Jump to content

Båtforeningers ansvar for vinteropplag

Rastløs

Recommended Posts

Jeg har hatt en litt uggen opplevelse i boblehavn denne uken. Jeg ble anvist plass i båtforeningens boblehavn for vinteren. For to uker siden ble den fraktet dit og vel fortøyd. I går natt fikk jeg melding om at båten så ut til å være i ferd med å synke. Årsak: Ved nordavind og lav vann "tømmes" indre oslo fjord for vann. Resultatet var at det ikke var nok vann igjen under kjølen, og båten ble liggende med kjølen på bunnen og støttet seg mot utriggeren. Det så egentlig ganske dramatisk ut der den lå på skrå. :cryin:

I går ettermiddag var det høyvann igjen og båten er flyttet til dypere bås. Hva nå om båten fikk skade på kjøl og kjølinnfesting etter denne hendelsen.

Er Båtforeningen ansvarlig for skadene så lenge de hadde full informasjon om båt type, men allikevel anviste plass på et sted det tydeligvis ikke var trygt å ha opplag ? :confused:

PS! Jeg tror ikke det ble noe skade, all den tid det var gjørme bunn, stille vær og båten var godt fendret, men man vet jo aldri...

Tror ikke foreningen kan eller bør holdes ansvarlig på noen måte. De kan jo ikke vite hvor dypt alle båter stikker...

Men de kunne helt klart opplyst om at plassen var noe grunn for seilbåter om de visste dette, men jeg synes jeg det er eier/ skippers ansvar å sjekke alle forhold der man fortøyer. Dybden inkludert.

Tror også du kan ta det med ro ang skader. Å hvile på myk gjørmebunn i noenlunde stille vær må den jo tåle uten å få skader. den skal jo tåle å stå på kjølen i opplag på land... :yesnod:

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...