare ett bilde innvendig Mallo 25 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Alf Malo hadde selv en 25' med cabincruiser overbygg. Hadde 135 Perkins med både gear og vp for fintuning av pitch. Gikk sånn omtrent 14-15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det som er spennende er om den er orginalt innredet. Dersom den er selvinnredet, kan det være mye dårlig arbeid, men ikke sikkert heller. Er det ovn ombord? Pyro? Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det som er spennende er om den er orginalt innredet.Dersom den er selvinnredet, kan det være mye dårlig arbeid, men ikke sikkert heller. Er det ovn ombord? Pyro? har ikke sett båten enda,men eiern/selgern sier at det er ovn i båten. ka som er standard utstyr på disse båter. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er ekkolodd, pyro ovn, lyskaster, spill, mastrer, mesan, propell inspeksjonsluke, spyle/lensepumpe. Det er sikkert mere, det er en plass jeg ville sett godt etter, det er under opp under dørken, (på undersiden av dørken) der er det ofte fukt, dersom det er kryssfinner i dekket som er plasstret på øversida, er det ofte ingen lufting der. Med er dekket laget på Malo er det nok plastdekk. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 18.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Det er ekkolodd, pyro ovn, lyskaster, spill, mastrer, mesan, propell inspeksjonsluke, spyle/lensepumpe.Det er sikkert mere, det er en plass jeg ville sett godt etter, det er under opp under dørken, (på undersiden av dørken) der er det ofte fukt, dersom det er kryssfinner i dekket som er plasstret på øversida, er det ofte ingen lufting der. Med er dekket laget på Malo er det nok plastdekk. blir spennanes å se ka som er i denne båten??? er toalett standard?? er vridbare venger standard eller har dæm fast... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.November.2008 Link til dette innlegget Svart 18.November.2008 Hvis båten er tidligere brukt av en fisker og har evnt. vært fiskeriregistrert kan du regne med at den er godt utstyrt med det meste. Om alt utstyret virker, (elektronikken) er en helt annen sak. Tror du gjør lurt i å få en kyndig person til å vurdere tilstanden på båt og utstyr sammen med deg! Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 En Malo 28 72-76 modell ligger på en markedspris kr. 350.000.- + , da kan en ikke regne med at motoren er gått over 10 000 timer. Nå er det ikke så mye utsyr i disse båtene så de er enkle å inspisere. I 25 og 28 foteren er det brukt balsa som distansemateriale i dekket og en bør se etter delaminering. Ellers er det å kjøpe en MAlo et trygt og godt kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Nå er det ikke så mye utsyr i disse båtene så de er enkle å inspisere. Den skjønte jeg ikke? Med utstyr mener jeg det som er rimelig å annta er vanlig i en yrkesbåt fra denne tiden, kontra det som er vanlig i en fjordsjark basert på hobbyfiske, selv om mange idag har det meste av nødvendig utstyr ! Med dette mener jeg garnspill/rull vribart anlegg,mesan, flåte, radar, toalett ,ekkolodd,autopilot,ovn, VHF osv. For en ukyndig person kan det være greit å ha en kjentmann med å vurdere helheten og teknisk tilstand ved et sånt kjøp, eller er du uenig i det?! Du vet det det P-kaill at selv gullet kan kjøpes for dyrt!! Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Selvsagt kan gullet kjøpes for dyrt og har en tilgang på en som kan litt om båt er dette selvsagt en fordel. Framdriftsanlegget og strømopplegget er spesielt viktig å se på, regner med selgeren har litt dokumentasjon å framlegge på service, etc. JEg er absolutt ikke uenig med deg rogeri. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 19.November.2008 Link til dette innlegget Svart 19.November.2008 Alf Malo hadde selv en 25' med cabincruiser overbygg. Hadde 135 Perkins med både gear og vp for fintuning av pitch. Gikk sånn omtrent 14-15 knop. Alf Malo sin cabincruiser var 29 fot, og jeg rusler forbi den hver gang jeg tusler ut til båten min...;-) Malosjarkene, de med største motoralternativ, presset vi opp i like oppunder 10 knop husker jeg, men da brukte de dobbelt så mye diesel som om vi la oss på 8-8,5 knop! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
stein erik olsen Svart 21.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 ka veier en malo 25?? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 21.November.2008 Link til dette innlegget Svart 21.November.2008 Vet at det er 370 kg i ballast i en 25 og så veier motor gir propell ca. 400-500 kg. Tipper den veier over 3 tonn med alt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 24.November.2008 Link til dette innlegget Svart 24.November.2008 Vi venter spent Stein Erik, hvordan såg båten ut? Du har vel tatt bilder som får se.....? Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 27.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2008 Det virker da som at det er bra fart på denne båten her: Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Vengsøyværing Svart 12.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2009 hehe den båten va det fart på Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandsfanden Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 (redigert) Er det stor forskjell på malo 22 og 25 for?? Er litt forskjell i design (og tidvis i pris), men kanskje ikkje så heilt stor praktisk forskjell. Skroget på 22-fotaren er ei heilt anna konstruksjon, og bær sjølvsagt preg av å vera mindre. Men det skal jo sies at 22 foteren følast som ein 25 fotar, og 25 som 28, for dei er kraftige pluggar desse båtane . Vesentleg mindre inneplass i 22-fotaren, men dekksplassen er omlag den same . Romluken er litt større på 25'en. 25'/28' er kun 30 cm breiare enn 22', og djupgåande er 1,05 (kvl) på begge. 25/28 er nok den beste sjøbåten, men kun fordi den rett og slett er størst. 22 fotaren er overlegen i sjøen den og . Utstyrsmessig varierar det jo med kva folk har montert ombord, men ofte er det mykje likt. Motormessig er det ofte mykje det same (50-80 hk MWM/Perkins/SabbFord/Cummins) sjølv om nåken 22 fotare går med 30 hk (Sabb eller Yanmar). 30 blir nok for lite for 25-skroget. Fart avhenger av motortype og girutveksling, men ligg rundt 6 til 9 knop for begge. 25-fotaren trur eg ikkje det er så mange av, for 28-fotaren vart meir populær. Kom ei ny utgåve av 28-fotaren midtvegs på 80-talet, men det er ei heilt anna båt. Mykje breiare (og dyrare), og med eit skrog som minner mykje om 30-fotaren dei produserar i dag. Vær obs på at det finnes 2 skrogtypar av dei eldre 22-fotarane og. Eit skrog som var beregna til sjark, og eit skrog som gjekk mest til lodde-/basbåtar. Det er skildnad mellom djupgåande i baugen, og plassen under akterdekk på desse. Kom nok eit nytt skrogdesign tidleg på 90-talet som avløyste dei to gamle typane. (Sjå bilde av ny type i innlegget over) Uansett er Malobåtane vanvittig solide og sjødyktige båtar uansett kva for ein modell du satsar på. Utbytte av båten er meir avhengig av kva utstyr du har ombord enn kor mange fot han målar. Finishen er kanskje ikkje av finaste sort, og støyisoleringa er som oftest dårlig, men skal du ut for å fiske, og ikkje kun i finvêr, kan eg anbefale Malo på det sterkaste Redigert 24.Januar.2010 av Vestlandsfanden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bondesvein Svart 5.April.2015 Link til dette innlegget Svart 5.April.2015 Jeg har en Malo 25 som er bygget i 1967, med en 4-sylindret Perkins 4-236M på 62 hk. Båten er ikke dekket originalt, dette har jeg gjort i ettertid. Det morsomme er at da jeg for moro skyld sendte mail til Norpower og spurte om opplysninger ang. gearet på båten fikk jeg straks svar; byggenr, første eier, type gir (KMV, Kristiansunds Mekaniske Verksted, helhydraulisk med vribart propellanlegg), hydraulisk styring osv. Imponerende å ha alle opplysninger på en så gammel båt! Og at de er solid bygget kan jeg skrive under på! Min båt har innstøpte forsterkninger og løfteører for å kunne heises på land og solid slepefeste akter siden den har vært havnebåt i Båtsfjord, Finnmark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.