Jump to content

Askeladden feilinformerer etter konkursen.


motor

Recommended Posts

Teknisk sett så er vel ikke Askeladden konkurs før tidligst mandag da de skal banke på døren hos retten med en begjæring om åpning av konkurs og for alt hva jeg vet så kan retten si; nei, dere er ikke konkurs, eller?

 

http://www.konkursradet.no/art/?id=111

 

Håper færrest mulig ser nødvendigheten av å sette seg inn i disse reglene! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Poenget er at produksjonen alltid ligger et år foran. Fabrikken bygger aldri båter for eksisterende sesong. Dvs. fra rundt juni og utover bygges det kun båter for neste års levering. Askeladden var så populære at de i perioder slet med å kunne levere båter når kundene var klare for å kjøpe. Derfor ble fabrikken bygget ut, men det har nok tatt lengre tid å få i gang den nye delen av produksjonen siden båtsalget hadde begynt å gå nedover da de var klare for å lage flere båter. Så snart de fikk signaler om at markedet ikke gikk så bra som mn fikk inntrykk av ble produksjonen redusert betydelig. Mener å huske at det var et betydelig antall som ble permitert allerede på begynnelsen av sommeren.

Link to post
Tallene forteller mye mer enn hvor "flotte båtene er". Og det skal en ikke glemme.

Det som er kjedelig er alle de som har kjøpt nye båter, og de som har jobbet på Askeladden. De møter ikke julen med ett lyst sinn.

 

Ja,, det er jo tydelig at De som har stelt med tall og prognoser hos Askeladden har bommet. Den globale finanskrisen slo til med en større styrke enn det som var forventet. Håper Askeladden kan reise seg igjen med nye investorer og at ansatte i bedriften kan komme i jobb i 2009. De har et bra produkt å satse på. :flag:

Link to post
Håper Askeladden kan reise seg igjen med nye investorer og at ansatte i bedriften kan komme i jobb i 2009. De har et bra produkt å satse på. :flag:

 

Jeg håper også det :yesnod:

 

Men jeg tror det blir vanskelig med så mye nye båter som forblir usolgte tross betydelig prisreduksjon...

Først må alle lagerbåter/ konkursbåter ut, og etter det må markedet være villig til å kjøpe nye båter til en pris som gjør det lønsomt for produsenten. Og frem dit tror det er et godt stykke, dessverre :sad:

Mvh. SAP

Link to post

Vel "Hansi", tror ikke akkurat produktet til nevnte båtprodusent er dårlig, har sjøl Askeladden i dag, og har hatt flere båter fra samme produsent de senere år, så jeg tør påstå at det er virkelig solide og førsteklasses båter. Nei dette er nok noe som rammer alle båtfabrikkanter og forhandlere er jeg redd for i lang tid fremover.Folk holder nok mere på pengene nå enn de gjorde de siste årene, vanskeligere med lån, i tillegg er vel markedet til en viss grad mettet også på en del båttyper etter senere års enorme salg av både Askeladden og lignende båttyper som Uttern, Skibsplast, Yamarin etc. Så jeg er nok redd det kommer flere, både produsenter og forhandlere, som må kaste inn håndkledet etter hvert?

Link to post
Så lenge forhandleren du har handlet båt av, ikke er konkurs er det ham du skal reklamere ovenfor. Ansvaret for utbedring av alle slike feil påligger altså ham, uansett om fabrikken er konkurs.

 

Helt rett. Pågang motprodusent ville i tilfelle skje i medhold av lovens regler om såkalte "direktekrav" pr. hvilke man kan "oppe over" forhandler og gå direkte på (et hvilket som helst) foregående yrkessalgsledd. Men man taper selvsagt ikke retten til å reklamere til fohandler, bare av den grun nat produsenten går konkurs.

 

 

Jeg ville mene at du har brukt båten på en uforsvarlig måte. Men OK, gi meg komplett logg/trace over hvor du har brukt båten slik at vi kan se at du ikke har vært i farvann båten ikke er godkjent for, ref CE klasse A,B,C osv samt tidspunkt slik at jeg kan sjekke dette opp mot værmeldingen og bølgevarsel.

Klarer du ikke å dokumentere at du bare har brukt den innaskjærs i smul sjø... så synd da..

 

Mest synd for han som fremmer en slik spekulasjon og fabulasjon ... han får det ikke godt i retten, skal jeg si deg, når han må føre bevis for sine luftige teorier.

 

Er det noen som kjenner til regelverket når det gjelder forhandlere som har båter på lager som ikke er betalt?

 

Jobbet selv med disse båtene for endel år tilbake, og vanligvis ble aldri båtene betalt før de var solgt. Det er garantert mange forhandlere der ute som har båter på lager som de ikke får solgt. Kan kreditorene nå komme og forlange oppgjør for disse båtene umiddelbart? Isåfall blir det MANGE forhandlere som også går på dunken ila kort tid. Noen som vet hvordan regelverket er?

 

Dete beror fullt ut på den avtale som eksisterer mellom rodusent og forhandler. Det er mange måter dette kan organiseres og konstrueres på og bare den konkrete aktuelle avtale vil gi svaret. Slik jeg har forstått uttalelsene fra Flapseknadden, har de slogtbåtene med lang kredittid. Det er da forhandlerne som eier båtene, mens Slarkepadden sitter med et rent pengekrav mot forhandlerne.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Nå når vi har fått fastslått at Det er bare tull at det vi ikke har reklamsjonsmulighet på tross av farikkens konkurs, berittiger det etter mitt syn litt spekulasjon om hvorfor fabrikken har uttalt seg slik.

 

Jeg antar dette er en bevist handling. Hvorfor?. Jo fordi fabrikken ganske umiddelbart vil gjennoppstå med ny eierstruktur og med et ønske om å starte med blanke ark. Både i forhold til tidligere kunder av Askeladden/Askvik og sønner og forhandlerne. Har man villedet og skapt et bilde av at kundene ikke har reklamasjonsmulighet hos sine respektive forhandlere pga konkursen har man gjort forhandlerne en tjeneste. Dette kan reduseres de reklamasjonsutgifter alle forhandlere av Askeladden båter nå må bære selv uten mulighet for refusjon fra produsent.

 

Blir det en konsekvens for forhandlerne at de nå får fryktelig tunge reklamasjonsutgifter uten refusjon fra produsent vil det ganske fort oppstå et ras av konkurser i forhandlernettet. Hvem skal da bli forhandlere av de båter det nye selskapet vil omsette på markedet? En mengde forhandlere som har tapt store summer på konkursen til Askeladden vil enten være konkurs innen kort tid eller uten tilstrekkelig egen-kapital til å omsette båt på annet enn komisjonsbasis eller lignende. Dette vil ikke være heldig for det nye produksjonsselskapet.

 

Jeg har derfor et inntrykk av at Askeladden ønsker å bedrive en bevist villedning av tidligere kunder. Man prioriterer å forsøke å lure kundene for å hjelpe forhandlernettet som de er i et avhengighetsforhold til om det skal være mulig å omsette båter etter oppstart av nytt produksjons-firma.

 

Hele konkursen kan virke å være en taktisk handling for å kunne starte med blanke ark. Kan det være at de har begravd noen skjulte svin på skogen med dette?

Link to post

Med Askeladden konkurs og forhandlerne med mange usolgte båter og gjeld til Askeladdens kreditorer så risikerer en potensiell kjøper i dag å hverken ha forhandler eller produsent å forholde seg til hvis/om/når et problem oppstår. Disse enkle fakta vil nok ikke akkurat øke folks lyst til å kjøpe en Askeladden med det første? Askeladden har laget mange bra båter de, ingen tvil om det, men det finnes da ganske mange alternativer også som ikke står særlig tilbake hverken hva design, kvalitet eller pris angår?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Poenget med hva karene i Daskeradden sier, er at når den dag kommer at destår frem og slår seg på brystet og sier "VI vil ta oss av alle garantikrav" så får de grensesprengende sympati og nesegrus beundring fra sine kjøpere, og da får de solgt noen båter. Vent og se ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Jeg har derfor et inntrykk av at Askeladden ønsker å bedrive en bevist villedning av tidligere kunder. Man prioriterer å forsøke å lure kundene for å hjelpe forhandlernettet som de er i et avhengighetsforhold til om det skal være mulig å omsette båter etter oppstart av nytt produksjons-firma.

Jeg har oppfattet Askeladden som en 'hedersbedrift', noe som også gjøres i media fortiden.

Men så fikk vi denne saken. Arrogant av dem å ikke engang gi lyd fra seg.

Link to post
Da hadde du fått det du ba om :yesnod:

Forutsatt at skaden ikke var selvforskyldt ville jeg da koblet inn fagfolk, advokat og rettsapparat for å tvinge deg til å ta ansvar.

Med forutsetningen over ville du da bli tvunget til utbedre båten, kastet bort mye tid og enda mere penger på dine og mine utgifter til fagfolk, advokat og saksomkostninger...

 

Og for å være helt ærlig hadde jeg faktisk nytet prossessen av prinsippielle årsaker om jeg møtte en forhandler med slik holdning :smash:

Ulempen i en slik situasjon er at en forhandler kjemper med penger før skatt/avgifter+at firmaet får igjen mva. Si at advokattime koster 1000,- ink mva for enkelhetens skyld. Du som person må ut med 50.000,- for 50 timers jobb. Disse 50.000 var engang 78.000 før du betalte skatt. Arbedisgiveravgift+andre avgifter tilsier at disse 78.000 har engang vært 95.000. Som du ser har et firma ca dobbelt så mye penger som deg å kjempe med.

 

Det er ikke alltid den som har rett som vinner en rettsak, advokaten(e) har ganske mye å si.

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Det er ikke alltid den som har rett som vinner en rettsak, advokaten(e) har ganske mye å si.

 

Det er mange (dårlige?) advokater som mener dette. Men riktig er det ikke nødvendgvis av den grunn. Som regel er det tre ting som avgjør utfallet av en sak: Fakta, fakta og fakta.:smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Hele konkursen kan virke å være en taktisk handling for å kunne starte med blanke ark. Kan det være at de har begravd noen skjulte svin på skogen med dette?

 

Det kan være du er inne på noe her...

 

Forløpig vet vi ikke hva som er konkurs engang...

Hvem vet...Kanskje de har tatt en "scand", og at det er firmaet som driver produksjonen med alle ansatte som går konk. Former og rettigheter eies av et firma, eiendomene fabrikken står på av et annet og at alle de ferdigproduserte båtene som står på Os eies av et tredje firma som ikke er konk og ikke tilfaller boet???

 

Jeg vet ikke, men kanskje vi får vite mer til uka...

Mvh. SAP

Link to post
Hvem vet...Kanskje de har tatt en "scand", og at det er firmaet som driver produksjonen med alle ansatte som går konk. Former og rettigheter eies av et firma, eiendomene fabrikken står på av et annet og at alle de ferdigproduserte båtene som står på Os eies av et tredje firma som ikke er konk og ikke tilfaller boet???

 

Jeg vet ikke, men kanskje vi får vite mer til uka...

Min personlige spekulasjon er at satsingen på Commuter-serien har slått feil. Konseptet ser salgbart ut i et likvid marked. Dessverre oppstod det en del barnesykdommer på Commuter 8 serien, som de prøvde å rette opp med Commuter 11 serien. Lanseringen traff dessverre midt opp i finanskrisa.

 

Jeg tror at Commuter-serien har vært et høyprofilert produkt og tært mye på egenkapitalen. Dette i tillegg til et lavere salg i den tradisjonelle produktlinja ble for tungt. Konkursen er nok et faktum. Like sikkert er det at Askeladden vil gjenoppstå rimelig snart, men med litt lavere ambisjoner.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men kan komme med en liten opplysning til dere alievel:

 

Jeg har som dere kanskje vet kjøpt meg en Askeladden fra Båtholm AS.

Etter at jeg hørte Askeladden var konkurs, så tok jeg en tlf. til dem.

 

De sa at jeg ikke skulle bekymre meg om garantier. De er i en dialog med Askeladden angående dette. I mellomtiden er det Båtholm som gir garanti på skroget.

Det "verste" som kan sje ifg. Båtholm, var at Askeladden ikke fikk nye eiere og ble gruset med jorden. Da må Båtholm ta seg av alle garantier hva skrog angår. Men direkte ille er ikke dette for båtholm sin del sån i første omgang.

 

Askeladden har hvert ett solig selskap i nesten 100 år og bærer ett merkenavn det står respekt av. Det er dermed utrolig rart hvis ingen vil kjøpe opp dette og drive butikken videre. Når dette evt. blir gjort.... ja så er vi oppe å går igjen.. men da med nye eiere. Noe som for meg som kunde er klinkende likegyldig.

 

Askeladden kommer til og fortsette som før.... men med nye eiere og en litt annen struktur mulignes. Veldig veldig rart hvis noen legger denne butikken ned for godt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...