roaldbj Startet 13.November.2008 Link til dette innlegget Startet 13.November.2008 Jeg ser at Airmar nå har kommet med/kommer med GH2183 med WAAS GPS posisjonsbestemmelse og svært nøyaktig heading informasjon selv under svært tøffe værforhold. Sakser litt fra brosjyren: What sets the GH2183 above the competition is its better than 1° static heading accuracy, and more importantly, its 2° heading accuracy in dynamically changing conditions—including rough seas, hard turns, and steep heeling. Our unique dynamic motion correction software is the key difference. Heading integrated with the three-axis rate gyro and three-axis accelerometer data allows the GH2183 to maintain 2° of accuracy even if the vessel is pitching and rolling up to 30°. Also unique to the GH2183 is that the three-axis accelerometer and three-axis rate gyro are temperature compensated across the entire operating range resulting in precise tilt and rate-of-turn data. Det fremkommer videre opplysninger om at GH2183 kan gi samtidig informasjon både for NMEA 0183 og NMEA 2000. Informasjonen skal gi betydelig bedring både for autopilot og radar. Er det noen som har erfaring med Airmar GH2183. Dette må vel være et svært interessant instrument? Regner med at jeg kommer til å teste det ut til våren med mindre noen har negative erfaringer med instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Roaldbj: Hva gir dette instrumentet av "benefits" som du idag ikke har med GPS med Egnos og et godt rate-kompass? Hvordan skal dette gi bedre stabilisering av autopilot og radar enn overnevnte? Waas har vi vel strengt tatt heller ikke bruk for,- eller kan bruke,- på denne siden av kloden, da dette er et amerikansk system bygget for fastlands-USA. Dette er bygget rundt et nettverk av bakkestasjoner i USA som mottar/ sender korreksjonssignaler til Waas-sattelittene, og som først og fremst gir en korrigert nøyaktighet på det amerikanske kontinentet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Vet ikke. Jeg lurer bare på om noen har brukererfaringer med Airmar GH2183. Airmar har et relativt godt renome og jeg synes det er interessant at så pass markerte rulle, stampe og svingebevegelser kan motvirkes i forhold til radarbildet. Min radar er E120/E80 med 4 kW dome (ny versjon), programvare v. 4.29. Her har jeg ikke denne stabilitetsfunksjonen i røff sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Waas har vi vel strengt tatt heller ikke bruk for,- eller kan bruke,- på denne siden av kloden,da dette er et amerikansk system bygget for fastlands-USA. WAAS er kompatibelt med EGNOS i Europa, CWAAS i Canada, SDCM i Russland, GAGAN i India/sør-Asia og MSAS i Japan/øst-Asia. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Jeg lurer bare på om noen har brukererfaringer med Airmar GH2183. Jeg har ikke erfaring med Airmar GH2183, og jeg vet heller ikke hvor mye penger du har tenkt å legge i dette. Men har du undersøkt andre modeller? Her er noen GPS-kompass fra Furuno hvorav det ene har "3 akse rate-gyro og akselerasjonssensor", som det står på nettsiden: SC-30 Satellitt GPS kompass SC-50 Satelitt GPS Kompass SC-110 Satelitt GPS Kompass Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 WAAS er kompatibelt med EGNOS i Europa, .... Vet det, men det er begrenset hvor godt vi kan utnytte Waas-signaler på våre kanter, iallefall sammenlignet med Egnos. Jeg regner med at teknologien Roaldbj har oppdaget her vil ha en helt annen nytteverdi i våre farvann når det kommer en Egnos-versjon av samme boksen. Egnos er formelt sett fremdeles i testfase, og kjøres enda med "non Safety of Life Signal", men jeg har underkjent "0-signalet" på tredje året, uten å se antydning til feilkorreksjoner eller ustabilitet. Også Esa har "frikjent" Egnos til "ikke-kritisk" bruk, uten dermed å garantere den forventede nøyaktigheten. Til bruk i Norge mener jeg derfor at Egnos-basert utstyr vil egne seg bedre enn Waas. Eller; burde vi egentlig legge så mye mer penger i korreksjonsbaserte hjelpemidler nå som Galileo etter hvert kommer på banen? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Vet det, men det er begrenset hvor godt vi kan utnytte Waas-signaler på våre kanter, iallefall sammenlignet med Egnos. Til bruk i Norge mener jeg derfor at Egnos-basert utstyr vil egne seg bedre enn Waas. Jeg har sikkert uttrykt meg litt uklart. Det er ikke snakk om å utnytte WAAS-signaler i Europa. En mottager for ett av de såkalte støttesystemene(SBAS) jeg nevnte i forrige innlegg, for eksempel WAAS, skal være kompatibel, det vil si ha samme funksjonalitet, og i tillegg være interoperativ, det vil si at en mottager som anvendes i ett av systemene, også skal kunne brukes i de andre. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 13.November.2008 Link til dette innlegget Svart 13.November.2008 Eller; burde vi egentlig legge så mye mer penger i korreksjonsbaserte hjelpemidler nå som Galileoetter hvert kommer på banen? Etter de opprinnelige planene skulle Galileo vært operativt i 2008, men det ble vansker med å få tak i nok kapital til prosjektet. Jeg leste nylig i en artikkel at det er forventet at Galileo vil være operativt først i 2013 til tross for at finansieringen er på plass og det er blitt en viss fortgang i saken. Den første satellitten ble skutt opp i april 2008 og sender testsignaler. Men nå må jeg passe meg så jeg ikke stjeler tråden til roaldbj. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Bare hyggelig det Capitaine. Dette kjennetegner dynamikken på BP. Selv er jeg mest opptatt av opplysningene om svært nøyaktig heading informasjon under kraftige rulle, stampe og svingebevegelser. Dersom dette er så bra som brosjyren beskriver så er dette instrumentet av interesse. Jeg tror at utfordringen for meg blir å få et godt system for å integrere baudraten fra AIS systemet mitt (38.400) med NMEA 2000. Desverre har navigasjonssystemet mitt bare ett oppsett for baudraten. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.November.2008 Link til dette innlegget Svart 14.November.2008 Dersom dette er så bra som brosjyren beskriver så er dette instrumentet av interesse. Dersom du ønsker korreksjonssignal til GPS, mener jeg fortsatt at dette ikke er optimalt til ditt bruk, Roaldbj. Skal du først bruke denne boksen til optimering (av radar/ autopilot), ville jeg hatt med Egnos-korreksjon av GPS-signalet. Waas-satelitter vil du aldri få inn tilfredsstillende i våre farvann. Alternativt kan det være at GPS-mottageren kan motta og nyttegjøre seg av Egnos, men siden det ikke er spesifisert, ville jeg i så fall sjekket dette grundig. Jeg hadde stående en Furuno-mottager for Waas som var kjøpt i USA, og denne var ikke klargjort for Egnos. SBAS-funksjonalitet er tydeligvis ikke en selvfølge hvis ikke det er oppgitt i spec. Egnos har nå en så effektiv posisjonskorrigering (til tross for "0-signalet") at det er ingen grunn til ikke å bruke dette. Jeg regner med at du på din E-120 har mulighet for å ignorere/ underkjenne "0"-varselet, noe som inntil videre må gjøres for å få mottageren til å godta korreksjonssignalene. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Den nye generasjon ratekompasser som Airmar GH2183 og Maretron SSC200 gir nok bedre headinginformasjon enn konvensjonelle ratekompasser siden de kombinerer data fra 3-aksialt kompass, akselerometere og rategyro. Disse dataene filtreres ved så avansert adaptiv signalbehandling (SSC200 bruker Kalman filtrering). Maretron SSC200 Kalman filtrering Jeg vil anbefale SSC200 i stedet for GH2183 siden den både har bedre spesifikasjoner (< 1° heading accuracy through ±45° of roll and pitch angle, -15 to 35 deg C) og kan monteres nært båtens "centre of gravity" (må bare beklage men min tekniske norsk er desverre noe begrenset) SSC200 har også både NMEA 183 og NMEA 2000, Airmar sin enhet som også inneholder GPS antenne må typisk monteres mye høyere som gir mer unøyaktige kompassdta siden kompasset utsettes for mer bevegelse. Jeg bruker et SSC200 tilkoblet via NMEA 2000 som radar headingkompass for min E80. AP14 piloten jeg har kan desverre ikke lese NMEA kompassdata så jeg har ingen erfaring hvordan dette kompasset fungerer som autopilotkompass, men etter det jeg har lest skal det fungere suverent. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Denne sensoren er vel først og fremst ment å forenkle installasjonen med en sensor fremfor 2. For en gps antenne er det viktig å ha fri sikt i alle retninger, det betyr som oftest at man skal høyt opp på båten, ulempen med å plassere den høyt oppe er at posisjonen vil avhenge av din egen rulling og stamping, man kan sette på filtrering for å kompensere for dette. Store båter med ønske om presis posisjon har ofte egen pitch/roll/heave sensor plassert i centre-of-gravity på fartøyet og kompenserer kontinuerlig for at gps antennen fyker sideveis i luften i urolig sjø. En seilbåt bør foreksempel ikke plassere gps antennen i toppen av masten. Å plassere kompasset høyt oppe skaper bare utfordringer fremfor å gi nøyaktig kurs. Stålbåter derimot måha magnetkompasset utendørs, gjerne på brotaket og her kommer airmar med en fin løsning. Såvidt jeg kan lese ut fra installasjonsmanualen kan man ikke legge inn avstand mellom gps antennen og centre-of-gravity og da ser jeg ingen fordeler med denne kontra en vanlig gps+rate kompass. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 WAAS og Egnos er, for alle praktiske formål, helt kompatible. Egnos dekker også GLONASS systemet. Også for alle praktiske formål gjør de nøyaktig det samme. Referansestasjoner, 25 i USA og 10 i Europa, måler på rangene og regner ut residuals. Kontrollstasjoner, i Europa i Toulouse med backup på Hønefoss beregner et grid med hva feilen vil være i alle områder dekket av systemet. Da har man en slags virtuell referansestasjon. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 WAAS og Egnos er, for alle praktiske formål, helt kompatible. Mmhhhh.... dette er offtopic...., men har du da forklaringen på hvorfor den gamle Furunoen min, kjøpt i USA og kun merket "Waas", både i spec og "på boksen, ikke tok inn Egnos? Tilsvarende boks kjøpt i Norge i ettertid var merket "Egnos/ Waas" og fungerte upåklagelig. Vi snakker om den gode gamle Furuno GPS 32, som jeg mener fremdeles er i handelen? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Under WAAS/DGPS i setup menyen setter du Corrections Data Set til 02. Da undertrykker du do not use signalet. 32/37 er like i alle markeder. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 15.November.2008 Link til dette innlegget Svart 15.November.2008 Takker for oppklarende svar, Mulligan, selv om den US-innkjøpte mottageren ikke lenger er i mitt eie. Da er det "løp-og-kjøp" for Roaldbj. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.